Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Åpning/modning før du er i fødsel mener du?

Jeg var også grønn så det spurte jeg om ved forrige kontroll. Jordmor har visst ikke lov til å sjekke modning før etter termin pga at man kan risikere å starte fødselen når man sjekker dette.

Dersom du mener i forbindelse med fødsel er det vel fremdeles jordmor som sjekker dette, og det regner jeg med de sjekker med en gang du kommer inn på sykehuset for å se hvor langt du har kommet.

Skrevet

Så de sjekker det ikke før vannet har gått? eller?

Skrevet

Joda, men det er jo ikke alle som føder før eller ved termin :-) Jeg har termin 2 mars og har fått en time hos jordmor 4 mars. Dersom vesla ikke har kommet da kommer jordmor til å sjekke modningen :-)

Skrevet

Det varierer veldig. Hvorfor skal man sjekke det egentlig, hvis alt er i orden - hvertfall før termin? Jeg har født tre ganger, og har aldri blitt sjekka før jeg ankom sykehuset og var i fødsel. Siste gang ble jeg faktisk ikke sjekka med en gang da heller. Dette fordi fødselen starta med vannavgang uten at riene kom før etter 4 timer. Reiste til sykehuset med en gang vannet gikk fordi forrige gang tok fødselen bare 2,5timer. Jordmor sa at selv om vannet er gått kan det gå dager før fødselen er i gang, og at de nødig sjekker uten at det er rier fordi infeksjonsfaren er så stor. Så hun venta med sjekken til riene var i gang og det uten tvil ble fødsel.

Vet ikke hva praksis er når vannet ikke er gått, da er det jo ikke samme infeksjonsfare.... Men det kan vel sette i gang, så vil tro de helst venter til termin....

Skrevet

Jeg tror nok dette er ganske forskjellig etter hvilken jm man snakker med. I utgangspunktet ønsker ikke jm å sjekke åpning før man er ved termin, dersom det ikke er en medisinsk begrunnelse for det. Dette gjør ikke jm fordi det kan starte fødselen før termin.

Det er ikke alltid fødsel starter med vannavgang heller. Hos meg tok jm vannet da jeg hadde 8-9 cm åpning, rett før utdrvningsfasen. .Hos meg startet fødselen med rier, i noen tilfeller kan blødning være tegn på fødsel.

Jm som jeg går til kontroll hos sjekker fra uke 37, dersom man virkelig ønsker det, men hun gjør det ikke uten at man selv spørr. Samtidig møtte jeg en jm på føden som ikke ønsket å sjekke åpning da jeg kom inn med blødning i uke 39. Etter litt om og men gjorde hun det likevel og til hennes forbauselse hadde jeg da 6 cm åpning. Jeg ville spørt jm som du går til kontroll hos hva hun mener om det.

Skrevet

Oj ... her var det mange skrivefeil ser jeg .. Skriver ped oppg og av en eller annen grunn har visst datamaskinen kopiert litt.. Jaja. Jeg tror dere forstår hva jeg mener. ;-)

Skrevet

til meg sjekket de åpningen etter jeg hadde hatt rier i 4 timer, å begynte å få nedpress.. Hadde da 8 cm åpning, så 1,5 time etterpå var skjønnheten ute ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...