Gå til innhold

Sover plutselig så mye? 7 uker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nesten litt flau her, har syta å klagd sånnt på at snuppa sover så lite.. men nå de siste dagene synes jeg hun sover hele tiden! Blir som regel natta sånn i 23-tida, og da sover vi til rundt kl 10. Et par runder med pupp i løpet av natta. Så er hun våken kanskje en time før hun er trøtt igjen, da er det ut å gå tur og så sover hun et par timer til. Våken en time og to før det er tid for en ny runde med soving. Om kvelden er hun litt mer våken, er våken fra rundt 19 til vi legger oss. Men da er hun veldig trøtt også da, men vil ikke sove hvis jeg prøver å legge hun tidligere.

I dag sov hun til halv 12,og var da våken en times tid før hun ble sutrete og trøtt i halv 1 tida. Da var det å legge i vogna og trille litt, og nå sover hun igjen.

Synes hun sover så mye i forhold til hva hun gjorde før, men kanskje det er sånnt at hun sover normalt mye nå i forhold til hvor gammel hun er? Hvor mye sover deres små?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ikke dette hørtes så unormalt ut:-) Har hatt en liten som sover 22 timer i døgnet og våkenperiodene har bare vært brukt til amming. De siste par dagene har han vært litt mere våken, men aldri en hel time av gangen feks... Han er snart 8 uker.

Så jeg vil da tro at din baby er helt normal. Det at hun har endret søvnmønster kan vel ha å gjøre med at hun har mindre ubehag med magen enn før feks?

Jeg tror en gjennomsnittlig baby sover 16-18 timer i døgnet.

Skrevet

Så det er sånn som dette det skal være da kanskje? Må si jeg kjenner meg litt mer igjen da i det jobbkollegaene mine fortalte meg før fødselen, at den første tida kom til å bli så rolig og fredelig. At jeg måtte finne meg en hobby! Har ikke hatt tid til noe særlig med hobbyer siden fødselen for å si det sånnt :)

Men kan ikke si at jeg har merket noe på hun at hun har hatt vondt i magen eller noe. Av og til har hun jo litt luft da, men ikke noe mer enn normalt vil jeg tro. Er ikke det at hun har vært sutrete og grinete når hun har vært våken så mye før, er bare det at hun har vært så våken! Vil bare sitte oppe å følge med, aller helst i fanget til noen :)

Er omtrent det første de rundt meg har sagt når de får se lille snuppa for første gang, "oj så våken hun er!"

Helsesøstera sier det hver gang, men jeg vet jo ikke om annet så.. :P

Var ute å reiste her sist uke, og på flyet var det da en baby som var jevngammel med jenta mi fant jeg ut. Hun lå fredelig i en bilstol og sov det meste av tiden, mens hun her ville opp å kikke og var ikke særlig interessert i å ligge i ro å slappe av :)

Skrevet

Moro med våken baby da! Det er jo ofte de som er tidlig ute med mye, fordi de får med seg så mye. Mine barn har vært skikkelig trøttinger og har sovet seg gjennom de første måndene. Min på snart 8 uker har nettopp begynt å smile for eksempel. Jeg mener å ha lest at det er innenfor normalen om de sover fra 12 til 22 timer i døgnet, så det er store variasjoner. Du er jo heldig med at hun sover så godt om natten da. Min gutt foretrekker å ha sine våkenperioder på natten:-p

Skrevet

Ja heldigvis for det!:)

I begynnelsen var hun veldig glad i å være våken om natten også, og det var en fortvilt mamma som satt og grein litt på sengekanten når mini for ørtende dag på rad bare sov 3 timer om natta. Hormoner og lite nattesøvn er en dærlig kombinasjon:)

Så det er luksus det altså, å ha ei som sover om natta. Må gjerne være våken så lenge hun vil om dagen bare jeg får natta i fred! :)

Hun er veldig tidlig ute også, så det kan være at det er fordi hun er så våken som gjør det. Smilt har hun gjort i ukesvis, og å løfte hodet og holde det lenge har hun også gjort i ukesvis. Helsesøster ble hvertfall veldig imponert på 6 ukers kontrollen (men det sier hun vel sikkert til alle altså, bare jeg som liker å tro at snuppa er spesiell :P) Har vært veldig sterk i nakken helt siden hun ble født. Har også tenkt at det ha noe med at hun kom 14 dager etter termin.

Og det var dagens skryt tenker jeg! Men er jo så stolt også da:)

Skrevet

Haha, må le litt fordi jeg hadde et innlegg med akkurat samme tema for en liten stund uke siden. (Og var akkurat som deg litt flau fordi jeg hadde klagd over at gutten min sov så lite...) Gutten min som hadde vært så våken på dagtid hadde plutselig blitt det "sovemonsteret". Var akkurat som du beskriver: Våken en kort stund for mat og stell og litt tøys, så ville han bare sove igjen. Nå har han rundet 8 uker og er sitt "samme gamle" igjen. Mulig fordi vi enda en gang har byttet hus (kom nettopp hjem fra trondheimstur), og jeg håper egentlig at han blir så flink til å sove på dagtid igjen som han var... De små skal sove mye!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...