Gå til innhold

Dere som har elipsemaskin eller annet treningsapparat..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor ofte og hvor lenge trener dere på dette?

>Har dere gått noe ned i vekt`?

Jeg kjøpte en veldig god elipsemaskin i går, og håper jeg klarer å gjennomføre dette..

Fortsetter under...

Skrevet

Begynn rolig.15-20 min 3 ganger i uka de første ukene. Deretter kan du øke til 30-40 min 3-4 ganger i uka. Kommer jo an på om du trener noe annet ved siden av eller om du er trent fra før.. Jeg har brukt ellipsemaskin i flere år, og liker dette veldig godt. Gode muligheter for å gå ned i vekt, men det er jo alltid sammenheng mellom matinntak og energiforbruk! For min del er dette kombinert med styrketrening, den mest effektive måten å gå ned i vekt på.

Lykke til med treningen!

Skrevet

Begynte med ergometersykkel for 6 år siden..Startet med 3 økter på 30-40 min i uka..Litt situps og armhevinger etterpå...

SÅ økte det på, og gikk over til elipsemaskin for 2,5 år siden. Da trente jeg 4-5 dager i uka.....45-70 min om gangen..Avhengig av intensitet (intervaller er supert på den jeg har.......20 sek maks tempo på den tyngste jeg klarer...10 sek paue,- 8 repetisjoner) og dagsform og TV_program/film jeg setter på.....

Elipsemaksin er supert for å komme seg i form, men den må brukes og man må presse seg til å bli andpusten og kjenne det i bena..Ikke HVER gang, men nå og da...Spe på med noen joggeturer til våren....

VEktnedgang, tja,- om det er målet, så sammen med et sundt kosthold,- selvsagt vil det komme.....:o)

Og selv om det er fristende, IKKE begynn med trening hver dag..Tren heller så hardt at du må ha opphold et par dager...Hva med en dag trening, så to dager fri, så trening? Kan være ok..Men kan ofte være letter og gjennomføre om man velger bestemte dager (tirsdag, fredag og søndag f.eks....) man MÅ trene på.....Hvilke dager/kvelder går favorittprogrammet ditt f.eks??

Få inn rutiner med x-antall økter i uka før du øker på..Hvis ikke går man lei..Og sett deg andre mål enn vekt og cm i utgangspunktet..Ta ei testøkt, kejnn hvordan maskinen er..Hvor tungt du kan ha det, hvor lenge du skal holde på...Er det greiest og bestemme seg for å holde på i 40 min, eller er det besdt og bestemme seg for å trampe i vei x-antalll km....Skal man øke tyngde gradvis, for så å gradvis gå ned på den? ELler skal man varem opp og peise på maks så lenge man greier for så å ta det helt rolig i en 15-20 min på slutten..Hva passer deg og din maskin..JEg opplever ofte at jeg bytter treningsteknikk og mål når jeg bytter maskin..Fordi maskinene er så forksjellig mtp tyngde og hvordan steget er osv osv....SÅ prøv deg frem, det viktigste er at du bruker den..Hver UKE..:o)

Lykke til

Skrevet

Jeg tok en halvtimes trening nå. Svettet masse. Så det må vel være bra? Tok litt situps etterpå.. Håper virkelig jeg skal klare dette.

Har dere noen gang trent to ganger på samme dag?

Skrevet

Å trene to ganger om dagen går bra, men jeg tror ikke det vil gagne deg særlgi..mest sannsynlig vil du gå lei etter kort tid, du vil føle du legger mye tid, svette og innsats i det, men ikke se like gode resultat som du håpe rpå..

Ikke vei deg, ikke mål deg...Sett deg "form-mål" i første omgang.....

En ide til oppstart er;

Bestem tre dager i uka du skal trene.....

Dag 1 og 3; 10 min rolig tempo, lav tyngde, 30 min med gradvis økende tyngde (ca 3-5 min på hver "tyngde" avhengig av hovr mange tyngdenivåer du har) og ro ned med 5 minutter med lav tyngde lavt tempo..

