abella Skrevet 20. januar 2010 #1 Skrevet 20. januar 2010 Poden har lagt på seg 500 gram pr uke etter at han begynte med flaske. Er ikke det i overkant mye? Er 8 uker. Han var litt underernært på forhånd så regner med at han prøver 'å ta igjen det tapte'. Noen som vet om en internettside som sier noe om vektøkning?
Hilsen Aud Skrevet 20. januar 2010 #2 Skrevet 20. januar 2010 Uten å ha noe som helst kunnskap synes jeg det hørtes mye ut ja... Men tror nok det er greit å ta en kontakt med HS, for de putter de jo barnets vekt/lenge i percentilskjema og da får du se hvordan vekten øker og om h*n hopper opp flere hakk på skjemaet.. Percentilskjemaet tar jo også høyde for at det er mye vektoppgang når barnet er liten og at det i perioder av barnets første leveår er perioder med mer/mindre vektøkning enn snittet...
Gjest eelis+kian Skrevet 20. januar 2010 #3 Skrevet 20. januar 2010 Min gutt la på seg rundt 400 gram i uken på bare morsmelk. Hs syns det var i overkant mye, men jeg er etter den oppfatning at så lenge barnet trives og har det bra, er ingen ting bedre. Man skal IKKE slanke babyer!!! En rund baby er en glad baby, er min erfaring :-) Men hvis du er veldig bekymret, ta kontakt med helsestasjonen.
Expat Skrevet 20. januar 2010 #4 Skrevet 20. januar 2010 Om dere tar igjen vekt så vil det nok slutte med sånn ekstrem oppgang snart. Husk at generellregelen er 150ml mme+mm per kg baby. I døgnet.
Studine mevik Skrevet 20. januar 2010 #5 Skrevet 20. januar 2010 Jeg synes ikke det hørtes mye ut hvis det var litt å ta igjen. Har flere ganger opplevd at prinsen har lagt på seg opp mot 500g på en uke. De første 6ukene lå han på et gjennomsnitt på 300-400g i uka. Nå har det stabilisert seg mye mer så nå legger han på seg ca 500g pr. måned og nå er han 7mnd. Var først en stund etter vi begynte med grøt at det stabiliserte seg. Han vokste veldig i rykk og napp fram til han var rundt 5mnd
alenemed1. ♥ Skrevet 20. januar 2010 #6 Skrevet 20. januar 2010 Tulla mi var lita ved fødsel og la bare på seg ca 500g den første mnd men når vi da startet med mme la hun på seg 550g på en uke.. Vekten bare øker og øker og på 5 mnd kontroll nå veide hun 8100g. jeg spurte hs om det ikke snart ville roe seg litt ( kan jo ikke fortsett å legge på seg en kg i mnd) og da sa hun at man ikke skulle tenke på vekten sånn når de er så små, man kan ikke slanke ett barn. gi så mye mme som barnet vil ha, det er heller viktig å tenke på hva men gir av annen mat når tiden for fast føde kommer. Ikke bekymre deg for det, han følger sikkert sin egen kurve helt fint
Guttemamma x 3 Skrevet 21. januar 2010 #7 Skrevet 21. januar 2010 Her er percentiskjema så du kan plotte inn vekta selv og følge med. http://www.ammetaka.no/Baby/percentil.php
?en til? Skrevet 21. januar 2010 #8 Skrevet 21. januar 2010 jenta mi la på seg 900 gr på to uker etter vi gikk over til mme. hun får den mm jeg har, men kan drikke en flaske mme etterpå, så tror jeg hadde litt lite melk til henne. hun er vertfall mye mer fornøyd, og helsesøster mente dette var kjempeflott. hun har lagt litt under gj.snitt siden fødselen, men er nå litt over. hun er 4 mnd. var ca tre da vi begynte å gi mer mme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå