Gå til innhold

SKRAVLETRÅD! Så slipper vi å kuppe andres tråder;)

Anbefalte innlegg

Skrevet

God kveld i stua:)

Barnet mitt sooover, så nå kan jeg slakke litt før jeg finner senga selv også. Er stuptrett! I dag har vi vært på barseltreff, veldig koselig de treffene synes jeg. I morgen er det endelig 3-mnd-kontroll!:D Gleder meg til den, men gruer for vaksinen:/ Håper hun ikke blir syk av den, eller *angst* får feber. Spesielt nå som jeg er alene. I morgen kommer mannen til Norge i det minste, men han visste ikke om han kom seg hjem denne uka heller, fordi det er sikkert mye han må ordne i restauranten...:/

Vaskinga ja, det klarte jeg å få til her om dagen, men det var kun fordi det begynte å bli helseskadelig å bo her hehe... Har lyst på hushjelp! Er hjemme, bor på 67 kvm, men LIKEVEL da. Vasking er pes!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hører jo egentlig ikke til på denne skravletråden, men måtte bare komme med et lite tips her, ang skrikete babyer når mat skal lages og huset ryddes: Bæresele!! Har dere prøvd det? Enten en vanlig Babybjørn, men aller helst en god ergonomisk riktig sele, som de kan sitte i så lenge de vil! Da får man armene fri, og babyen får ligge tett inntil mamman sin og sove eller kose:) Det finnes mange forskjellige typer, anbefaler selv Manduca på d sterkeste; de er super-enkle å få på i en fart og klikkes på som en vanlig ryggsekk, genialt spør du meg;)

Skrevet

Alle får være med og leke her:p

Bæresele har jeg prøvd; hun ble HYSTERISK. Skulle ikke være klemt inne i en sånn en nei;) Men skal prøve igjen når hun kan sitte. Følte hun var for lita, og skled bare ned i en liten ball! Vet det sies at man kan/burde bruke bæresele fra de er nyfødt, men her funket det altså ikke. Mei Tai vi prøvde.

Skrevet

Ok, hmm...ikke uvanlig at de protesterer litt mot selen helt i starten, det er jo noe helt nytt og uvant for dem. Jenta mi skrek også alltid når jeg putta henne oppi, men så fort hun var skikkelig plassert og jeg begynte å tusle rundt, så ble det stille. Så jeg vil absolutt anbefale deg å prøve MeiTaien litt innimellom, for plutselig er det OK og da er det sååå utrolig praktisk! (og sånn apropos; det har skjedd mer enn en gang at jenta mi har sitti oppi manducaen mens jeg har vært på do, et noe komisk syn sikkert, men fryktelig greit i nødsfall;)

Skrevet

Vi også har manduca og den er super! :)

Her også tok det et par forsøk før han godtok å bli bært i den. Trikset er å prøve når barnet er uthvilt og mett og så hjelper det med dyyyype kneløft. Her gikk det på tredje forsøk!

Anbefaler også bæreomslag fra manymonths. Med denne kan du bære barnet ute i allslags vær!: http://www.krusedull.net/krusedull/showkat.php?mainkat=11&kat=0

Gjest eelis+kian
Skrevet

Jeg har et bæresjal, men det er for det første alt for tidkrevende og komplisert å få på, og for det andre blir babyen aaalt for varm. Han er en sånn svett type, så vi holder på å dø begge to når vi bruker det. Blir det annerledes med en bæresele kanskje?

Skrevet

Ja, det synes jeg. Gutten vår ble også veeldig varm da han lå i sjalet. Han blir varm i sela også, men cluet er å kle seg seg litt lettere. :) Dessuten blir han ikke for varm i sela når vi går utendørs...

Skrevet

Hallaisen damer!

Jeg datt ut et par dager her, har funnet ut at de har home&away-episoder på youtube, og jeg er helt obsessed! Hvert ledige minutt bare MÅ jeg se på det! Måtte tvinge meg i gang med husarbeid i dag, ingenting blir gjort av seg selv, og det er ganske mye å rydde hver dag!

Denne skravletråden er superkoseli, så jeg lover at jeg skal komme innom hver dag fra nå! :-)

I går var det kjempepent vær her med masse snø og glitrende sol. Jeg og ei venninne som har en baby på 4 mnd, satt utfor i solveggen her og lekte påske mens bebisene våres sov søtt i vognene sine. Det var skikkelig skjønt! I dag var det nesten snøstorm plutselig, så har holdt oss mest mulig innendørs..