Ta noen sit-ups og noen armhevinger (3*10 armhevinge,r gjerne med kne nedi. og 3*50 stiups, hvorav den miderste serien er for de skråmagemuskler)

Dag 2; Oppvarming 10 min,- rolig og lett..5 min med litt høere intensitet..Kjenn det svettes og "tar litt"...Så finner du du ut om du greier og trampe om tyngden er på maks (dette avhenger av type maskin..Noen er umulig og trampe på om man er utrent, andre er tunge, men går...) så lenge du GREIER og trampe på tyngste så velge rdu nå det...Tramp så fort du greier i 20 sek på det tyngste nivå du greier....Hvil 10 sek, tramp i 20 sek....Gjør det 8 ganger....Ro ned i 5 min med litt letter nivå, men ikke aller letteste...Før du avslutter med 10 min helt rolig, helt lett tempo...

Ta 3*10 spensthopp, 3*10 utfall til siden på hver fot og avslutt med samme runde sit-ups og armhevinger som dag 1 og 3....

Når du har tre dager med trening i uka som en "del av livet" som jeg velger og si, så kan man legge inn bonusøkter..Altså 4. o g5.økt..Men de skal ALDRI gå utover "må-øktene"..

Jeg er så skeptisk til alle overivrige som begynner med godt mot og med så høy intensitet at du SER de vil gå lei før måneden er omme....Det er bedre og "Holde igjen" litt...Slik GLEDER man seg faktisk til neste trening, og man lar kroppen bygge seg opp melom treningene og kan faktisk kjenne forbedring på styrke og form fra gang til gang..Trener man flere ganger daglig, eller bare hver dag i starten, så vil man ikke KJENNE effekten, fordi kroppen aldri rekker og "Komme seg" mellom øktene...Og den synlige effekten er sjelden tilfredsstillende nok..Man ser seg i speilet hver dag og det blir som å se gresset gror..Det vokser, men man kan ikke se det..Det samme vil skje med kroppen..Den VIL forandre seg, men man vil ikke merke det så godt..

SÅ kort sagt;- ikke tren for ofte..Holde i igjen,- så blir trening noe man GLEDER seg til, og så my eletter og gjennomføre....Om man trener hver dag i noen uker, så blir man plutseig uta av stand til det i en periode grunnet sykdom, mye på jobben, møter, man blir bedt bort osv osv,- også finner man ut at man likeså gjenre kan skippe enda en trening, enda en og plutselig har man fullt av "unnskyldninger" for ikke å trene akkurat i dag..... Bestem deg for "dine tre dager",- få de inn i hverdagen som en del av ei "rutineuke",- og når du fint får plass og tid og overskudd til tre økter uten at du må omprioritere hele tidne, DA kan du begynne og planlegge flere økter..... Lykke til..Og du startet kjempebra med 30 min..Vil anta at de første 3-4 øktene er nødvendig og bruke for å bli kjent med maskinene og din egen kondis og styrke.....Sats på "planlagte øktkter" som jeg kom med eksempel på først neste uke :o) Bruk denne på å bli kjent...

Lykke til. Fra ei som trener 6 dager i uka nå......:o) Men det tok med 3 år før jeg kom så langt :o) Begynte med 3 dager i uka jeg også :o)

Skrevet

Jeg var supermotivert fra dag 1 jeg begynte å trene for 4 år siden. Har trent ca 2 ganger daglig 5 dager i uken så og si sammenhengende nå :)

Gi deg mens leken er god slik at du virkelig gleder deg til neste økt :D

Annonse

Skrevet

Ja ikke sant..Man må ikke begynne så skart..Den dagen man GLEDER seg til treninga, da har man kommet langt..Og tror at først den dagen man trener fordi man LIKER og trene, DA først kan man begynne og trene ofte......Rett og slett fordi om man trener KUN for vekt og utseende, så er motivasjonsfaktor helt feil.....

Man må like og trene for treninga sin del, fordi man LIKER det, fordi man synes det er gøy..DA er det lett som en plett og trene hver dag..Selv om man er litt syk, selv om man har proppfulle dager, selv om det er ferie :o)

Skrevet

Håper virkelig den dagen kommer til meg, der jeg gleder meg til å trene :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...