Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lagt inn dette under kompliserte svangerskap også, men legger det her og.

Mitt spørsmål er hovedsaklig til dere som har epilepsi. Hva gjør dere i forhold til medisiner under svangerskapet? Slutter dere, eller fortsetter dere med dem? Justerer dere dosen? Og hvilke medisiner bruker dere i såfall. Er det noen av dere som allerede har gjennomført et svangerskap på medisiner, og gikk det i såfall bra?

Dette ble mer enn et spørsmål, men jeg er i en litt tricky situasjon. Jeg har en nerveskade og det eneste som hjelper mot smertene er forskjellige epilepsimedsiner. Da vi begynte å tenke på å prøve sa legen at jeg måtte av alt, og det gjorde jeg. Men nå nærmer prøvingen seg 1 år og vi er til utredning. Smertene er enorme og jeg får ofte ikke i meg mat. Så jeg er usikker på om det er mulig å fortsette helt uten. Derfor vil jeg gjerne høre andres erfaringer på dette området. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Titter innom fra 3.trim :)

Jeg har epilepsi og har tidligere gått på Keppra 1000mg - fram til uke 6 ca.

Da ble mine medisiner seponert i samarbeid med nevrolog. Grunnen for dette var at nevrologen min mente det var det beste med tanke på at medisinen ikke er forsket så mye på ang. graviditet + at jeg ikke hadde hatt anfall på en stund. Så da prøvde vi uten. Har enda ikke hatt et eneste anfall siden medisinene ble seponert i juni 09.

Men jeg må starte med medisiner igjen etter fødsel.

Men det høres jo umenneskelig ut at du må gå med slike store smerter!

Hvilke medisiner gikk du på? Har du pratet med nevrolog om dette, eller kun fastlege?

Skrevet

Jeg har vært igjennom mange medisiner; tegretol, trileptal, lamictal, lyrica, topimax, epinat og rivotril. Rivotril og epinat vet jeg er utelukket. Dessuten tåler jeg ikke epinat. Jeg har hovedsaklig snakket med fastlege. Jeg har ikke bodd her jeg bor så lenge og nevrologen på det lokale sykehuset mener at diagnosen min er bare tull til tross for at jeg har fått den hos nevrolog Stovner på St. Olavs og en annen veldig god nevrolog. Sitter og venter på telefon fra nevrologen nå, men har ikke tro på at han vil hjelpe meg. Hvis ikke skal jeg prøve å komme inn til den jeg hadde før, men det tar tid, og vi starter ivf i februar.

Skrevet

ring de på st.olavs og si du vil prate med Stovner som har hjulpet deg tidligere.forklar at det har med graviditet og epi.med å gjøre,så får du prate med han.evt han ringer deg:-))

da skal du få hjelp:-)

Skrevet

Hei

Er mor til ei jente med epilepsi og er sykepleier. Det jeg vet er at enkelte epilepsi medisiner ikke er bra å ta under graviditet. Noen fordi man ikke har forsket nok på dem(gjerne nye medisiner), andre fordi man vet at de kan være skadelige. Men min første tanke når du sier at du tar medisinen pga smerter, hvorfor ikke bli søkt til en smerteklinikk(kanskje du allerede har vært der?). Tenker iallefall at dette er en oppgave for spesialister og ikke for fastleger/ allmennleger. En kombinasjon av råd fra nevrolog, samt en spesialist på smerter. Ikke nøy deg med fastlegens svar. Be om å bli henvist til leger med spesiell kompetanse på dette område. Å gå med smerter i den tiden man prøver å bli gravid høres ikke helt bra ut. Man trenger jo å væe uthvilt før starten av et svangerskap.

Lykke til videre, håper du får den hjelpen du trenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...