Anonym bruker Skrevet 19. januar 2010 #1 Skrevet 19. januar 2010 Jeg har en god venninne som går har begynt på fjerde året av medisinstudiet. Greia er at du alltid har gått på skole, stått på, gjort lekser og innleveringer og nå føler hun seg lei og utmattet og ønsker gjerne en pause, gjerne til å jobbe. Kan hun da søke om lisens som sykepleier om hun slutter og evnt. jobbe som det,? Opplegget på begge studiene er vel ganske mye det samme i begynnelsen. Har hørt at om man fullfører første året av sykepleien er man overkvalifisert som hjelpepleier.
Gjest Skrevet 19. januar 2010 #2 Skrevet 19. januar 2010 Kanskje hun snart kan faa midlertidig legelisens? En kompis av meg fikk det, men jeg husker ikke om det var etter 4. eller 5. aaret. Ellers kan hun kanskje ta pause et halvaar eller noe? Reise og kose seg?
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2010 #3 Skrevet 19. januar 2010 Du får midlertidig etter 5 året. Og nei, du får ikke lisens som sykepleier etter 3 år på med stud. Hva med å søke permisjon et semester?
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2010 #4 Skrevet 19. januar 2010 Min venninne har grunnfag i medisin, og slipper unna med ett år på sykepleierstudiet for å bli sykepleier.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2010 #5 Skrevet 19. januar 2010 Medisinstudiet innheolder haugesvis av ting ikke sykepleien gjør og omvendt. Kan jobbe med midlertidig lisens fra 4 . året.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2010 #6 Skrevet 19. januar 2010 Heller ikke det. Har du gått to år på sykepleien, så får du godkjent det som hjelpepleier ikke før. Det er å ta ut perm i et år eller halvt år. Mye bedre det.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2010 #7 Skrevet 19. januar 2010 Ja det er faktisk riktig det. Har du grunnfag, så blir det forskjøvet, da blir det mindre å ta igjen fra sykepleien.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2010 #8 Skrevet 19. januar 2010 Huff det får jeg virkelig ikke håpe. jeg er sykepleier, og i sommer hadde vi på sykehuset der jeg jobber medisinstudenter som gikk som sykepleiere. Det var direkte uforsvarlig. De hadde ingen anelse omhva de drev med. Sykepleieyrket og hjelpepleieyrket er mer likt, så det er ikke noe problem.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2010 #10 Skrevet 19. januar 2010 Må nok si meg enig med anonym 18:05.. Opplevde det samme i sommer, men heldigvis innså medisin studenten selv sin manglende kompetanse og ba om å få bare pleie oppgaver.. En medisinstudent har riktignok masse kunnskap, men de mangler den praktiske erfaringen en sykepleier har.. Sykepleierne har masse praksis i utdanningen og er derfor bedre rustet til å begynne å jobbe når de er ferdige - men selv mange av de sliter da det er langt mellom å være student til å stå med ansvar for 10-15 alvorlig syke pasienter alene. Medisinstudenten måtte opplæres i ALT, fra hvordan legge medisiner til hvordan blande antibiotika og hvordan denne skulle gis. Hun hadde dårlige kunnskaper om stell og pleie og lite erfaring med sprøytesetting og veneflonsetting.. Håper at det blir slutt på denne praksisen med å la medisinstudenter gå som sykepleier for det er dessverre slettes ikke alle som innser sin egen utilstrekkelighet..
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2010 #11 Skrevet 21. desember 2010 Jeg skjønner henne godt. Jeg sluttet på medisinstudiet i Norge etter mange år fordi jeg ble bare mer og mer sikker på at legerollen ikke passet meg, en ting er at studiet er hardt (det vil si skole fra ca 8-16 hver dag, slik at du er nødt til å lese hver kveld og i helger og ferier, eksamen alltid etter jul slik at det blir heller ikke juleferie...bye bye familieliv og fritid). Det er jo greit nok. I tillegg er legeyrket utrolig tøft, lange vakter, og mye tidspress. Du er hele tiden utsatt for massiv kritikk for det du gjør og lite ros. Dersom man ser på antall timer man jobber som lege og ikke minst det ansvaret man til enhver tid har, er ikke lønnen bra. Jeg kjenner mange leger som angrer på sitt yrkesvalg, de færreste tør å bryte ut, verken fra studie eller jobben som lege. Men for all del, dersom du er 200% sikker på at det er dette du vil og er villig til å ofre en del av ditt liv, da må du selvfølgelig gå for det. Det er absolutt ingen vanlig jobb, det er mer en livsstil. De som brenner for det bør uansett gå for det. Håper hun venninnen din virkelig gjør det ellers blir det tungt å ofre så mye for en slik utdanning. Hvis man synes studiet er tungt blir det iallefall enda lengre dager når man begynner å jobbe som lege.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå