Gå til innhold

7 mnd siden akutt KS, å nå tvillinger?!

trebarnsmor21år

Anbefalte innlegg

Jeg fikk en velskapt sønn for 7 mnd siden nå, å det endte i et akutt KS, eller krise KS. Mistet fosterlyd osv under riene, truende asfyksi sa legene.

Å nå i starten av januar fant jeg ut at jeg var gravid! igjen!

ble innlagt 6 januar pga galleblærebetennelse, å der ville dem ha meg på UL for å sjekke hvor langt graviditeten var kommet, å jadda, det var TO inni der! var ca bare 6-7 uker på vei, så skal tilbake på ny UL den 29. januar.

jeg bare lurer på om dette går bra?! kan ikke magen min sprekke når det er så tett innpå et KS-arr, og i tillegg er det to?!

Noen som har født tvillinger etter KS?

Er så utrolig utrolig redd for at jeg må ta KS igjen etter mange vonde opplevelser med nr 1!

Håper dere tar dere tid til å svare, tusen takk!!

Hilsen urolig, ung mamma !

Fortsetter under...

Hei. Jeg har to KS bak meg. Et akutt, og et fordi barnet ikke ville ut på tross av full åpning. Har også bekymret meg mye for om arret holder nå som magen er gigantisk (uke 36 nå og 2 år siden siste KS). Jeg anbefaler deg egentlig bare å snakke med legene om din bekymring. Det er klart at 7 mnd er kort tid - og da tar de hensyn til dette og vil garantert følge deg ekstra godt opp.

Jeg ønsker nå å føde vaginalt, men det virker det som om jeg ikke får - nettopp fordi de ikke ønsker å utsette arret for sterke rier. Det kan hende de tenker det samme med deg - samtidig som det tross alt er 8 mnd til du skal føde og 1,5 år siden ks......

Husk at krise KS er skremmende - men det blir det jo ikke denne gangen for deg. Da blir det planlagt, rolig og uten dramatikk.

Men som sagt, snakk med fagfolket ;) Lykke til.

min mamma har 18 mnd mellom nr 1 og 2.....nr2 var 5,5 kg (ca den vekten tvillingene dine kommer til å ha tilsammen....

hun hadde haste snitt med nr 1, pluss at livmora hadde en skade på ene sida....og nr 2 hadde jo tvillingstørresle....

hun hadde 3 ks på 4 år...3 år etter der igjen hadde hun et fjerde ks:)

så heldig du er:) 21 år og snart mamma til 3:) gled deg og kos deg med magen din;)

snakk med legen viss du er usikker:)

Jeg er bare så redd for at jeg må ta KS igjen, vil så gjerne føde vaginalt.

Sønn min kom ut livløs, gråt ikke, så det måtte foregå gjenopplivning på stedet, jeg fikk ikke sett han engang. Jeg lå på overvåkning å blødde 2 1/2 liter blod, å da jeg endelig kom opp etter 7 timer så fikk jeg sett han i 5 min før han ble innlagt på intensive hvor jeg ikke fikk være med! Det var en evig evig lang natt må jeg si, Fikk ikke sett han før 14:00 neste dag!

å alt det her pga at legene hadde gitt meg FEIL medisin de siste ukene før han kom til verden.

Der for ønsker jeg så inderlig å føde vaginalt. Vet det er stor forskjell på Krise-KS og planlagt, men det greier jeg ikke forestille meg, å greier ikke slå meg til ro med det, pga det som skjedde sist. Skulle bare ønske det var noe jeg kunne gjøre for å få se mine små denne gangen, være med på måling og veiingen osv, de første timene med barna er hellig, og jeg har aldri fått oppleve det, å kommer sikkert aldri til å gjøre det eller :(

min mamma har 3 planlagte ks og hun syntes det var en enorm luksus fødsel:) (hun føde jo nesten nr 1 og hadde over 1 døgn med rier)

nå er eg litt usikker her,men...mener en kan få bedøvelse som lammer fra magen og ned,slik at en er våken når det er planlagt ks? da får en jo sett ungene;)

ellers er det en grense på to ks og alle fødsler etter dette må bli ks...(har lest om noen som får prøve å føde vaginalt etter to ks)

dette betyr jo at du kan prøve å føde nå:) dette er jo bare 2 gangen:)

men du må ha i bakhodet at det kan ende i haste ks med tvillinger, da tvilling nr to kan få problemer...kanskje det beste da er å sikkre seg planlagt ks?

vanskelig dette:) snakk med legen din:) eg fostår godt at du bekymrer deg, har du en god ommsorgsfull flink jordmor du går til?

eg har fødselsangst og har vert så heldig å hatt den samme jordmora hver gang og hun har bare vert helt fantastisk:)

Var våken under akutt-KS å, men fikk ikke sett han fordet, 8 leger der inne, å han kom ut livløs. Så han ble trillet på intensive og jeg på overvåkning. Så håper bare så inderlig jeg får føde denne gangen, vil være med på veiing, måling og alt det der, vil være med barna mine etterpå.