Hun venninna mi flyttet fra mannen sin i dag, og er nå offisielt alenemor hun og. Og selvsagt synes jeg at det er gøy, for da kan vi to finne på masse morro sammen med barna uten at jeg trenger å føle meg som 3.hjulet på vogna. Men selvsagt kunne man jo ønske at forholdet deres hadde fungert da, når de først har fått barn sammen. Men men.. Ikke vits i å være i et forhold som ikke er noe bra da!

I dag møtte jeg og lillemor pappaen hennes på kafè. Han gråt litt, jeg gråt litt, mens bebis bare sov.. Det er trist at det er slik, men det nytter bare ikke å bygge et forhold og en framtid med den mannen. Er veldig glad i ham da...Han òg har fått forskjellige diagnoser,, Det er som du lurte på, Tigerpote, det samme som manisk/depressiv. Og som du sier, eelis+kian - det er svært vanskelig å forholde seg til et menneske som er psykisk syk i den graden der...

Tigerpote - jeg går ikke på grete roede, men skriver ned det jeg har spist, og så regner den ut kaloriene for meg, så er jeg litt bevisst på hva jeg faktisk putter i gapet.. Tenker meg om to ganger når jeg får lyst på sjokolade eller noe, for jeg må jo rapportere meg selv om kvelden når jeg plotter det inn på siden min! Liker ikke å se det svart på hvitt, hvor mye en liten uskyldig sjokolade inneholder av kalorier!

De har faktisk kurs for ammende da...Men jeg gidder ikke å bruke penger på det - jeg er meget flink til å slanke meg på egenhånd. Gikk ned 25 kg når jeg var rundt 20 år, så gikk jeg ned 10 etter første fødsel, og nå skal jeg altså ned 20 kg.. Jeg er nemlig flink til å legge på meg òg, det går på 1-2-3!

Jeg sa forresten til min x-samboer at hvis lillegull skulle hete miriam, så måtte d bli på den norske skrivemåten. Det var hans forslag, siden det er typisk tyrkisk, men jeg hadde faktisk tenkt på det selv også, uten å nevne det, så når han foreslo det, ble det bestemt der og da at det skulle hun hete! Og hun passer navnet sitt veldig bra! Hun er et lite mørkt troll med masse hår, og askeladden-øyne.. Jeg hadde lyst hun skulle hete Mari til å begynne med egentlig, men han kunne ikke helt med det navnet så... Egentlig heter hun miriam isabelle da - må jo jåle d til litt! ;-)

Jeg har fått til en fantastisk rutine nå! Jeg bader henne i seks-syvtiden, og legger henne etterpå. Så dusjer jeg megselv og guttungen, og legger han etterpå der igjen. Det hele kan jo ta opp til to-tre timer da. I dag masserte jeg henne med olje for første gang, og det virket som hun likte det! Uansett - de kveldene alt går helt som smurt, så er begge kidza i drømmeland halv åtte - åtte, og jeg har hele kvelden for meg selv.. Herlig.. :-) Når denne rutinen er skikkelig etablert, kan jeg kanskje snart driste meg til et par glass rødvin på en fredagskveld! Savner å krølle meg inn i et teppe, med telys på bordet, og rødvin i glasset foran tv'en om fredagen! Nrk er på sitt beste da ;-) MEN får vente en stund til med det tenker jeg!

Er bæresjal bra? Jeg har bæresele, og den er helt ok. Hun syns det er fint å sitte oppi den, men jeg syns det er litt upraktisk pga jeg er så redd for hodet hennes - at det dingler litt for mye når jeg gjør på ting liksom.. Føler alltid at jeg må holde på hodet hennes.. stoler liksom ikke helt på den... Hadde bæresele med førstemann og, og han var jo kolikkbaby. Og den bæreselen der, reddet meg fra å gå insane! Når jeg gikk (helst i valstakt!) rundt med ham oppi der, skrek han ikke... Tror det kan være lindrende for mangen små mager å bli bærte slik..

Nå må jeg virkelig komme meg i loppekassa - det blir litt for sent hver kveld for tiden.. Men det er så deilig å bare nyte stillheten littegranne! :)

Skrevet

Dytt dytt! hihi..

Ikke mye action på denne tråden de siste dagene gitt!

Hatt en fin helg?

Vi har! :-) Men babyer vet jo da dessverre ikke at det er helg, så vi har stått og henholdvis kl syv og kl åtte. Men kan ikke klage! Hun sover jo fra cirka åtte om kvelden, og våkner bare ca tre ganger og skal ha mat i løpet av natta. Det går jo superfint alt, men kjenner jeg er temmelig sliten om kveldene. Så nå skal jeg straks legge meg!

Syns frøken begynner å bli temmelig lubben.. Skal veie henne i morgen, så får se da! hehe.. bra hun legger godt på seg da. Har merket det er blitt vanskeligere å holde henne ren i valkegropene, så må liksom inspisere hver krinkel og krok hver dag så det ikke danner seg sånt ekkelt bakteriegrums inni der..

Hun smiler hele tiden nå for tiden, og hun forandrer seg litt for hver dag som går føler jeg. Hun er blitt mye sterkere i kroppen bare den siste uken, og hun er liksom veldig med når hun er våken. Hun liker å bli tullet med, og responderer generelt veldig bra nå. Det er så gøy!

Hun elsker å se på pingvinen som er på vippestolen sin, og prater og smiler masse til den. Må le av henne.. :-)

Kom igjen, fortell om helgen deres jenter! Klemz

Skrevet

Hei,

her har vi hatt slitsom uke og helg. Lillegutt på 11 uker har hatt vannkopper, og hele den lille kroppen og hodet har vært dekket av kopper som har sprukket en etter en. Han hadde feber et par dager og tillegg tett nese, stakkar lille. Glad dette er med barn nummer to, hadde blitt panisk hvis det var førstemann, da var jeg litt mer hysterisk..

Men nå er alt på retur, alle koppene er sprukket og har fin skorpe og ingen infeksjon, gutten spiser, sover og er blid som ei sol igjen.

Ellers benyttet finværet igår til å gå på ski og kjøre kjelke med storesøster, mens pappa gikk tur med lillegutt.

Kjenner meg litt pumpa etter denne sykdomsrunden, så nå skal vi ta en rolig dag, rusle tur i sola og hente støresøster tidlig i barnehagen.

Det var vår helg...

God uke til alle!

Skrevet

Oi, ja skjønner! Det hørtes utrolig slitsomt ut! Og så bare 11 uker stakkar.. Ja, nå fortjener du en avslappende kveld! Nyt den! :-)

Skrevet

Merhaba:D

Sorry, vært litt sløv på pc-fronten! Skal skrive litt kjapt, for mannen min kommer snart! Tror flyet lander om ca 30 min! Herregud, jeg føler meg som en forelska tenåring, nesten litt nervøs/fnisete???!! Vi har vært gift i 4,5 år, hallo..! Men har altså ikke sett ham siden 3. juledag, det er jo smertelig lenge.

Hehe, måtte smile litt nå Hellobaby, vi har nesten likt mellomnavn på jentene våre!:D Har 2 fornavn hun her og. Er det mulig liksom.

Så flink du er til å slanke deg! Jeg slanker meg ikke, men går plutselig ned av meg selv. Bare 3 kg igjen til startvekta, da har vi 17 jeg vil ned ialt. Og da vil jeg ikke ned mer. Da blir jeg beinrangel;) Seriøst, da jeg slanket meg og ble syk (hard lungebetennelse) på ungdomsskolen, veide jeg ca 10 kg under vekta som er målet mitt nå, og da jeg ble kalt inn til ekstraordinært konferansemøte fordi læreren trodde jeg hadde anorexi! Var litt tynn da ja. Husker det var vondt å ligge på siden fordi knebena gnisset mot hverandre...

Så moro for dere å være to da. Som er alene med de små. Jeg har også en venninne jeg møter av og til, jenta hennes ble året nå da. Men de er født i samme år, og kan havne i samme klasse om vi bor nærme hverandre:)

Huff, vannkopper?? Naive meg trodde det bare var oss 70-80-tallsbarn som hadde det. Blir man ikke vaksinert mot det? Eller det er vel for tidlig på en på 11 uker å få vaksine...Huff, da hadde panikken grepet tak her i hvertfall!

Vi var endelig på 3-mnd-kontroll i dag! De avlyste hele 3 (!!!) ganger til oss, pga sykdom hos helsesøstrene.

Gikk kjempefint, hun veier nesten 7,6 kg (men har ikke bæsja på 1,5 uke) og er 66 cm lang!:D Alt var fint, og hun fikk vaksine. Hun har ikke feber, men var så trøtt nå at hun sloknet i senga si stakkar lita. Håper hun ikke blir syk av den. Og I går rullet hun seg rundt fra mage til rygg!!! :))))) Da fikk hun masse masse applaus fra mamma hehe. Hun liker ikke å ligge på magen, så hun snudde seg på trass hehe. Skal kjøpe en sånn gymmatte vi nå, og virkelig trene på å ligge på magen, rulle og leke:) Det er så koselig!

Hm, helga ja. Jeg har fått vasket hjemme og pleid meg selv, kan ikke se ut som en dass, hverken leiligheta eller meg når my man is coming;) Og traff to venninner på fredagen. Ellers lek, pupp, tiss og gulp haha! Jo, hvis Uglemamma hadde vært her nå; jeg drakk en flaske Ariel alkoholfri vin! Den var nydelig! Musserende, tørr og frisk. Anbefales!

Gjest eelis+kian
Skrevet

Gratulerer med rullebaby Tigerpote! Så morsomt :-D Det er utrolig hvor stolt og glad man blir når babyen gjør noe nytt, hehe. Herlig at mannen kommer hjem!!

Jeg har egentlig gjort fint lite i helga, egentlig bare sovet. Jeg fikk nemlig beskjed fra hs om å sove MASSE, fordi jeg er så sliten. Småen har våkna hver time på natta de siste par ukene, og jeg har mye på gang sånn ellers, så jeg er veldig stressa. Det er godt å sove, men mammaen min klarer ikke helt å forstå at det er slitsomt å være alenemor til en snart fire måneder gammel baby, så hun ringer meg hver morgen klokka 09 og påstår at jeg umulig kan trenge mer søvn, siden jeg har en så snill baby. "Han gråter jo aldri!". Nå har jeg begynt å slå av telefonen mens jeg sover :-)

Jeg tenker å begynne et leggeprosjekt igjen i morgen, men jeg kjenner innerst i sjela at jeg gruer meg. Det har jo gått på hue og ræv hver gang jeg har prøvd, så vi får se... Men jeg merker på meg selv at jeg snart ikke klarer mer av den ungen som ikke vil legge seg, så nå MÅ vi få styr på det en gang for alle!

Nå ligger han på sofaen og sparker meg i armen, grrr...

Skrevet

Hihi, takk, eelis! Det er virkelig moro når de gjør noe nytt, blir veldig stolt ja!

Skynder meg å skrive et miniinnlegg, mannen har kommet, men var så sulten så han måtte ut og kjøpe en pizza:) Her er det ikke mye spennende mat gitt. Og husmora her er elendig;) Guuud, så digg han er! Lukter så godt og er så kjekk hehe. Blir så herlig å ha ham hjemme en stund nå!

Oi, det hørtes slitsomt ut, eelis! Søvnmangel er forferdelig, jeg fungerer ikke uten søvn iallfall! Haha, så moren din tror ikke du trenger mer søvn nei:) Artig! Men angående legginga; kan du ikke forsøke å se litt rundt på det. Ikke tenk "å nei, hva om det ikke går" etc. Bare prøv, litt hver dag, og går det ikke så går det ikke. Her har hun vært våken mye til både 3 og 4 i det siste, og våknet mellom 6-8 for mat, og ikke villet sove igjen... Kun etterhvert hvis hun fikk sove i vår seng:) Så det går ikke strålende her heller, men jeg prøver å ta en dag av gangen, og ikke ta det så alvorlig, om du skjønner. For ja, det er til å bli sprø av når de små bare vil opp igjen og griner! Men jeg blir sjarmert i senk da, når jeg ser henne vifte med både armer og ben i rasende tempo og smiler verdens skjønneste smil og vil opp til meg!:D De vil jo bare være sammen med oss:) Men, slitsomt på kvelden/natta:JA. Mannen var litt skuffet han nå da, siden hun sover. Men det skal bli deilig å være sammen med ham nå!

Vi snakkes da jenter. Blir liksom litt, ja, glad i dere jeg! :D Morsomt å prate med dere.

Skrevet

Gratulerer med rullebaby ja! så gøy med slike milepæler!!

Tipper du kooooser deg med mannen din! Det er jo helt SUPERT at du er så forelska enda! Slik det skal være! :-)

Sukk, savner min... x da. .. Han òg er så pen, synes jeg, at jeg blir helt mo i knærne enda... Akkurat det er ikke så gøy når vi treffes nå for tiden, for jeg vil liksom bare ha han inntil meg og susse på de store, myke leppene.. snufs..Jeg blir helt svart inni meg når jeg tenker på at han kanskje finner seg en annen.. Men tror ikke han gjør det på en stund, om noensinne da. Han er ikke i stand til å være i et forhold - ikke nå hvertfall..

