Gå til innhold

Bekymring da vettu...:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Syns jeg leser så mye om gravide som mister..Akkurat nå er det sånn at jeg tenker minst mulig på at det ender med at barnet blir født fordi det er så stor sjanse for å miste det nå i begynnelsen. Er 4 uker på vei.. Er det BARE negativ tenkning eller ligger det noe i det?

Ikke meningen å være negativ blant dere i denne fine tiden altså:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei..Jeg vet hva du snakker om.Jeg er også 4 uker på vei og er veldig redd siden jeg mistet før i uke 6...

Jeg har fått time hos legen på torsdag så jeg håper at jeg får en tidlig ul...uff ..ikke lett å tenke positiv nei...

Skrevet

Dessverre tror jeg dette er ganske likt for de fleste av oss, at vi bruker unødig tid og krefter på slike bekymringer. Meg selv inkludert. Har mistet tidligere, men merket at jeg måtte ta meg selv i nakken og slutte å lese om alt som kan gå galt.

Det er klart at det er jo større sjanse for å miste de første ukene enn i slutten av svangerskapet, så at det er noe i det er vel sant.... Men vi bekymrer oss nok unødig mye....

Ønsker oss alle lykkelige tider som gravide :)

Skrevet

Det å bekymre seg i første del av svangerskapet er nok dessverre veldig reelt for de fleste av oss:)

Legen min var veldig ærlig og direkte med meg den første svangerskapskontrollen, og fortalte at 30 % mister før 12 uker. Kanskje ikke det mest beroligende å høre for en førstegangsfødende (!), men jeg må si at det har satt ting i perspektiv for min egen del. Jeg tror det er viktig å være klar over at det kan gå galt, MEN at man samtidig må prøve å leve så normalt som mulig. Det er sikkert ikke like lett for alle å slippe bekymringene av den grunn, men jeg har i allefall prøvd å fortelle meg selv at hvis jeg mister i løpet av de første ukene er det fordi det er noe galt med fosteret. Vi ønsker jo alle friske og velskapte barn, så det er jo en flott mekanisme at kroppen rydder opp.

En annen ting legen min sa er at du gjerne får forvarsel om at noe ikke stemmer ved blødninger og/eller smerter i magen. Du er mest utsatt for å miste i uke 8, rundt da du har ikm. Dersom du opplever dette kan du ta kontakt med lege og du vil da få god oppfølging. Jeg opplevde selv å ha brunlig utflod i en ukes tid, samt pittelitt blod den dagen jeg ventet ikm i uke 8. Dette har vært veldig nøye fulgt opp og jeg fikk tidlig ul nå på mandag for å sjekke at alt er i orden. Jeg fikk se en sprell levende liten tass med bankende hjertet og det gjorde meg ti kilo lettere! Er du veldig bekymra så prat med legen din om det, eller ta kontakt med jordmor, kan hende de har litt bedre tid.

Ønsker dere lykke til i svangerskapet!

Gjest H to the Izzo
Skrevet

Det var veldig fint skrevet, Linemor. De fleste som er gravide forstår hvor stort dette faktisk er, og som en følge av det bekymrer man seg for at det kan gå galt. Det er en naturlig del av det å gå gravid.

Da jeg mistet sist fortalte legen min at helt ny forskning viser at det i hele 80% av tilfeller der man mister i ufrivillig abort skyldes misdannelser eller kromosonfeil hos fosteret. Tidligere trodde man det var ca. 50%. Jeg finner litt trøst i å vite det, for da er det på en måte naturen som rår.

De fleste går det helt fint med, heldigvis.

Lykke til, HI. :-)

Skrevet

Vi har oddsene med oss, bare se her:

5-8 uke 89,2% sjanse for at det skal gå bra

9-12 uke 93,8% sjanse for at det skal gå bra*

13-16 uke 96,3% sjanse for at det skal gå bra

17-20 uke 98,9% sjanse for at det skal gå bra

21-24 uke 99,3% sjanse for at det skal gå bra **

25-28 uke 99,8% sjanse for at det skal gå bra

*dersom hjerteaktivitet er påvist, er faren for abort enda mindre.

Tror man får et litt feil perspektiv på hvor vanlig det er å miste ved å henge på forum som dette- det er jo gjerne de triste historiene man hører om..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...