Det får jeg jo ikke med KS, uansett :( det jeg er redd for!

Tenkte kanskje jeg måtte ta KS når det var snakk om tvillinger, ikke vet jeg, men har et bittelite håp om at kanskje det er en liten sjans for at jeg får føde dem vaginalt. Å jeg skal nyte smerten, så desperat er jeg, LIVredd for å måtte oppleve SK igjen, skikkelig KS-angst! hehe

Jordmoren jeg får er kjempe grei, hadde henne med sønn min å.

Men ikke vært hos henne ennå pga er bare litt over 9 uker på vei.

Vet ikke når det er normalt å ringe helsestasjonen jeg å dra på kontroll?

tusen takk for svar :)

Annonse

du er akkurat som meg:) eg er 10 uker på vei og har alle rede begynnt å kvi meg til fødselen:) hihi:)

det blir automatidk ks med trillinger,ikke med tvillinger...de ser helst at en føder tvillinger vaginalt,men det er større risiko for at det skal bli vanskelig for tvilling nr 2.... av og til må en ha ks utifra hvordan tvillingene ligger:)

men eg er ingen ekspert her, har bare lest litt:) meld deg inn på dobblet glede.com, der er det stor aktivitet og mangen som vil støtte deg og komme med gode råd:)

men eg har født vaginalt 2 ganger og orket ikke være med på noe anna enn å ligge strak i senga med ungen på magen...veginga fikk de andre ta seg av...det er knall tøfft å føde vaginalt,en blir så ufattelig sliten etter på:) men heller vaginal fødsel enn ks her også...syntes det hørest litt skummelt ut selv om det er mangen som er kjempe førnøyd med ks:)

håper du finner roen og får hjelp:)

Uff for en fryktelig opplevelse den må du få jobbet deg gjennom før fødselen. snakke med jordmor og også gjerne en psykolog. Er nok redd for at når du går med tvillinger er den fødselen du ønsker deg litt vanskeligere. jo de vil gjeren du skal føde vaginalt men når en har kommet ut blir det full konsentrasjon for å få ut nr to og hvordan den har det. jeg fikk ikke nr en i armene med en gang men ganske raskt, de måtte først få kontroll på nr 2 at hun ikke snudde seg og fant veien ned i bekkenet. jeg fikk holdt nr 1 utrolig kort var omtrent bare å få henne i armene kysse henne litt før de tok henne. så lenge fosterlyden til nr 2 var grei var ingen stresset. en jordmor hold meg på magen for at ikke nr to skulle snu seg, en lege var meg UL apparatet for å følge med. så skjer det som ofte skjer nr 2 setter seg fast, de prøver å få festet sugekopp (som var værre smertemessig enn en å få nr 1 ut by the way) men det gikk ikke. etter en time begynner ungen å vise stressmerker og det blir hastekeiser i full narkose på tross av at epidural var satt tidligere i forløpet. det gikk heldigvis bra med nr2 fikk litt oksygen etter fødsel men ingen stor krise. jeg traff henne litt på oppvåkningen etter noen timer men var så utafor at jeg knapt husker det. først på morrakvisten traff jeg de begge igjen. men de hadde hatt det fint sammen med far hele natta.

forøvrig blir det automatisk keisersnitt om begge ligger i tverrleie. hvis nr 1 finner veien ned i bekkenet anbefaler de vaginal fødsel, nr 2 spiller mindre roll. om den er med rompa ned kan det faktisk oftere være enklere for legen å hente den ut om den ikke kommer selv. så er det det at ved planlagt ks snitt er det mer muligjet for en rolig og avbalansert fødsel på en måte slik du ønsker deg enn ved krise keiser.

Vært hos to spesielister nå innen tvilling svangerskap og fødsel, og han ene sier jeg får lov til å føde om dem ligger tilrette for det! Å gjett om jeg ble glad!! Men så kom nr 2 å sa nei, det var ikke aktuelt :( at jeg måtte ta KS. Men jeg skjønner ikke den helt, for begge da livmoren min var sterk nok til å føde, så om dem ligger tilrette så skal vel ikke fødsel være noe problem?? Det ble jo ikke akutt KS sist pga meg, det var pga at dem feilmedisinerte meg, jeg hadde skjønt jeg måtte ta KS om det hadde vært pga bekkenet mitt eller noe, men det er det jo ikke!

Bare håper jeg får føde jeg! uff.. Er så sykt kvalm om dagene å, spesielt om ettermiddagene! Men har fått et så herlig bånd til sønn min, helt utrolig hvor tålmodig og god jeg er mot han, hadde trodd det ble motsatt med alle hormoner osv, men neida, å det gjør meg så lykkelig oppi alt <3

Var på UL på fredag å dem to i magen hadde det topp! men dem greide ikke se om dem var enegget eller toegget, så skal tilbake nå i februar :) gleder meg!

tusen takk for alle svar <3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...