Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

da lillejenta mi ble født for tidlig ville hun ikke amme fra brystet. Jeg ville veldig gjerne amme henne, og prøvde å legge henne til brystet, men hun ble også matet med kopp av de på sykehuset og da syns hun antagelig at det var veldig greit å få "servert" maten i stedet for å jobbe for den. Lille er nå 3 uker gammel, jeg har til nå pumpet og gitt henne morsmelk og tillegg om hverandre på flaske. Prøver å legge henne til brystet av og til, men hun tar noen sug og så blir hun sint. Nå lurer jeg på hvordan dette skal gå i lengden? Jeg føler ikke at jeg gjør annet enn å pumpe, mate og koke. I tillegg skal man jo ha tid til babyen og så skal man helst spise noe selv også!? Jeg begynner å få mindre og mindre melk, for jeg rekker ikke pumpe så ofte som jeg skal! Er det noen som er/har vært i samme situasjon?

Frustrert.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner igjen problemstillingen, selv om jeg ikke hadde prematurebarn. Løsningen for meg var å amme med skjold. Det tok hun umiddelbart. Men det er ikke sikkert det er noen løsning for deg, for jeg fikk ikke henne til å ta brystet i det hele tatt uten skjold.

Skrevet

Jeg hadde tilbudt bryst, og når hun takker nei, så hoppe over til noe hun vil akseptere. Jeg bruker også skjold. Ikke fordi han ikke vil ta bryst, men fordi jeg er sår. Sønnen min er 3 mnd nå. De sier jo det at når barnet er 3-4 mnd er det letter å amme da barna er større og sterkere. Jeg håper det også skal gjelde for meg...men skjold funker fint det også, så om jeg ikke kan slutte med det er det ingen krise.

Lykke til!

Skrevet

Hei.

Jeg har ikke hatt det samme problemet, men det hender at gutten min blir veldig utålmodig etter de første sugene siden melken ikke kommer med en gang.

Har du prøvd å pumpe litt først, slik at "spruten står" så hun slipper å jobbe så hardt for å få ut melken??

Lykke til :)

Skrevet

Hei! Jeg har heller ikke barn som er født for tidlig, men kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Jenta mi ville ikke ha pupp og vi prøvde alt mulig både på sykehuset og etter vi kom hjem. Matet med sonde, kopp og sprøyte, prøvde med pupp, brystskjold og tilslutt flaske. Jeg pumpet hver 2.time, dag og natt i 14 dager for å få opp melkeproduksjonen, uten spesielt hell. Var centimetre fra å gi opp, da jeg plutselig fikk små lysglimt innimellom. Sugde hun på brystet i 5 min, fikk jeg plutselig energi og lyst til å prøve litt til! Det skal sies at jeg var utslitt av pumping, mating, pumping, skriking osv... Gikk ned alt av kilo på under 14 dager og følte meg virkelig ikke bra! Så begynte oppturen:) Litt etter litt klarte lillemor å spise av puppen, vi kunne kutte mer og mer på erstatningen og mor fikk gløden tilbake ;) Bruker fortsatt brystskjold, men det funker bra for oss! Jobber med avvenning og ser fremgang her også. Målet er å slutte med skjold etterhvert, men foreløpig er jeg bare sjeleglad for at jeg kan fullamme jenta mi! Det hender vi gir en flaske erstatning på kveldstid da hun har kolikk, men det får hun med glede så lenge det roer henne litt :) Hun er nå 6 uker og jeg har fullammet henne i 4 uker, sånn ca.

Håper du får dine lysglimt innimellom og at det går seg til! Det er jo ingen krise om det ikke går, men selvsagt mye enklere enn det flaskestyret!

Ønsker deg lykke til, det ordner seg nok til slutt :) Det er utrolig hva vi kan klare bare vi vil det nok!

Skrevet

Jeg måtte gi tillegg på flaske i 5 mnd. Pumpet etter hvert måltid og ga så melken jeg pumpet fra forrige måltide etter hver amming.

Brukte flaske med treg smukk (slowflow fra trepakningene til boots apotek, fåes kjøpt på nett - ihvertfall gjorde det det).

Jeg tror ikke nødvendigvis det er viljen til den lille, men at hun rett og slett ikke er sterk nok og at maten derfor ikke kommer fort nok. Er hun dysmatur i tillegg, så er hun også ekstra sulten de første mnd. Jeg tror det gjelder for alle premature.

Måtte avvenne flaske med kopp, men det gikk fint i løpet av et døgn.

De første mnd med prematur er ikke annet enn å mate, stelle, pumpe, koke osv.

MEN jeg omtrent fullammet til 9 mnd og ammet helt til 18 mnd da jeg dessverre måtte gi meg.

Tips i fht flasker og koking osv.

Når du har pumpet skyller du pumpeutstyret i kaldt vann og legger det i en bolle med kaldt vann. Når du skal bruke det igjen, skyller du det i veldig varmt vann fra springen en stund og tørker av og så koker du bare en gang i døgnet.

Flaskene kan gå i oppvaskmaskinen på 65 grader. Det kan visstnok smokkene også, men det likte jeg aldri å gjøre, så det tok jeg sammen med pumpa.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...