Gå til innhold

Prøve nå eller vente?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er veldig usikker på hva jeg skal gjøre..... gubben er superklar for barn.... Jeg er veldig overvektig og har alltid sagt jeg vil ned i vekt før en graviditet,men noen mener og at det kan være greit å bli ferdig med graviditet først og så ta kiloene etterpå? Hva mener dere???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Start å prøve nå!

Jeg vet ikke hvor gammel du er eller hvor overvektig du er. Men hvis du vil ha barn er det bare å starte prøvingen nå. Det er jo ikke sikkert det klaffer med en gang... du kan jo prøve og spise litt mindre / sunnere mens du prøver. Mange overvektige har jo også problemer med å bli gravide.

Det er jo heller ikke sikkert du legger på deg så mye under graviditeten. Jeg startet på 102 kg og fødte sønnen min på 108 kg. Så det er ikke alltid sånn at fordi du har en høy utgangs vekt så legger man på seg så veldig mye.

Skrevet

Jeg ville ventet. Overvekt kan gi svangerskapsdiabetis, svangerskapsforgiftning og komplikasjoner under fødsel. Vet ikke hvor overvektig du er, men ville prøvd å fått en bmi i normalklassen.

Skrevet

Jeg veier 130 kg fordelt på 175 cm.... Er 26 år.... Mulig jeg får tilbud om slankeoperasjon. og derfor er jeg så usikker på hvemm rekkefølge jeg vil gjøre ting....

Skrevet

da må du tenke over hva som er viktigst for deg akkurat nå. Lage barn? Eller få et sunnere liv. Skulle du bli gravid før en evt. operasjon, så går det flere år før du kan prøve igjen på nytt..

Jeg er selv overvektig. Er 167 cm og hadde 95 kilo på kroppen. Jeg har nå lagt om kostholdet og prøver å leve sunt og komme meg opp av sofaen oftere. Har kommet meg ned til 91. Tar tid, men! Er på vei!

Vi har prøvd å bli gravide over ett år nå, og det er nok ganske mye "min" feil som er overvektig. (ikke det at jeg har kunnet kontrollere det tildligere). Hadde jeg visst at det skulle ta sånn tid å bli gravid, hadde jeg prøvd å komme meg nedover tidligere. Skal vi videre nå, så vil jeg sannsynligvis bare få beskjed om at jeg må slanke meg først. Så..jeg gjør det før vi går videre med utredningen.... Er likelangt, men like tung....

Men så har du det, at tar du en slankeoperasjon så vil det fremdeles ta tid før kroppen er klar for en graviditet. Som jeg sa. Du må bare bestemme deg for hva som er viktigst for deg akkurat nå. Snakk med gubbe/dama om det ;)

Skrevet

Hans svar er helt klart barn først... hihi. Får se hvordan det ender!

Skrevet

Jeg prøver mens jeg slanker meg. Føler ikke jeg har tid til å vente til jeg er blitt den og den vekten.. Er 30 år, og vet at ting tar tid. Blir ikke alltid gravid med en gang liksom. Så nå er jeg i pp 11, og prøver å gå ned i vekt.

Masse lykke til med valget!

Skrevet

Akkurat det jeg har tenkt på og, vet jo ikke om det skjer med en gang heller. hmm..... prøver å slanke meg hele tiden, men går tregt altså.

• 3 uker senere...
Skrevet

har samme "problemet" selv....! mannen min er kjempe klar for å få barn, og det er vel egentlig jeg også, men jeg er veldig overvektig (165 høy og 125 kilo) og har blitt tilbudt slankeoperasjon! jeg troooooor jeg har bestemt meg for å satse på slankeoperasjonen først (helsa) for da føler jeg selv at jeg er i bedre form å kroppen er klar for barn! Jeg snakket med legen min om dette, og hun sa at det var lurt å ta slankeoperasjonen først...og at det var "bare" 1 år jeg måtte vente før jeg kunne starte prøvingen etter operasjonen! :)

Skrevet

Av egen erfaring vet jeg at ingenting motiverer til en livsstilsendring som det å prøve å bli / være gravid!!! Det gjelder både kosthold og røyking! Man vet jo at "barnet blir det du spiser"!

Jeg har alltid vært ganske kraftig, selv om jeg har spist sunt og trimma. Jeg er ikke lagd tynn, for å si det sånn... Man trenger ikke være kjempeusunn og ute av form selv om man er stor! Kjenner faktisk mange tynne som er mye mer usunne enn meg selv! Men fordi det ikke syns på utsida så er det ingen som stiller spmtegn ved hva de putter i seg!!

Derfor er mitt råd til deg at du gjør det som føles riktig her og nå! Hvis det er å prøve å bli gravid, så gjør du det! Og så bruker du den motivasjonen til å prøve å gå ned i vekt mens dere prøver!! Selv om jeg er stor så har jeg ikke gått opp mer enn 12, 8 og 11 kg i mine tre graviditeter, og har endt opp på startvekta igjen etter et halvt års tid.. Så man behøver slett ikke å ende opp som kjempemye større selv om man er stor i utgangspunket!

Selvfølgelig skulle jeg gjerne ha gått ned noen kilo, og er så smått i gang med å jobbe med saken;-) Men aldri om det skulle fått hindra meg i å få barna mine!!!!!

Skrevet

Jeg vet at det hører til unntaket, men jeg gikk ned sist jeg var gravid og det ser ut som det blir samme greia denne gangen også. Sist la jeg på meg 12 kg totalt, men gikk ned 16 kg på sykehuset. Mye vann i kroppen, ja! Nå er jeg 24 uker på vei og har foreløpig gått ned 5 kg.

Når jeg er gravid blir jeg nøye på hva jeg putter i meg - for babyens skyld - og lever derfor mye sunnere... Men de fleste får det vel motsatt.

Hadde utgangspunkt på 105 kg begge ganger og er 180 høy.

Bare en liten historie om at ikke alle overvektige går opp 30 kg av å være gravid :)

Lykke til med avgjørelsen! Resultatet blir du sikkert fornøyd med uansett :)

Skrevet

Hei igjen.... Takk for nye svar.... :) Tror nok det blir slanking først.Er hvertfall godt i gang nå..... Så håper jeg klarer å holde motivasjonen oppe her.... :)

Skrevet

Vil bare si at det tar tid å bli kjent med kroppen sin på nytt etter en slankeoperasjon, så jeg vil ikke anbefale noen å bli gravide raskt etter det. Ville ventet i minst 2-3 år... Så sånn sett er det kanskje bedre å sette i gang prøvingen nå... Kroppen og forbrenningen endrer seg også ofte etter fødsel, så kan hende du ikke har behovet for slankeoperasjon etterpå...

Skrevet

Jeg var 91 når jeg ble gravid og 169 høy.Er i uke 27 og er fremdeles 91 kg så vi behøver ikke gå opp så mye..men jeg har jo endel uker igjen.

Med dattera vår var jeg 94 kg når jeg ble gravid og gikk opp 10 kg med henne,med sønnen min var jeg 75 oggikk opp 24 kg..

Er bare å strate og heller få ekstra oppfølging av lege,og starte et nytt og bedre liv med tur gåing og sunn mat:)

Lykke til:):)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...