Anonym bruker Skrevet 18. januar 2010 #1 Skrevet 18. januar 2010 Dersom du fikk strekkmerker, så lurte jeg bare på hvilken uke du fikk de:)? Vet at dette varierer fra person til person, tenkte bare jeg skulle skjekke om det var vanligst rundt ett spesielt tidspunkt.. Håper jeg kan klare å forebygge med omega-3-tabletter og e-vitaminolje, eller har du noe annet å anbefale?
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2010 #2 Skrevet 18. januar 2010 Haha, teller det at jeg fikk strekkmerker da jeg var 13 år, selv om jeg ikke ble gravid før jeg var 18??
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2010 #3 Skrevet 18. januar 2010 Smør med jordnøttolje, det skal hjelpe. Det kan du godt smøre i underlivet og, det skal forhindre at man revner. Jeg begynte å få strekkmerker da jeg var rundt 20 uker på vei (hadde ikke begynt å smøre før det..)
Ranveig R Skrevet 18. januar 2010 #4 Skrevet 18. januar 2010 Med eldste fekk eg dei første bitte små strekkmerkene ved sida av nevlen ca veke 30 trur eg. Magen var dekka i veke 42. Fekk ingen fleire med lille, ikkje blei dei mørke/"stgge" igjen heller. Trur nok det har meir med arv enn jordnøttolje å gjere.
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2010 #5 Skrevet 18. januar 2010 Hehe, jeg fikk også strekkmerker når jeg var ca. 13, men var i forbindelse med graviditet jeg tenkte på.. Eg faktisk også 18 og venter min første til sommeren:).. Tusen takk for svar! Min mor fikk ingen strekkmerker, så håper det har litt med arv og gjøre, men siden jeg har fått strekkmerker på lårene fra før av så er jeg vel ikke helt "immun".. HI
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2010 #6 Skrevet 18. januar 2010 Arv er hovedgrunnen til at du får strekkmerker ja. Min mor fikk vannvittig med strekkmerker da hun var gravid med meg, skikkelig ILLE, og jeg fikk det somsagt da jeg var 13 år, kun fordi jeg strakk meg for fort (både i høyde og bredde) Men fikk ett vanvittig godt tips (av en mannelig stripper av alle mennesker) for å 'fjerne' strekkmerker: Smøre seg med kokosnøttsmør, sånn type man kjøper på body shop... Nå er strekkmerkene mine så 'utvisket' i farge at de vises nesten ikke! Greit å prøve når skaden allerede er skjedd, for hudfagede strekkmerker er myye bedre en lilla og røde strekkmerker any day!
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2010 #7 Skrevet 18. januar 2010 Jeg fikk mange STYGGE lilla strekkmerker over hele magen da jeg var 13. Å det er ikke særlig kult når du skal vise deg naken for noen for første gang i ditt liv, også har du ''allerede'' strekkmerker der...:-S Men strekkmerker på lår og pupper er vel ganske vanlig for di fleste jentene som kommer i puberteten? Hvertfall de jentene jge kjenner...
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2010 #8 Skrevet 18. januar 2010 Srekkmerkene mine kom ikke før ETTER graviditeten faktisk..da jeg ammet..fikk på puppene og lår/hofter. Nå syns det ikke lenger da:-)
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2010 #9 Skrevet 19. januar 2010 Jeg fikk strekkmerker på hofter og lår i puberteten, men ingenting mens jeg var gravid -og jeg hadde en ENORM mage, begge gangene! Tror det er arvelig, for moren min hadde det likedan. Jeg smurte magen hver dag i svangerskapet med ApoBase feit krem (rød tube), for å forebygge. Da gned jeg i ca et minutt for å få igang blodsirkulasjonen.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2010 #10 Skrevet 19. januar 2010 Jeg fikk strekkmerker med en gang jeg kom i puberteten, og jeg var langt fra stor:) De jeg fikk på hoftene har enda ikke begynt å vandre, og er i uke 36:)
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2010 #11 Skrevet 19. januar 2010 Og dere; DET HJELPER IKKE MED KREMER! Jeg smurte meg masse under graviditeten, men det var for ikke å bli tørr og sprekke, har du en type hud som gjerne får strekkmerker, ja så kommer de åkke som.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2010 #12 Skrevet 19. januar 2010 Husker mitt første møte med strekkmerker på ungdomsskolen, jeg syns så synd på venninna mi fordi kattene hennes klorte opp puppene hennes hele jævla tida..
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2010 #13 Skrevet 19. januar 2010 Hahaha, nå lo jeg så høgt at jeg er redd for at de som sover her i huset våknet
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2010 #14 Skrevet 19. januar 2010 Du får jo ikke strekkmerker for at huden er tørr. Men for huden er lite elastisk. Du kan kanskje hjelpe på med massasje, for det tøyer huden. Derfor man skal bruke kremer til. Strekkmerkene er i mellomhuden.
soleia Skrevet 19. januar 2010 #15 Skrevet 19. januar 2010 Eg og fekk mange strekkmerke i puberteten. Såg ut som eg skulle gå fri i svangerskapet, men då eg passerte termindatoen så dukka det jammen opp ein del nederst på magen. Men dei er ikkje raude eller stygge no etter fødselen. Det er vel slike heidersmerke ein skal ha etter ein har fødd barn.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2010 #16 Skrevet 19. januar 2010 jeg smurte meg inn med natusan babyolje, hver gang jeg dusjet/badet og så klappet meg tørr m hådkleet... startet med det med en gang jeg ble gravid,(og holder enda på den dag idag, ble avhengig hehe) og jeg har ikke et eneste strekkmerke!!! :-) gjorde det andre gangen jeg ble gravid og :-) bare tips.... vet ikke om det hjelper andre...
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2010 #17 Skrevet 19. januar 2010 har hatt fire svangerskap.. alltid smurt med spenol.. fått 0 strekkmerker hittil!
Miztery Skrevet 19. januar 2010 #18 Skrevet 19. januar 2010 De kom i løpet av de 14 dagene jeg gikk over tiden..
Miztery Skrevet 19. januar 2010 #19 Skrevet 19. januar 2010 Hjelper dette på gamle strekkmerker? Jeg har egentlig aldri tenkt over strekkmerkene mine, de er liksom en del av meg og viser at jeg har båret fram et liv.. Men så har jeg lest diskusjonene her inne om hvor fælt det er med strekkmerker, og ble plutselig veldig oppmerksom på dem.. De er jo ganske nedtonede nå da, og det blir verre når jeg blir brun på magen, for det virker ikke som om strekkmerkene blir like brune..
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2010 #20 Skrevet 19. januar 2010 tre måneder etter at ungen var ute..... MEd førstemann....Med 2.mann fikk je gikke i det hele tatt..I løpet av de siste 3 år harr jeg fått litt på innside av lårene..Tror det komer av trening, og de er kun syndlig når jeg "strekker" på huden..MEn innsiden av lårene krever sin tights for å holdes inne..lårene m ine hadde vært supre om ikke "Løshuden" på innseiden ahdde vært der.. Pytt, pytt,- sånn går det når man er ung og dum ikke ksjønner at man må trene og spise sundt..:DA legger man på seg, og man blir aldri kvitt det selv om ma ngår ned igjen...Ja, ja....
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2010 #21 Skrevet 19. januar 2010 Jeg fikk ikke strekkmerker, og heller ikke min mor. Gjorde ingenting annet enn å smøre meg, men det gjør jeg ellers også. Tror det er mye arvelig betinget
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2010 #22 Skrevet 19. januar 2010 Jeg tror nok dessverre ikke at det hjelper med kremer og den slags. Jeg fikk aldri noen. Har ikke smørt meg heller.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2010 #23 Skrevet 19. januar 2010 Hormoner kan være med å lage strekkmerker, ikke bare hurtig vektopp/-nedgang....Derfor tror jeg at jenter som får barn tidlig, fra starten av 20 årene og nedover,- har en større risiko for store og stygge strekkmerker...Rett og slett fordi de ikke var "hormonelt" ferdig i underhuden før de ble gravid (eller hvordan jeg skal si det..) også får de i tillegg svangerskapshormoner som virker inn,- og oppå der igjen hurtig vekst av både mage, pupper og kanskej lår og rumpe.... Ikke noe forskningsbevis her, men mitt generelle inntrykk er at kvinner på 25+ så er det vanlig med litt strekkmerker,- noen der også får ingen, noen får mange og store..Mens hos såkalt "ungemødre" så er det ofte enten/eller..ALtså, mange og store eller ingen.........Selvsagt finnes det unntak, men sånn "all over",- så synes jeg det ser ut sånn..Både etter hva jeg har sett hos slekt og venner og på unge mødre.....???
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2010 #24 Skrevet 19. januar 2010 Jg hadde faktisk strekkmerker før jeg ble gravid.. Nå har jeg hvertfall noe å skylde på.. Jeg smører meg strekkmerke kremen fra dr. greve.. Smører ikke hver dag, for jeg glemmer meg, men de har hvertfall ikke blitt verre.. Utrolig nok.. *bank i bordet*
Lilleleen Skrevet 19. januar 2010 #25 Skrevet 19. januar 2010 Jeg fikk mitt første strekkmerke på magen i uke 30. Jeg smurte meg morgen og kveld på magen (Brukte decubal og løveapotekets barnekrem som jeg blandet sammen, brukte også bodybutter fra body shop) Jordmor sa til meg at jeg kan smøre så mye jeg bare orker, men det hjelper ikke så mye. Fordi strekkmerker er hormonelt. Min mor fikk også mange strekkmerker på magen da hun gikk gravid med meg og mine søsken. Jeg er i uke 37 nå og får bare fler og fler merker (
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå