Anonym bruker Skrevet 19. januar 2010 #1 Del Skrevet 19. januar 2010 Minsten på 2,5 år går på småbarnsavd med 10 plasser, og der er vi veldig fornøyd med dem og de meg guttungen. Størsta er 4,5 og går på stor avd med 35 unger. Det jeg reagerer på der er at INGEN møter oss i garderoben på morningen og ingen på ettermiddagen, vi må lese hva alle ungene har gjort i løpet av i dag på et referat på ca en halv side. Så aner ikke hvordan mitt barn har hatt det i bhg den dagen, har du beskjeder må du gå på jakt etter personalet. Er bare av og til jeg finner mitt barns navn i referatet. Vi er "under barnevernets vinger", og i dag var mannen min på ansvarsgruppemøte med BV,helsesøster og bhg. Vi har tidligere og bedt om å bli møtt i garderoben i hente/levere settingen, og vi ba om det i dag igjen. Om ikke det gikk så ville vi gjerne ha en type meldignsbok der de forteller om hverdagen til jenta. Dette vil vi fordi da jeg leverte henne i morrest fikk jeg beskjed om at hun har vert trøtt og sutrete i bhg i det siste. Noe som jeg ikke hadde en anelse om, for hjemme er hun i 100. Men det med meldingsbok vil de KUN om vi skriver hvordan hun er hjemme. Mannen min fikk og vite at siden november har jenta ikke "vært i humør" av typen vanskelig å snakke med, ikke vil leke med noen.. Dette får vi vite om TO mnd etter at det begynte. Blir rett og slett frustrert og oppgitt over at de ikke kommer oss litt i møte en gang. Beskjeder om tøy, ol gir de i form av Post-it lapper på hylla. Jeg vil ha ordentlig kommunikasjon! Snakke med de som er med barna mine mesteparten av dagen, vite hvordan MITT barn har hatt det i løpet av dagen. Måtte bare få ut litt frustrasjon... B Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141302949-frustrert-og-oppgitt-over-st%C3%B8rstas-avdeling-i-bhg/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2010 #2 Del Skrevet 20. januar 2010 Hei! Forstår godt at du er frustrert. Jeg er ped.leder på en 3-6års avdeling. Noe av det viktigste i løpet av en dag er hvordan vi tar imot barn og foreldre om morgenen. Vi skal skape en trygg start på dagen, hvor barnet får en myk overgang fra hjem til barnehage. Jeg mener det er kjempeviktig å møte foreldre og barn i garderoben. Det er gjerne beskjeder som skal gis til og fra hjemmet, det er en litt roligere setting enn inne på avdelingen. Barnet opplever at det er kommunikasjon og trygghet mellom de voksne i barnehagen og foreldrene. Når barna spiser frokost er det ikke alltid vi har mulighet til å møste i garderoben, men vi gjør det så ofte vi kan. Skjer det noe i løpet av dagen som er viktig å informere foreldrene om, noteres det og formidles når barnet blir hentet. På den måten kommer beskjedene frem selv om en del av personalet har gått hjem for dagen. Hver dag har vi tavle i garderoben hvor vi skriver hva vi har gjort i løpet av dagen. Denne kan bli ganske generell. I tillegg har vi ukesbrev - en liten avis med bilder og tekst som foreldrene får med seg hjem hver fredag. Her er det viktig at alle barna er med, med tekst eller bilde. En gang i året får foreldrene film og cd med bilder med seg hjem. På avdelingen har vi også permer til hvert barn med bilder, historier og tegninger. Kommunikasjonen mellom hjem og bhg er kjempeviktig, og du har all grunn til å være misfornøyd - stå på krava!