Gemini77 Skrevet 19. januar 2010 #1 Skrevet 19. januar 2010 Våknet i går med et par prikker på beinet, og da jeg kom hjem fra jobb så er det nå et stort intenst rødt og blått uthevet utslett på størrelse med en tennisball. Dette lar seg ikke bleke ved at jeg trykker et glass mot det. Det svir når jeg tar på det og virker faktisk litt hoven. Noen med erfaring på området?
yasmina Skrevet 19. januar 2010 #2 Skrevet 19. januar 2010 Disse heter vel petekkier og kan skyldes saa mangt bl.a et virus ( husker ikke hva det heter ). Det er ofte et tegn paa at en mangler blodplater og kan knyttes opp mot baade hjernehinnebetennelse og leukemi. Somregel er det ikke farlig , men du boer foelge med og evt faa dem undersoekt av lege. Finner sikkert en del hvis du googler petekkier.
*2 LyKkEtRoLL* Skrevet 19. januar 2010 #3 Skrevet 19. januar 2010 Mener å ha hørt at utslett som ikke blir borte ved å trykke glass mot det, KAN være en blødning under huden. Blodutredelse... Men er ikke helt sikker. Har du prøvd å søke på lommelegen.no? Også er det ett av tegnene man skal være ops på hvis man mistenker hjernehinnebet. Men det er nok neppe det du har:)
Ugl@ Skrevet 19. januar 2010 #4 Skrevet 19. januar 2010 Tyder jo på en slags blødning i huden. Har du slått eller klemt deg, sår, kan det være bitt/stikk og reaksjon på dette? Hvis ikke så ville jeg faktisk fått en legesjekk i aller tilfelle uansett. Ring å hør med legekontoret.
Gemini77 Skrevet 19. januar 2010 Forfatter #5 Skrevet 19. januar 2010 Takk for svar folkens! Jeg er ganske sikker på at det ikke kommer fra et slag eller lignende. Jeg våknet først opp med 2 små prikker som sved, og deretter har det spredd seg noe skikkelig mens jeg var på jobb i går. Fikk nesten sjokk da jeg tok av meg buksa. Skal til fastlegen om et par uker så har vel egentlig ikke lyst til å dra dit før det, men jeg får se det an i et par dager. Føler hele kroppen faller sammen. Går på sprøyter for bechterewren, medisiner for magesår, og en del smertestillende. Så det blir jo litt.. har fått en del runde røde og tørre flekker på den ene armen men ikke like den jeg nå har fått på benet. I tillegg har jeg fått en del "vanlig" utslett på armene, og oppover brystet. immunforsvaret er jo ikke det beste pga immunsupprimerende spøryter, så lå med lungebetennelse i julen. har plutselig fått noe migrenelignende hodepine i det siste, samt kvalme. Så kroppen er vel ikke akkurat på det beste. Føler jeg bor hos legen og vil liksom ikke tilbake før jeg har oppfølgingstimen min den 1.feb... :-(
Tired mama Skrevet 19. januar 2010 #6 Skrevet 19. januar 2010 Har du stiv nakke? Har hørt at stiv nakke og utslett som ikke går bort når man trykker et glass mot det kan være hjernehinnebetennelse! Og da tror jeg det haster litt, holder ikke å dra til legen om to uker.... Håper det ikke er det da! Men kun fordi det kommer av et slag som du sier...
Gemini77 Skrevet 19. januar 2010 Forfatter #7 Skrevet 19. januar 2010 Bechterewen gir meg stiv nakke uansett, men har ikke mer enn vanlig. Den er ganske under kontroll pga medisinering så føler ikke at den er spesiell stiv. har jo heller ikke feber selv om allmentilstanden ikke er super god. Men det er den ikke om dagen uansett. Kvalm og vondt i magen er typisk om dagen. har heller ikke fått mensen i den pille-frie uken nå. "Problemet" med å gå på immunsupprimerende sprøyter er at mange vanlige immunresponser på sykdom blir borte. Jeg har f.eks ikke hatt feber siden jeg begynte på sprøytene da jeg ikke har noe immunforvar, og derfor ingen immunrepons. CRP holder seg delvis lav uansett om jeg har en kraftig bakteriell infeksjon. Så legene syns det også er vanskelig da kroppen ikke reagerer som under mer normale forhold.
Gemini77 Skrevet 19. januar 2010 Forfatter #8 Skrevet 19. januar 2010 Dytter i tilfelle noen fler har innspill på hva f... dette kan være.. :-/
moe_ Skrevet 19. januar 2010 #9 Skrevet 19. januar 2010 To små prikker som sved - kan du ha blitt bitt av noe?
Gemini77 Skrevet 19. januar 2010 Forfatter #10 Skrevet 19. januar 2010 Kan jo hende, men hva blir man bitt av nå? Jeg er jo allergisk mot mygg etc og kjenner igjen bitt jeg reagerer av. Dette ser absolutt ikke slik ut. De 2 prikkene jeg i utgangspunktet fant var heller ikke symmetriske eller nært hverandre. Så bare ut som starten av et vanlig utslett. Men det ser absolutt ikke ut som et vanlig utslett nå...
Mille** Skrevet 19. januar 2010 #11 Skrevet 19. januar 2010 Jeg syns du skal få legen til å se på dette, det er faktisk jobben hans, og hvis ingen hadde behov for å gå til legen, hadde han vært fattig og arbeidsløs. ;o) Ikke vær redd for å virke masete, det er jo ikke akkurat sånn at du er hypokonder, du har reelle plager! God bedring!
Ugl@ Skrevet 19. januar 2010 #12 Skrevet 19. januar 2010 Utifra det du skriver så synes jeg du burde rådføre deg med en lege og heller ta en sjekk for sikkerhetsskyld. Kan være relatert til sykdom eller medisiner også muligens, men dette vet jeg ikke noe om, og du har vel lest deg opp på både medikamenter og lidelsen går jeg utifra og ville kjent igjen symptomene hvis det var vanlig bivirkning eller utslag av sykdommen. Det kan være noe helt annet, som følge av en infeksjon eller kombinasjon av infeksjon og medisinene du går på, samt sykdommen. Det kan være en ufarlig bagatell, men hva om det er noe alvorlig som det haster å få behandlet? Jeg synes ikke du bør ta sjansen, og skjønner godt det ikke er festlig å føle at man har "klippekort" hos legen omtrendt. Synes det er alt for lenge å vente til timen du har. Slike ting bør sjekkes med akuttime, enten hos fastlege eller legevakten. Det kan i verstefall være noe smittsomt. Uansett, ønsker deg god bedring og at du finner raskt ut av hva dette skyldes.
Gemini77 Skrevet 19. januar 2010 Forfatter #13 Skrevet 19. januar 2010 Takk for svar.. jeg tar en telefon til legen. Det jeg er mest redd for er å bli sykmeldt! Det har jeg absolutt ikke tid eller samvittighet til!
Mammasine Skrevet 19. januar 2010 #14 Skrevet 19. januar 2010 Søk på petekkier (blodutredelser i underhuden) på nett og finn bilder. Ligner det, ring lege med en gang. Mangel på blodplater kan være seriøst, hvis du får en blødning vil ikke blodet koagulere. Sikkert ikke noe farlig du har, men måtte bare si ifra - jeg hadde noe farlig...
Mammasine Skrevet 19. januar 2010 #15 Skrevet 19. januar 2010 Leste ikke alt. Hvis det svir er det nok ikke pettekkia!
Gemini77 Skrevet 19. januar 2010 Forfatter #16 Skrevet 19. januar 2010 Det svir ikke med mindre jeg tar på det. Akkurat som et oversensitivt område. Det er ikke godt å klø på det for å si det sånn. Det klør jo heller ikke...
Ugl@ Skrevet 19. januar 2010 #17 Skrevet 19. januar 2010 Jeg forstår, men det skal du ikke tenke på eller ha dårlig samvittighet for.
shari_z Skrevet 19. januar 2010 #18 Skrevet 19. januar 2010 Hei du Da du skrev at du også har hatt migrenelignende hodepine og kvalme i det siste, så minnet dette veldig om utslettet jeg nå har. Men jeg har ikke blå farge som du beskriver. Jeg fikk også to røde prikker som spredte seg ganske raskt over hele armen og klødde noen forferdelig intenst. Jeg var i kirken da dette skjedde og spurte en lege der om det og han mente det var en allergisk reaksjon mot et eller annet. Fikk time hos han 1,5 uke etterpå og han brukte litt (mye) tid på å lese opp om utslett. Spurte meg mye underveis og så kom han over en type utslett som han synes kunne stemme og spurte meg om jeg hadde vært plaget av kvalme, hodepine og tarmproblemer i det siste. Ja til alle 3. Dermed tror han at han fant svaret, men jeg husker ikke hva han sa det var. Jeg kunne ikke behandles da jeg ammer fortsatt, men husker han sa det går over av seg selv etter noen måneder. Jeg skal tilbake til ham på fredag (om været ikke bli altfor dårlig for meg å kjøre) og kan spørre ham hva det var for noe. Kanskje du kunne da spurt legen din om det? Vet ikke om det er det samme, selvfølgelig, men det som du beskriver høres veldig likt ut det jeg har og måtte derfor svare deg.
Gemini77 Skrevet 19. januar 2010 Forfatter #19 Skrevet 19. januar 2010 Takk for svar shari_z!! Jeg ringte legen i sted og sekretæren der pratet med legen og hun sa at jeg skulle komme i morgen. Så da får vi se. Men da skal jeg huske på å nevne at jeg har mye vondt i hodet og kvalme. Går ditt utslett bort hvis du trykker et glass mot det? Mitt er like intens i rød/blå fargen og er ikke antydning til bleking ved berøring.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå