Gå til innhold

Erfaring fra utregning foreldrepenger jobb i EØS-land 4 mnd og Norge 2 mnd

Anbefalte innlegg

Hei.

Er det noen som vet hvordan NAV regner ut foreldrepengene dersom man har jobbet 4 mnd i ett EØS-land (100% stilling) for saa aa jobbe 2 mnd i NOrge (100%) stilling. Blir det beregnet paa samme maate som om man jobbet hele perioden i Norge?

Fortsetter under...

Slik behandles dette tilfellet, iht EØS-avtalens trygdedel og tilhørende rundskriv (hovednr 40 kapittel 14 er referansen):

Link: http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/148341.cms

Sammenlegging av arbeidsperioder

[Endret 3/03, 9/07, 11/07, 3/08]

Sammenleggingsbestemmelsen betyr at man kan ta arbeid i Norge før fødselen eller omsorgsovertakelsenog legge denne perioden sammen med tidligere arbeidsperiode ® i andre EØS-land som han eller hun har hatt i løpet av de siste 10 månedene før fødselen eller omsorgs­overtakelsen. Man kan således få rett til foreldrepenger etter de norske bestemmelsene selv om man ikke har arbeidet i Norge i hele opptjeningstiden. Det er tilstrekkelig at man arbeider en dag i Norge for å kunne anvende sammenleggingsbestemmelsen. Det vil imidlertid alltid være nødvendig å vurdere om det foreligger et reelt arbeidsforhold, og om vedkommende faktisk har tiltrådt stillingen.

Ved beregning av grunnlaget for foreldrepengene er det imidlertid bare det siste arbeidslandets inntekt som skal legges til grunn.

Hei og 1000 takk for hjelpen. Denne siden hadde jeg ikke funnet.

Vet du hva de mener med: "Ved beregning av grunnlaget for foreldrepengene er det imidlertid bare det siste arbeidslandets inntekt som skal legges til grunn ".

Faar man etter 2 mnd f.eks 1/3 av en reel norsk aarslonn i foreldrepenger eller teller de 2 mnd som ett helt aar?

Igjen takk for hjelpen

Hei igjen du, bare hyggelig:)

Jeg vet nok ikke mer enn at jeg fant frem den linken:) Men jeg vil tro at det betyr at den lønna du har i Norge legges til grunn for foreldrepengene. Dvs at hvis du har hatt varierende lønn og norsk lønn er lavere, legges den uansett til grunn. Foreldrepengene skal jo kompensere inntektsbortfallet du vil ha. Du kan derfor nok regne med at du vil få månedlige utbetalinger ut fra den lønna du har hver mnd nå i Norge. (kanskje noen andre her inne vet det bedre;)?)

Lykke til!

Hei

Har sjekket med 2 nav kontorer og det stemmer, det er den siste lonnen du har i Norge for du gaar ut som gjelder. Man maa ha med skjema E104 fra EU landet man har jobbet i som bevis paa arbeidsforhold.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...