Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har fått bekreftet at jeg skal til Ullevål å operere nå, forhåentligvis 11.februar :)

Vet ikke om det blir kikkhullsoperasjon eller åpen operasjon før jeg ligger på operasjonsbordet.

Uansett, er det noen som har vært der å operert hos Langebrekker?

Hvordan gikk det? Måtte dere være der lenge? Hvordan var det i ettertid? Ble dere gravid?

Mye spørsmål på en gang her :P

Fortsetter under...

Jeg har selv blitt operert med laparoskopi (kikkehull) av Langebrekke på Ullevål.

Langebrekke pleier å ta kikkehull så langt det er mulig. Han er ikke så glad i åpne operasjoner har jeg forstått på ham. Og det er jo bare i veldig spesielle tilfeller de trenger åpne buken. Det er utrolig hva de kan få til med to bittesmå snitt på 1 cm.

Ved kikkehull: Først lager de et bittelite snitt i navlen og sender inn et sånt bittelite kamera. De blåser opp buken med gass via skjeden.. Og finner de endometriose lager de som regel 1-2 bittesmå snitt på magen. Dette tror jeg varierer litt hvor ettersom hvor du har endometriose. Og brenner bort det som kan brennes bort.

Har du barneønske som ikke har blitt oppfyllt, ville jeg nevnt dette på forhånd, så de sjekker alt som sjekkes kan når de likevel er der inne. Vi hadde prøvd i over 1 år da jeg skulle inn for utredning for magesmertene, og de sjekket da samtidig for infertilitet.

Hos meg fant de en eggstokk som "lakk" blod og sannsynligvis var synderen til alle problemer. Denne var så skadet at de ønsket å fjerne den, men pga barneønske var ikke dette aktuelt før vi eventuelt hadde fått til det. I tillegg fant de en del endometriosevev, som de brant bort, både aktivt og passivt, og kjempetette eggledere, som de presset opp for å øke sjanse for graviditet.

Jeg fikk beskjed om at jeg ikke kunne regne med å bli kvitt alle smerter i og med at de ikke fikk fjernet den slemme eggstokken. Vi fikk en frist på 6 mndr prøving på egenhånd, da sjansene for graviditet øker etter en slik operasjon (de tok jo som sagt noen grep der inne), men pga blandt annet de trange egglederne mine som var skikkelig trange og pga den ødelagte eggstokken var han ikke spesielt optimistisk, og ville sende oss på IVF etter 6 mndr maks.

Jeg var på dagkirurgisk, og da kan man i utgangspunktet reise hjem samme dag, men pga for lang reisetid (tror grensa går på 30 min) måtte jeg sove en natt på pasienthotellet med tanke på overvåking av eventuelle komplikasjoner.

Jeg våknet av narkosen med sterke smerter, men fikk intravenøst smertestillende og sluknet en stund igjen. Du har jo selvfølgelig vondt og er sår og øm etterpå, og ganske oppblåst pga gassen, men jeg var rimelig kjapt oppe og gå (under tilsyn).

Etter 5 mndr var jeg enda ikke gravid, og siden det var 6 mndr ventetid på IVF på Ullevål den gangen, søkte vi da IVF.

Jeg ble til slutt gravid med ICSI. Det var mitt første forsøk, men pga forandringer i behandlingsplan på grunn av to overstimuleringer, og pga uttak uten befruktning tok dette ene forsøket 1 år å gjennomføre. Men ta det med ro. De fleste rekker opptil flere forsøk på samme tiden, jeg var rett og slett litt vanskelig å ha med å gjøre når det gjaldt medisiner ;)

Håper du fikk noen av svarene du var ute etter.

Hei og takk for svar.

Jeg vet Langebrekke ikke pleier å åpne, men han var usikker på hvordan det ble med meg siden det var så spredt og stort omfang av endometriosevev og cyster. Så aner ikke noe før etter operasjonen.

Jeg bor i Stjørdal, så er en smule lengre enn 30 min så regner med jeg må bli der hvertfall en dag.

Men om jeg må ha åpen operasjon må jeg da ha ledager hjem? Jeg må vel ligge noen dager da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...