Gå til innhold

Er det virkelig bare meg som vasker hånklær, kluter, sengetøy, undertøy på 60 grader og ikke blander det med 40 graders finvask?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spriter du hendene dine til vanlig? Seriøst? Har du bakteriefobi?

Fortsetter under...

Skrevet

oh, heldig du da ;)

jeg vasker sokker, truser, håndklær, kluter, kjøkkenkluter og av og til enkle svarte t-shirts o.l på 90 grader.

må hvertfall det pga flekker på kluter o.l pga barna, så da tar jeg med håndklær og undertøy også, man kan jo ikke vaske bare noen kluter på 90 grader lksom...må fylle opp.

Skrevet

Hehe, om en vasker trusene sine på 40 grader, kunne en likegodt skylt de opp i lunkent vann. Underlivet er ikke så skittent, men tarmbakterier lenger bak setter seg også i undertøyet (ja de er der selv om de ikke syns, så lenge en ikke spriter rompa etter å ha vært på do...) E.coli og annet småsnask kan virkelig få diareen til å flyte:)

Jeg vasker alt undertøy på 60 grader og mine "silketruser" har aldri gått i stykker av den grunn, heller ikke hold-in-truser eller bomullstruser.

Har gått over til å vaske mye 40-graders vask på 30 grader, da det tøyet ikke er så skittent og en sparer mye energi på det. Sjelden jeg setter på kokvask 90 grader, også for å være litt energisparene.

Skrevet

Alle vanlige klær, inkludert sokker, går på 40. Håndklær, filler, undertøy, sengetøy på 60, og innimellom på 90 for en skikkelig kok.

Vi dusjer og vasker håret hver dag og har på oss klærne i 15–16 timer, deretter hives de til vask igjen. Om noe er galt med dette bildet, så er det at vi er for rene og bruker for mye såpe. Ærlig talt.

Skrevet

Vaskar undertøy, sokkar, handdukar, sengetøy, klutar og babytøy på 60 grader.

Skrevet

Er ikke så veldig lenge siden de hadde en test på dette på TV. De vasket undertøy osv på forskjellige grader og sjekket i labratorie etterpå hva som var igjen av bakterier.

Konklusjonen var at dagens gode vaskemaskiner med dagens vaskemidler tok knekken på alt av bakterier i undertøyet på 40 grader.

Jeg vasker alt vanlig tøy på 30 eller 40 grader, sengetøy og håndklær går på 60 grader.

En gang i uka kjører jeg en kokvask, det er kluter jeg har brukt til å vaske bad og do med.

Annonse

Skrevet

selv vasker jeg det meste inkludert truser,sokker og sengetøy på 40 grader. Har ved feil fått vasket et par truser på 60 grader. Jeg vet ikke helt hvor dere kjøper undertøyet deres,men mine truser gikk i stykker på 60,strikken gikk til helvete. Og dette er dyrt undertøy,ca 400 kr trusa.

Står på at det skal håndvaskes,men går fint på 40.

Føler meg ikke som noe sugg for det,heller litt miljøbevisst.

Folk i dag har bakterie-fobi..

Skrevet

jeg vet at jeg gjør ingen av delene... jeg koker hånDklær, kluter, sengetøy og undertøy.

Skrevet

Det er sjelden jeg vasker håndklær på 60 grader, de og sengetøyet, muligens noen truser og sokker også, går på 95 grader her. Men det hender seg at det blir 60, om jeg skal vaske noen babyklær i bomull med bæsj eller masse gulp. Ellers pleier jeg å følge vaskeanvisningene. På fargede truser hender det at det står 40 grader, og at jeg vasker dem på 40 grader, men skal være enig med deg i at det er litt grisete.

Gjest sug lut
Skrevet

Ikke rart folk får høye strømregninger. Eller stiv nakke. Seriøst, skal dere SPISE trusene etterpå?

Gjest sug lut
Skrevet

Og det er du ikke med ukokte truser? Jeg ler meg ihjel.

Skrevet

Jeg og. Eller ikke akkurat ihjel da. Men skakk.

Annonse

Gjest sug lut
Skrevet

Spørs om du er pulbar for annet enn spesielt interesserte om du er både skakk og ukokt.

Skrevet

Haha,det er det festligste argumentet "jeg skal være pulbar" hahaha...folk altså....

Du vasker deg vell inni nutta med såpe og da,eller? Usj,tenk hvor skittent det er der da... hahaha:)

Skrevet

De kan kanskje lutes? Trusene altså? Eller suges rene?

Skrevet

Jeg har ALDRI vasket undertøy på annet enn 40 grader. Og jeg har vasket klærne mine selv i 25 år, har ikke vært syk eller luktet vondt pga dette.

Gjest sug lut
Skrevet

Mulig, men det forutsetter at man har stemmer i hodet som forteller en at alt er skittent, fy, skittent, små bakterier som er overalt alltid, fy fy fy.

Skrevet

Om man vasker på 40 eller 60 grader spiller liten rolle med tanke på bakterier, da de fleste bakterier overlever 60 grader.

75 grader derimot er mye mer effektivt, ulempen er at kun noen få vaskemaskiner har denne vasketemperaturen. En annen ting, urin er 100% sterilt (ikke bakterier).

Skrevet

Ja, det har jeg jo, har ikke alle det??????

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...