Gå til innhold

Noen her med peil på orkideer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har 4 stk, og alle sammen har vært blomsterløse i over 6 mnd.

Den ene hadde begynt å få noen knopper, så jeg var sikker på at den skulle blomstre igjen...

Men når jeg gikk og sjekket den nå, så har det begynt å vokse ut røtter og blader der hvor det normalt kommer blomst....

Hva gjør jeg nå?

Skrevet

Har tålmodighet - det kommer blomster når orkidéen vil.:)

Skrevet

Gratulerer, du har fått en Keiki! Det skjedde med meg også, så her henger det en ny liten orkideplante fast i mamma'n sin! Når den er stor nok, og har dannet rotsystem så kan den visstnok klippes av og plantes for deg selv.

Min erfaring er at for å orkideer til å blomstre igjen, så må de gå for lut og kaldt vann en periode. Sett de bort i en vinduskarm på et litt kjølig rom ( mine står på vaskerommet, og glem å vanne dem oftere enn ca hver 14. dag. Da kommer det plutselig blomsterstilker, og da kan du flytte de inn i varmen igjen.

Du bør også la blomsterstilker sitte på til de har tørket ut, for det er veldig ofte at det kommer et nytt sett med blomster på den stilken som allerede er avblomstret. Tilslutt, husk orkideegjødsel og at de skal ha mer vann enn et eggeglass i uka.

Skrevet

ja jeg vanner de ikke oftere enn hver 14 dag eller hver 3. uke.

Og de blomstrer jevnt og trutt... Men at det har kommet røtter og blader på stilkene, det har jeg aldri opplevd...

Men skal jeg bare knipe de av og plante de om da eller?

Skrevet

Når du har en orkide som har mistet alle blomstene, så skal du klippe av stilten over det 3. leddet. Da kommer det en knopp der etter et par mnd. Vann en gang i uka med å øverskylle potten med vann, la den renne av godt før du setter den tilbake i potta igjen. Jeg hadde orkideer som ikek ville blomstre igjen, men så satte jeg dem i vindusposten og med nok lys kom de seg raskt...

Skrevet

Nettopp lært et triks ang. vanning - bruk et eggeglass med vann i uka.

Når min blomstret for en stund siden, klippet jeg der jeg trodde jeg skulle klippe.....og det har da kommet blomster nå igjen....3 blomster på en stilk :o) ser ut som det kommer en fjerde blomst der også.

Den andre stilken har bare kommet halvveis opp, men der er det kun en knopp som jeg kan se.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...