Tutta sovnet halv åtte i dag. Det er en flott tid å sovne på , synes jeg! hehe.. Og storebror i seng kl åtte. Jeg må faktisk også legge meg nå, for dagene begynner tiiiidlig! Fikk rydda og vaska skikkelig her inne i dag mens gutten var i barnehagen, og det var deilig å få det helt rent og pent! Mye rot hver dag etter alle oss, hehe..

Hadde ikke gått ned denne uka.. Jeg har aldri vært direkte tynn, men har vært såpass at jeg også syntes det var vondt å ligge på ribbeina og det der med kneene, kjenner jeg også igjen. Det er nok ingen fare for at jeg skal bli for tynn, hihi.. Har slanka meg big time to ganger før, og nå er jeg altså i gang igjen. Det er nok ingenting som bare renner av av segselv her i gården. Hadde trodd ammingen satte gang på det, men føler ikke akkurat at det hjelper noe særlig sånn sett. Jeg spiser kjempesunt, og får i meg de kaloriene jeg skal ha, eller av og til litt mindre faktisk.. Trener ca 3 timer i uken, og da er det ikke snakk om noe pysetrening! hehe.. Men det sitter så "fast" på meg, føler jeg.. Men holder det gående, og vet at jeg kommer til å gå ned om jeg bare r tålmodig og standhaftig nok! :-))

Kult at vi har nesten samme fornavn nr 2 på bebisene våres, tigerpote!:-)

Får finne senga! Jeg blir glad i dere og, det er ikke tull engang. Tar meg selv i å tenke på hva dere gjør på om dagene.. hehe..

Gjest eelis+kian
Skrevet

Haha, dere jenter er jo de søteste! :-D Må si jeg føler tilknytning til dere og, hehe!

Det er godt å lese at dere enda er forelsket, tenk det da! Jeg har vært forelsket én gang, og han flyttet til Praha. Snakk om, liksom. Hellobaby, finnes det ingen sjanse for at du og mannen kommer til å finne sammen igjen?

I dag gikk jeg altså igang med leggeprosjektet (jeg tenkte at "NÅ er det nok, jeg skal stå løpet ut, om det så tar fire timer!!!"). Hs anbefalte en metode som heter Hysj-metoden, og det går ut på å la ungen ligge og vræle, men holde på hodet/ansiktet og si "Shhhh" så høyt at man overdøver hylinga. Og det funket! Han sovnet etter 15-20 minutter med hysjing, og det er jo helt utrolig! Han våknet én gang og skrek, men da hysjet jeg på han i et halvt minutt eller noe, og så sovnet han igjen. Så våknet han etter fire timer (!!!!) og var sulten, så han fikk mat, og så la jeg han ned i senga igjen. Da var han våken, men så sovnet han plutselig helt av seg selv, uten at jeg trengte å hysje i det hele tatt. Jeg er helt sjokkert! :-D

Men Tigerpote, jeg syns nå det virker som at dere to har funnet noe som funker for dere, og det er jo det viktigste. Her var jeg bare så rådvill fordi ingen ting funket, og tålmodighet er kanskje ikke min sterkeste side. Du har kanskje vært heldig som har fått en samarbeidsvillig baby, hihi. Det går seg jo til etter hvert uansett, jeg har i hvert fall til gode å finne en fjortenåring som enda ammes i søvn.

Vi skal begynne med grøt om en uke eller to, hs mener han trenger det siden han spiser så ofte. Det blir spennende :-)

Hellobaby, det er fint at du jobber for å gå ned! Tenk så flott du kommer til å bli etter hvert, en sånn en yummy mummy ;-) Ikke gi opp!

Skrevet

Hei igjen, damer! Tenkte jeg må slenge meg med igjen, har ikke skrevet noe på evigheter! Koselig å lese hva dere skriver, og det er utrolig så mange felles ting som dukker opp. Ser ut som jeg er på noenlunde samme alder som i hvert fall noen av dere (jeg er 33), jeg har også et fadderbarn i Filippinene, jeg var sykt tynn i ungdommen (var ikke syk altså, alle trodde det bare. Var 35 kg da jeg var 16 år, etter 1 uke med kraftig influensa) osv. osv. Men også en god del ulikheter, selvfølgelig. Må si jeg virkelig beundrer dere som er alenemødre, enten på heltid eller på deltid! Tøffe er dere!

Her går alt så mye bedre nå. Anton blir 11 uker i morgen, og etter 2 behandlinger hos osteopat er han ikke å kjenne igjen! Gutten er blid og fornøyd (stort sett...) og han SOVER(!!!) på dagtid! Jeg har plutselig kommet inn i en helt ny verden. Sliter litt med å få han i seng om kveldene da, men ser ut som det er et veldig vanlig problem, hehe. Men stort sett sovner han da til slutt (på riktig side av døgnet), og da kan han faktisk sove i opptil 5-6 timer i strekk. Tar ham over i senga vår for amming, og da blir han der resten av natta. Blir ikke så mye søvn på meg da, men det er jo sååå koselig, så er verdt å ofre litt søvn for :-) De kveldene han slett ikke har tenkt å sove (etter iherdige forsøk) går det som regel greit å roe ham med puppen i senga vår, og da blir han der til morgenen. Bør vel sikkert lage bedre rutiner på dette også (som alt annet jeg helt sikkert kunne gjort mye bedre), men får ta ett skritt om gangen. Er bare så sinnsykt glad for at kolikken er borte!

I dag har jeg meldt oss på babysvømming. Starter i beg. av mars. Gleder meg skikkelig, men er litt spent også... Hva om han blir skikkelig glatt av vannet og jeg mister ham? Hmm, kan vel bare belage meg på å være bekymret for ham resten av livet, tenker jeg... På ett eller annet nivå.

Jaja, nå er klesvasken ferdig, så jeg må vel gå. Gleder meg på neste oppdatering fra dere andre :-)

Skrevet

Hei på dere og det er så utrolig koselig og se gamle kjente nick! (Og nye seff!) Kan jo fortelle kjapt om meg selv. er gått inn i mitt 26 år.. (er fortsatt 25 da.. ) Samboer med min kjære på tredje året og vi har Elida Marie på 8 uker i morgen. Har ei lita dukke.. He he.. Hun er glad i og sove noe som er nydelig. Hun sov 6 og 1/2 time før mat i natt og sovna mens hun spiste. vi vekte henne når vi skulle opp kl ni. Pappan har sein vakt på kontoret denne uka sa da var det ei tulle som skulle være med pappan sin i dusjen. Noe hun ELSKER! :o) Hun er så utrolig glad i vann. Så fikk hun matog sovnet igjen. Og hun sover fortsatt. Nå har vi fått stabilistert maten med riktig mengde malekstrakt og hun får miniform dråper så nå er det ei blid og fornøyd frøken når hun er våken. Og vi er stolte og fornøyde foreldre. alle sa til oss at nyt den siste tiden for livet blir snudd opp ned når hun kommer... Vel, noen forandringer har det vert men ikke oen store. Vi gjør fortsatt det vi har lyst til alt må bare planlegges lit mer. Og ikke pokker om jeg nå ville byttet mot det livet jeg hadde før hun kom.

i dag skal vi ut på laaaang gå tur. må prøve og bli kvitt de siste kg fra svangerskapet. La på meg 12 kg men kan ikke amme så de siste 5 har bare snila seg av.. :o( Var også veeeeeldig tynn så rart og ha pupper og rumpe igjen. :o) Til helga skal jeg lage nydelig middag for min kjære som blir 33 på mandag. Da skal vi tre bare kose oss sammen. Kjenner den uka han jobber seint er ensom. Han begynner kl ti og er hjemme ved halv syv tiden. Men han trener tre ganger i uka så da er han hjemmom for og skifte og drar og kommer hjem ved ti tiden. ( Han skal sykle nordsjørittet og trhondheim-Oslo) Så vi liker mye bedre uka han jobber tidlig. Fra syv til tre. Da har vi mange timer sammen. Og jeg får litt tid til meg selv. :o) Gleder meg til litt avlastning bare så jeg kan dusje uten og tenke på henne.

Ellers er formen min på topp. Jeg var ute av sykehuset 2 dager etter fødsel. (fødte på en lørdag så måtte vente til mandag for barneundersøkelsen) På tirsdagen var vi på full julehandel med Vogn og styr. Og jeg koste meg masse! Hadde en utrolig fin fødsel selv om den var laaaaaang. Aktiv fødsel fra halv seks på kvelden og hun kom ut halv åtte lørdags morgen. Slet med åpningen og ikke efektive pressrier. Men når hun kom var det glemt gitt. :o) Så her er vi spreke alle man og vi koser oss. Elida Marie var på 6 ukers kontrollen når hun var 7 uker og 3 dager. Da veide hun 4440 og var 55 lang. Lille frøkna til mamman sin. Fortsatt str 50 i klær her.

Ha en super dag alle sammen og gled dere over helgen som nermer seg.

Nå nermer jo våren seg.

Gjest eelis+kian
Skrevet

Leggeprosjekt dag 3: DET TOK TO MINUTTER!!!

I går brukte jeg omtrent fem minutter. Jeg gav han mat da jeg gikk og la meg rundt 02 (jeg har vondt i døgnrytmen!), og da sov han i senga si til 06.30. Guuuud, det var deilig å ha HELE senga for seg selv! :-) Jeg satser på at han sover like godt og like lenge i sin egen seng i natt også, hehe. Jeg tror nesten jeg har funnet løsningen på problemet med superhyppig nattamming: Legg han over i egen seng! Nå gleeder jeg meg til kontroll i neste uke, så jeg kan fortelle helsesøster hvor fint det har gått :-)

Mitt eneste problem nå er å finne på noe å gjøre på kveldene, hahaha! Herregud, jeg har en herlig gutt <3

Skrevet

eelis du må fortelle litt mer detaljert om denne hysje metoden. Jeg har i over 1 mnd prøvd å legge gutten min. Det jeg gjør er å husje og styke over skinnet mens han skriker. Når han har skreket noen min tar jeg han opp og roer han før jeg legger han ned igjen. Da begynner han selvsagt å skrike igjen og slik holder vi på. Noen ganger tar dette bare 10 min andre ganger opp til 2 timer! Jeg hadde håpt han snart skulle gi seg, jeg begynner å bli ganske så sliten av denne leggingen! Så hvordan funker metoden? Tar du han ikke opp i det hele tatt? Bare holder han på hodet og hysjer?

Gjest eelis+kian
Skrevet

Legg babyen når den er mett og tørr, og trøtt men våken. Sitt inne på rommet med litt lys på (bare akkurat sånn at h*n ser deg, ikke taklampe!). La babyen pludre for seg selv uten at du snakker til den, og når den begynner å gråte, legg en hånd oppå hodet. Ikke stryk, bare hold forsiktig. Så sier du "Sshh" (hvis du sier det litt sånn "rytmisk" minner det om lydene i livmoren, hehe). Si det så høyt at du overdøver gråtinga, men juster volumet etter volumet på babyen. Skriker h*n stille, hysjer du stille, og motsatt ;-) Det lønner seg å sitte på en stol, for man blir veldig svimmel, hehehe. Når babyen slutter å gråte, kan du slutte å hysje.

Jeg tar han ikke opp. Jeg opplever at å ta han opp av sengen betyr at vi må begynne helt på nytt, hvis du skjønner? Jeg lar han bare ligge, og etter hvert roer han seg. Bare hvis han panikk-skriker tar jeg han opp, men det har bare skjedd én gang, og da hadde han sovnet først. Jeg holder på hodet hans til han har sovnet, og så sitter jeg på rommet til han sover ordentlig. Han har våknet etter en times tid hver kveld, men da går jeg bare inn og hysjer på han til han sovner igjen (et par minutter), og så sover han i et par-tre timer til :-)

Det er jo ikke alle det funker for, men det er verdt et forsøk. Lykke til! :-D

Skrevet

Hei du, bra jobbet med legging for lille Kian.

Jeg er blitt inspirert og skal begynne med "sshh" metoden fra mandag, tror jeg...

Min lillegutt er 12 uker, og ordentlig godgutt. Morsom alder, smiler, ler og babler og er litt mer våken på dagtid. Han Sover bra, også på natt, men vil bare legge seg sammen mamma. Det er jo koselig, men kjenner at jeg kan tenke meg noe voksentid på kvelden, nå legger jeg meg sammen han i 22-tiden. Så, mannen og jeg starter med frisk mot fra mandag kveld, skal melde om hvordan det går.....

Gjest eelis+kian
Skrevet

Det høres flott ut, si fra om hvordan det går! Bruk helga på å lade batteriene, hehe :-)

Skrevet

Lykkeligeida: Velkommen! Mannen din skal sykle nordsjørittet ja? Det skulle jeg òg i fjor, men meldte meg ikke på fordi jeg skulle prøve å bli gravid, noe jeg klarte på første forsøk! Tihi...! Hadde tenkt å gjøre det i år heller da, men kjenner det at jeg ikke får nok tid til å trene på forhånd. Går på spinning 2-3 ganger i uken, men det blir ikke nok liksom.. Ble litt nysgjerrig på hvor dere bor nå jeg - er det ikke på Østlandet siden du skulle føde på Skien sykehus? Eller blander jeg med noen andre nå kanskje...? Sikkert ikke altfor lurt med for mye info over nett, men jeg bor hvertfall langs veien hvor Nordsjørittet sykler forbi for å si det sånn. :-)

Jenta mi sovner senest ni. Men da har jeg gjerne brukt 2 timer på å legge henne. Enten ved intens vugging og synging mens hun promper ut lufta og skriker, eller så bare må jeg ut og inn for å gi henne tutten. Hun er urolig pga magebesvær om kveldene. Men det er bare i max to timer. Skjønner det ikke helt.. Hun skriker ikke når hun bader rett før leggetid - da er hun smørblid fordi hun eeeelsker vann hun òg :-) (Har ikke tatt henne med i dusjen, er så redd for at hun skal få vann i munn og nase slik at hun ikke får puste skikkelig, pluss er så redd for at hun blir glatt, og jeg mister henne i gulvet! Uff...

Ja, hva var det jeg skulle si... Jo - hun begynner å skrike når jeg skal legge henne. Hun "skjønner" hva som skal skje, virker det som.

Men jeg vet ikke helt om den metoden du, Eelis+kian er så bra å bruke på henne da...? Høres jo veldig bra og fornuftig ut, men hun skriker til når jeg hører at magen rumler, eller når hun promper, så jeg føler jeg må hjelpe henne med å få ut lufta og lindre smertene... Men mange ganger vet jeg ikke helt om det egentlig er magen eller bare det at hun ikke "vil" legge seg...

Ville dere forresten brukt penger på å gå til kiropraktor med babyen deres hvis h*n plages 1-2 timer hver kveld med luftbesvær?

Skrevet

Jeg må le av kattene mine! Den ene er her nå med meg, og den har akkurat begynt med samme distingverte uvanen som den andre katten har hatt lenge.. !

Litt bakgrunnsinfo først:

Har to stk, og den ene er albino og døv, med ett blått og ett brunt øye, ikke så billedskjønn, men har masse masse tjukk, hvit vinterpels nå, og er bare helt heeeerlig.. Han er den "morsomme" av de.

Den andre er en utrolig skjønn og vakker skogskatt, og vet det selv.. Tar seg til rette som den største selvfølge, og tror at alle bare elsker den. Og det gjør "alle" òg, til og med venninner som egentlig ikke liker katter... :-) Begge er superkosete, og de er skikkelig bortskjemte! For det første vil de bare ha vann fra springen.

For det andre (nå kommer historien jeg ville fortelle) så må de ha maten SERVERT før de gidder å spise!

Det var først den ene som hadde denne ugreia. Han kunne sikkert ha sultet ut foran matfatet som er fullt til enhver tid. For han vil ikke spise før han ser at jeg tar oppi maten til ham. Tenkte at han kanskje hadde problem med dybdesynet òg eller noe (han har jo noe galt med ørene!), så jeg har liksom alltid kastet noen symbolske biter knaskis oppå det andre, så har det vært greit. Men nå har jammen den andre katten òg begynt å forlange slik service! Ingen av de vil spise før jeg serverer dem, og bare står og mjauer foran den fulle matskåla! Hva skal jeg gjøre da? hehe...

Er det noen andre òg som har slike fornemme pusekatter?

De kommer om morningen òg når de mener at det er på tide å stå opp. Står og mjauer utfor soveromsdøra... Enten er det kos de forlanger, eller så er det mat. Er det mulig da? hehe.. Og så skal de sitte på fanget eller legge seg på pc'en, avisa osv bare for å være i sentrum av oppmerksomheten..

Heldigvis kan de ordet "nei", og jeg kan bare se på dem og si nei rolig og bestemt, så adlyder de. Så ingen av dem kommer nær babyen, for det respekter dem når jeg sier nei.

Men det med at de skal ha den servicen de forlanger, klarer jeg ikke å avvenne de med.

Smart den katten som klarer å åpne dører, drikke vann fra springen og kreve ekstraservice, men enda smartere den andre som faktisk har lært alt dette av den første!

Det er noen rare dyr. Og så herlige.. Got to love them! :-)))

Dette hadde jo ikke så mye med babyer å gjøre da, men de er liksom en del av familien de og :-))

Nå skal jeg gå og legge meg med min lille tulle.. Kattene har ikke adgang til soverommet lenger, heller ikke storebror stakkar... Jeg måtte avvenne ham med samsoving da jeg var gravid. Det går bra, men det er klart at vi savner det jo litt begge to. Men nå er det kun frøkna som får sove i senga mi. Tror at storebror, som snart er skolegutt, har godt av å sove i si egen seng nå uansett! :-)

God natt til dere, og håper bebisene sover godt :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...