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141302949-frustrert-og-oppgitt-over-st%C3%B8rstas-avdeling-i-bhg/#findComment-141303674 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2010 #3 Del Skrevet 20. januar 2010 Hei, takk for svar:) Vi har gjentatte ganger spurt etter komunikasjon i henting og leverings situasjonen, men de sier de vil prioritere tiden med barna inne på avdeling,og derfor ikke imøtekomme oss der. Fordi vi er i barnevernets system føler vi at de ikke vil høre på oss og ikke respekterer oss. De er frekke i svarene. Kritiserer vi de, ja da får vi igjen med samme mynt og litt til. Noe som er veldig tungt og vanskelig for oss som prøver å gjøre ting riktig for vårt barn. Det virker ikke helt som om jenta mi klarer å "komme inn" på gruppa. Bhg skylder på hennes oppførsel, men jeg lurer på om hun egentlig har den typen oppførsel for å ha et beskyttende skall rundt seg. Hun har ingen venner her, og jeg føler at hun mistrives max i bhg for tiden. Det føler jeg er leit, og er og redd for at det ikke bedrer seg når hun skal begynne på skolen høsten 11. Så har med det i tankene lurt på om vi må flytte her fra, og kanskje til et større sted( bor på et lite sted nå). En plass hun kan få fritidsaktiviteter som ikke er type kristne kor( som omtrent er det eneste her i bygda). Vi har prøvd å bli kjent med foreldre og barn her, men det er ikke lett. B Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141302949-frustrert-og-oppgitt-over-st%C3%B8rstas-avdeling-i-bhg/#findComment-141303844 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2010 #4 Del Skrevet 20. januar 2010 Kan dere ikke oppsøke en voksen når dere henter da? Vil jo tro at du ikke bare kan ta med deg jenta og gå uten å si i fra til noen? Jeg jobber også i barnehage og det er ingen automatikk i at jeg er i garderoben ved henting og levering, da vi som du sier ønsker å bruke tiden med ungene og ikke løpe til og fra hele tiden. Men jeg snakker jo med foreldrene uansett. Er det noe spesielt som jeg må snakke dem om, som feks at ett barn misstrives, har vært i konflik med noen osv, så går vi til ett tomt rom og snakker om det der. Garderoben er uansett ikke egnet til den type samtale da det hele tiden kommer og går folk der. Hvis ikke det er noe spesielt, forteller jeg om hva som har skjedd i løpet av dagen der vi er, ber dem ta en titt på dokumentasjonstavlen vår for å se nye bilder, følge med på prosjekt osv. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141302949-frustrert-og-oppgitt-over-st%C3%B8rstas-avdeling-i-bhg/#findComment-141304785 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bruble Skrevet 20. januar 2010 #5 Del Skrevet 20. januar 2010 Er ikke alltid jeg har tid til å lete etter en voksen og kle på ungen samtidig. Og vi trenger ikke gi beskjed om henting.. for vi må bare krysse av på ei liste når vi leverer og henter ungene, og om de skal ha frokost den dagen. Jeg vi veldig gjerne bli tatt til side om så, bare jeg blir fortalt at datteren min ikke har det bra i bhg, eller at hun har vært trøtt i det siste. Men det skjer ikke! Det er det jeg reagerer på. Er 2 mnd siden jenta viste tegn til mistrivsel i bhg. Det fikk vi først vite i GÅR. Noe som jeg ikke synes er bra. Har selv jobbet i bhg, og der tok vi oss alltid minst 1 min til å si hvordan barnet hadde hatt det den dagen. Uansett hvor mange barn som er inne på avdelingen. Når vi henter er de ofte 3-4 voksne på 10 unger, som ofte sitter opptatte i lek, mens de voksne står å slarver. På minstens avdeling i samme bhg, blir vi som oftest møtt i garderoben om morgenen, og veldig ofte om ettermiddagen. De gir oss beskjed om junior ikke har vært i toppform, eller om han sliter med noe. Så jeg skjønner ikke hvorfor ikke den store avdelinga kan gjøre det samme? og spesielt ikke når vi har etterspurt det flere ganger? og når vi foreslår en meldingsbok om henne( sånn at vi faktisk kan få beskjeder uten at de er fysisk til stede og sier de), så krever de at det er gjensidig, at vi skriver om hvordan hun har det hjemme. Jeg har ikke meldeplikt til barnehagen om mitt barn, er det spesielle ting, så sier jeg fra, men hverdagsting hjemme har ikke de noe med. Jeg blir frustrert fordi jeg prøver å få til en dialog om datteren min sin hverdag i barnehagen, men blri bare motarbeidet av bhg hele tiden. B. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141302949-frustrert-og-oppgitt-over-st%C3%B8rstas-avdeling-i-bhg/#findComment-141308066 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2010 #6 Del Skrevet 21. januar 2010 Synes det er rart at foreldre skal krysse ut barna. Hva hvis foreldre glemmer det eller krysser feil? Hva hvis barn krysser av? I tillegg til at mye annet er kritikkverdig på denne avdelingen, synes jeg dette virker ganske slapt. Jeg ville bedt om møte med styrer, skriv ned på forhånd hva du reagerer på. Hør med andre du kjenner hva som er vanlig på en storbarnsavdeling og spør styrer om hvorfor det ikke er slik der. Hvis avdelingen skal bli bedre må de få respons på dette. Det kan godt være at hver enkelt av de ansatte er engasjerte mennesker som passer i yrket sitt. Hovedproblemet er kanskje at det er for dårlige rutiner, ledelse og retningslinjer. Det burde være mye enklere for personalet å innføre rutiner rundt henting og bringing, istedenfor å la det gå så langt at foreldre etterlyser meldebok. Jeg har aldri hørt om en avdeling som ikke har som rutine å møte foreldre ved henting og bringing. Man får det gjerne ikke til hver gang, men noen ord klarer man alltid å veksle selv om dagen er hektisk. Ped.leder fra i går Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141302949-frustrert-og-oppgitt-over-st%C3%B8rstas-avdeling-i-bhg/#findComment-141309890 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2010 #7 Del Skrevet 21. januar 2010 Styrer er meget klar over hvordan det er, sånn har det visstnok vært i mange år der. Og de andre foreldrene er jo ikke vant med annet så de tror vel at det er sånn det skal fungere. Har siden jenta begynte der for 1 år siden etterlyst å bli møtt i garderoben jevnlig, men fått til svar at de heller prioriterer de barna som er på avdelingen. Jenta har gått i en barnehage før vi flyttet hit, og der var det som det burde være rutiner på det. og om vi er de eneste som etterlyser det, så burde de ha muligheten til å imøtekomme vår etterspørsel. Trenger ikke en stor dialog, men et par ord om dagen hennes. hven hun har lekt med, humør osv osv.. Tror jenta mi føler seg litt "lost" der nå, og at det er derfor hun har fått den oppførselen. De gikk over til en såkalt avdelingsløs bhg i høst,men fant fort ut at de aller minste måtte bli skjermet. Så da ble det en småbarnsavd, og en svær avdeling.. de er vel rundt 35 unger der nå. Tror ikke hun klarer så store grupper, og derfor har laget et skall rundt seg. men føler ikke bhg har gjort noe for å hjelpe henne heller. De har og på denne avdelingen en blind gutt som de tar veldig hensyn til. B. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141302949-frustrert-og-oppgitt-over-st%C3%B8rstas-avdeling-i-bhg/#findComment-141310040 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2010 #8 Del Skrevet 21. januar 2010 Hvis åpen løsning med store grupper skal fungere, så må rutinene være på plass. Kanskje du kan kontakte tillitsvalgt for foreldrene på avdelingen, høre litt rundt om det er flere som har det sånn? Sammen er dere sterkere. Lykke til :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141302949-frustrert-og-oppgitt-over-st%C3%B8rstas-avdeling-i-bhg/#findComment-141310044 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå