Gå til innhold

Noen med ammefri etter barnet er 1 år? (samme som småtroll 1-2)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber i kommunen og ledelsen mener at de ikke kan gi meg ammefri med lønn siden barnet er over 1 år. Jeg vet om flere som har fått innvilget dette og jobber i kommunen. Noen med erfaringer? Synes det er rart at det er ulik praksis hos samme arbeidsgiver.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

på min arbeidsplass(staten) kan man få ammefri til barnet er 2 år.

Skrevet

Det er regulert av tariffavtalen som du finner på ks.no. Jeg har ikke tid til å slå opp nå, men kan evt gjøre det senere. Er 99 prosent sikker på at det ikke er noen slik 1-årsgrense for ammefri med lønn. Snakk med fagforeningen din.

Skrevet

Det finnes ingen øvre aldersgrense såvidt jeg vet for hvor lenge du har krav på ammefri, men arbeidsgiver kan kreve attest fra helsestasjon eller lege på at du ammer. Det trenger ikke å være noen annen årsak til å amme lenge enn at du ønsker det. WHO anbefaler jo amming til 2 årsalderen, så før den tid bør iallefall ikke arbeidsgiver begynne å krangle.

Ammer gutten min som fyller 1 år i neste uke, og har foreløpig avtale om ammefri en time daglig fram til sommeren (med forbehold om endringer selvfølgelig). Jobber i fylkeskommunen, så reglene skal være nogenlunde samme som for kommunalt ansatte. Vær også klar over at det er ditt og barnets behov for amming som bestemmer når på dagen ammingen skal foregå, ikke når det evt. passer for arbeidsgiver!

Skal sies at det krevde en del diskusjoner med ledelsen og oppslag i tariffavtaler samt kontakt med fagforeningen før jeg fikk en avtale jeg kunne leve med. Ble møtt med svært liten forståelse av min nærmeste overordnede. Ikke gi deg på dette, lykke til :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...