Gå til innhold

Koker dere vann til mme i vannkoker eller i mange minutter på komfyren?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det blir vel mer sterilt hvis man koker det i f.eks 5 minutter i en kjele? Og på NAN pakningen står det at man koker i kjele. MEN: Synes alle alltid snakker om at det er greit å koke på vannkoker?

Vil gjerne høre hva som er vanligst hos dere. Vil jo ikke lage mer arbeid ut av tilberedningen enn nødvendig :-).

Babyen min er snart 4 mnd og får litt tillegg om kvelden. Vurderer å øke det litt, for jeg synes ikke det virker som hun blir fornøyd av ammingen.

Skrevet

Brukt vannkoker helt siden jenta mi ble født jeg (har alltid fått mme).

Skal vel bli sterilt bare det blir kokt tror jeg...

Skulle jeg ventet på en kjele på komfyren hadde jeg blitt gal tror jeg hehehe

Skrevet

I de tilfellene hvor vi har gitt MME, så har vi brukt vannkoker ja. Den må da være mer steril enn noe annet. Det har vel ikke blitt kokt noe annet enn vann oppi der. I en kasseroller har man som regel laget mat og allslags. Ikke fordi at det har noen betydning, men en vannkoker vil jeg tro er like trygg som kasserolle på komfyr :)

Skrevet

Har også brukt vannkoker siden snuppa ble født. Hun får mme på fulltid :-)

Skrevet

Det blir ikke mer sterilt enn sterilt og sterilt blir det ¨når vannet er kokt. Trenger bare koke opp. Hvor i all verden har du fått det fra at man må koke vannet i 5 min??

Skrevet

I tilfelle bakterieangrepp er det anbefalt å koke vann i 5 min för det blir gitt til spebarn. Dere fra Oslo husker sikkert når vi måtte gjöre det alle mann. VELDIG surt hvis man gitt baby vann som kan vaere smittet.. Man vet ju aldri når det skjer. Jeg pleide å koke på kvelden i kaserolle (Hadde en som jeg kun brukte til babyens vann) til dagen etter og puttet det i kjöleskapet. Varmet det i micro dagen derpå. "Holder" 24 timer. Når sönnen min var 6 måneder spurte jeg helsesöster om det var greit å slutte og det var det. Han har siden fått alt vann rett fra springen. Lykke til! :-)

Skrevet

Så lenge en bruker vannkokeren slik den skal, altså med nok vann oppi, så vil jeg tro at den skulle være mer enn god nok. Om en har for lite vann i og har åpen kokeelement i, så vil jo de rørene kunne korrodere (ruste/irre) og det er jo ikke bra da det vil kunne bli oksider og salter i vannet.

Ellers fungerer en vannkoker helt supert til å koke vann, siden vann koker ved 100 grader uansett, vannkoker eller kjele.

Men igjen, om dere bruker en metallkjele til kun å koke vann i, vil dere se det på kjelen etterhvert (ikke teflon kjeler) også at de blir farget i metallet.

Jeg har flere barn som gikk over til mme når de ble store (over 6 mnd) og har kokt vann i både kjele og vannkoker uten at de har tatt noe skade av noen av delene.

Skrevet

Eeh.. jo? Mange bakterier som kan overleve. Men alle gjör ju som de vil. Lest det på flaskeposten. På matportalen står det at det er greit å gi barn vann fra springen når de intar annet enn morsmelk. De tenker nok som vanlig ikke på barn som får mme men nevner grötstart. Så det vil vel si 4-6 mån.

http://matportalen.no/artikler/2008/2/1204288690.71

Skrevet

Jeg vet faktisk ikke hvor jeg har fått det fra at man skal koke vann i fem-ti minutter før det er sterilt (prøvde å google det nå, men uten hell). Kanskje NAN bare bruker bilde av en kjele for å illustrere at vannet skal kokes opp?

At et bilde av en vannkoker kan bli misforstått??

Er fristet nå til å rett og slett bruke vannkokeren ja. Takk for svar!

Skrevet

alle sier forskjelig. snakket med helsesøster på 4mnd kontroll og hun mente at vannet i norge var såpass bra at vi kunne ta det rett fra springen å gi babyen.

Skrevet

Ja der finnes bakterier som ikke blir drept med mindre en koker vannet i 10 minutter. Men vannet i Norge er såpass rent at det ikke er nødvendig. Så derfor bruker jeg vannkoker :-)

Skrevet

ang. å koke i 5-10 minutt tror jeg gjelder når man skal koke flasker. Selv om vannet da er sterilt, trenger ikke flaskene bli sterile med en gang. uten at jeg skal si noe for sikkert.

Jeg har ihvertfall ikke hørt noesteds at man ikke kan koke på vannkoker. Hvis det er så farlig, burde det ha vært større advarsler om dette. Heldigvis har det gått bra så langt ;)

Jeg har også hørt den om at hvis vannet kommer fra en offentlig godkjent vannkilde, så kan man ta det rett fra springen, men de anbefaler å ikke gjøre dette likevel før babyen er 2 mnd.

Mye rart man hører og leser. Ikke rart man blir helt forvirra :)

Skrevet

Vannet skal ikke kokes i 5 min, det er bare tull. Det som skal kokes i 5 min, det er selve steriliseringen på flaskene og tuttene. Det er det som står på NAN sine pakker. Har nå gjort dette(føles) som i en evighet i snart 6 måneder. Vannet skal bare ha et lite oppkok, det er det hele. Jeg bruker kun kjeler. Skjønner ikke hva som er problemet med å koke vann i en kjele, det er jo så fort gjort som bare det.

Skrevet

Alle sammen, det kan være greit å vite at vannet i en normal vannkoker IKKE når kokepunktet, bare cirka 80 grader. 80 grader er ikke nok til at bakterier blir drept.

Vannet "ser ut" som det koker allerede ved 65 grader, når bobler begynner å stige til overflaten. Ved 85 grader produseres damp og en jevn strøm av bobler. Ved 94 grader er det heftig bobling og fosskoking i hele gryta. Når dette så har stått i to minutter under lokk med hissig fosskoking har temperaturen steget til 100 grader.

Dette har jeg fra Andreas Viestads kokebok "Hvordan koke vann", men det er bare å prøve å selv med et steketermometer".

Dere som steriliserer og bruker MME: kost på dere en liten gryte og ta de ekstra minuttene det tar under lokk for å få vannet til å fosskoke skikkelig – hvis ikke kan dere likegodt bare tappe vann fra springen!

:-)

Skrevet

hmmm....jeg har temperaturmåler på min vannkoker og den viser 100 grader. men den står ikke og koker i 2 minutter nei :)

Skrevet

Da jeg ga min eldste mme på fulltid pleide jeg å koke i gryte i noen minutter fordi jeg hadde lest at man skulle det nettopp fordi ikke alle bakterier dør med en gang. Vet ikke om det strengt tatt er nødvendig, men uansett....Poenget mitt er iallefall at jeg da bare kokte vann én gang på starten av dagen og fylte opp det antall flasker han skulle ha utover dagen og neste natt. Oppbevarte disse flaskene i kjøleskapet. Det var da raskt å varme flasken litt i mikroen og blande NAN til hvert måltid.

Skrevet

Kokte i kjele i 5-10 min de 6 første mnd. Så etterhvert når den lille tåler litt mer beg vi med vannkoker:)

Men tar av toppen på vannkoker når det koker og la stå i ett par min ekstra:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...