Gå til innhold

Da var jeg operert med sphinkter plastikk!

Anbefalte innlegg

Hei. Så bra at du har fått time hos fysio, håper det hjelper. Kjedelig å ha det vondt. Hvis ikke fysio hjelper, så kan en osteopat også hjelpe. Jeg mener å huske at du hadde vært hos kiropraktor tidligere? Osteopat og kiropraktor hjalp hos meg i hvertfall.

Bra at det fungerer godt for deg i hverdagen, men det er som du sier lurt å trene. Men kjeeeedelig er det :) Ang. dette med stikking, jeg opplever noen ganger at det stikker/klør i skjedeåpningen og det er noen gange begynnelsen av en soppinfeksjon. Men dette er da kun i skjedeåpningen, ikke i mellomkjøttet, og kjennes litt annederledes ut enn stikking fra arrvev. Ville bare si det til deg i tilfelle, man vet aldri.

Det jeg lurte på om det var en periode etter operasjonen hvor du måtte på do hele tiden? Jeg må 4-5 ganger om dagen de siste dagene og synes det er veldig irriterende. Jeg tror det er fordi jeg ikke får tømt meg ordentlig hver gang. Håper det gir seg etter hvert. Men kontrollen er bedre, så det er fint! Men likevel, jeg vet ikke hva som er verst, å ha dårlig kontroll og gå 1-2 ganger om dagen eller god kontroll og gå 4-5 ganger om dagen. Jeg ville nesten valgt det første!

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

Hei

Hvordan går det med deg nå? Har ikke fått svart deg på lenge nå. Vært mye sykdom her i huset de siste ukene gitt... Jeg fikk det helt til slutt, er potte tett og hoster som en skurtresker.. Skikkelig ubehagelig..

Husker ikke om jeg måtte på do så ofte i starten. Men husker jeg ble veldig løs i magen av smertestillende, og da var jeg mye på do noen dager. Ellers så slet jeg vel nesten med det motsatte; blir ofte litt for hard i magen jeg...

Ang min bekymring for om noe har gått opp. Snakket med kirurgen, og hun mente vi bare skulle vente til kontrollen fordi sjansen for at det skulle gå opp var minimal. Og etter den samtalen så har jeg faktisk ikke merket så mye til det. Og har vel egentlig funnet ut at det kommer luftbobler ut av urinrøret som du snakket om. Merker det også etter at jeg har tissa faktisk. Merkelig det der... Kan også merke at lufta som kommer kommer fremover på en måte hvis jeg sitter "litt bakpå" når lufta kommer. Men da tenker jeg at den kommer fremover fordi jeg stenger fluktmuligheten der bak ;) Hehe ;)

Så er nok bare inbilning.

Ellers har jeg faktisk vært på første treningsøkt i dag. Fikk fysioterapi ganske fort faktisk, så er spent på hvordan det går fremover nå. Håper på bedring om ikke så lenge :)

Fortsatt god advent :)

HI

• 3 uker senere...

Hei! Og godt nyttår :)

Ville bare oppdatere litt. Her går det for tiden veldig bra. Nå må jeg på do 1-2 ganger om dagen som regel, så heldigvis ikke så mye som for noen uker siden. Er veldig glad for det! Merker at alt fungerer mye bedre også, det går gradvis fremover, mtp kontroll over musklene. Har ikke hatt diaré siden operasjonen, så jeg vet ikke hvor bra kontrollen er enda, men det er i hvertfall mye bedre enn før. Hvordan er det for deg, har du kontroll over løs avføring?

Jeg har også dette med luft som går fremover når jeg sitter. Før operasjonen var det verre, synes at det hjalp litt etter operasjonen, de sydde litt bedre igjen da.

Håper alt står bra til med deg og bekkenet.

• 1 måned senere...

Heisann!

Jeg har vært utrolig treg denne gangen altså... Er sjelden på pc, stort sett på nettet via mobilen, og det er så knotete å skrive mye med den..

Hvordan går det med deg nå? Fått bedre kontroll?

Jeg var hos fysio nå, og hun var strålende fornøyd! Hadde faktisk blitt sterkere nå, terskelverdien min satte hun faktisk opp til 15!! Hadde ca 12 sist gang, så har gjort en god jobb nå :-))

Fikk jo fysio-hjelp rett før jul, og har trent godt nå i januar. Har da lagt inn knipetreningen i styrketreningen, så er nok det som gjør susen. Blir mer disiplinert, og får rett og slett gjort den knipetreningen jeg har vært litt slapp på... Så må bare fortsette sånn :)

Bekkenet blir vel kanskje noe bedre, men synes ikke jeg merker at jeg er noe sterkere enda. Men har ikke like vondt, og kan gå lengre turer med hunden nå. Men kan fortsatt kjenne at jeg blir sliten og øm i bekkenet selv om det ikke er direkte vondt. Så det går vel fremover det også.. Må pent gå bra, for skal begynne på aktiv sykmeld nå 3. mars, og så må jeg øke gradvis på friskmelding... Sykemeldingsperioden min går ut den 23. mai.....

Men må si jeg er litt småredd for å begynne å jobbe igjen.. Redd det ikke skal gå bra med bekkenet... Er så trygt å gå hjemme liksom. Men jeg har ikke noe valg.

Skal søke videreutdanning fra høsten av sånn at jeg har litt mer å slå i bordet med.. Har også søkt en annen jobb, så vi får se hva som skjer fremover. Men tar iallefall ikke sjansen på å jobbe i bhg så mye lenger enn jeg absolutt må...

Må bare fokusere på at jeg skal bli sterk nok til å kunne tåle et svangerskap fra høsten av, for jeg gidder ikke vente lenger med et barn til ;) Er mye nok med 3 år mellom synes jeg.

Ellers venter jeg på å få time til kontroll på sykehuset etter operasjonen. Blir spennende å høre hva hun sier der.

Lykke til videre! Klem :)

• 3 uker senere...

Så bra at du har fått så god kontroll nå! Det hjelper å få en god rutine på det. Jeg føler at jeg har blitt sterkere, men går ikke til fysio, så har ingen tall på det. Veldig rart at jeg ikke har fått rekvisisjon til fysio engang fra sykehuset etter denne operasjonen! Har ikke engang fått instrukser på at jeg i det hele tatt skal gjøre øvelser! Skikkelig dårlig av sykehuset. Jeg har heldigvis fått opplæring tidligere og gjør det på egenhånd og har god rutine på det, og vet hvor viktig det er. Men hadde jeg ikke visst om knipeøvelser, hadde jeg ikke gjort dem, har som sagt ikke fått noe beskjed om det! Har også vært på etterkontroll på sykehuset. Jeg skulle til han som opererte meg, men han var ikke på jobb den dagen likevel, og jeg kom til en lege som ikke visste så mye om denne operasjonen. Jeg hadde masse spørsmål som han ikke kunne svare på. Jeg trodde også de skulle ta en ultralyd og en trykkmåling, for å sjekke om det var reparert ordentlig, men han legen visste ikke hvordan han skulle gjøre det. Så det var bortkastet tid rett og slett. Håper du kommer inn til legen som opererte deg i hvertfall!!

Lykke til med bekkenet. Er ikke noe særlig. Du må nok regne med at det blir verre under et neste svangerskap (snakker av erfaring), men at du må gjøre det beste ut av det, bruker kiropraktor eller slikt. Skjønner at du er utålmodig og vil sette i gang med flere barn!

Gi beskjed etter at du har vært på sykehuset, håper hun er fornøyd med jobben hun har gjort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...