Gå til innhold

Da var jeg operert med sphinkter plastikk!

Anbefalte innlegg

Og er endelig hjemme igjen. Operasjonen er visst vellykket ifølge kirurgen, men får ikke knipe eller noe på 3 uker enda, så vet jo ikke helt enda hvordan det er blitt. Så foreløbig kommer bare lufta og avføringa av seg selv... Men men.. Går seg vel til!

Ikke er det så vondt som jeg hadde sett for meg heller, og har faktisk klart å sitte allerede! Det klarte jeg jo ikke før 3 mnd etter fødsel sist! Men klart, jeg får jo smertestillende i flere doser om dagen.

Så dette går nok riktig vei!

Men typisk nok så fikk jeg jo mensen to dager etter operasjonen da, og det er noe herk altså! Kunne godt ha venta noen uker til når den først hadde venta i nesten 9 mnd... :(

Nå skal jeg bare tørre å se på såret om noen dager for at jeg skal klare ¨følge med på om det blir noen infeksjon og sånn. Såret var iallefall fint da keg dro fra sykehuset i dag :)

Fortsetter under...

Så fint med veloverstått og (ifølge kirurgen) vellykket operasjon. Må være fint å være ferdig, selv om resultatet ikke merkes helt enda. Kjipt med mensen da, typisk! Synes du at symptomene har blitt verre nå rett etter operasjonen? Ønsker nemlig å vite hva som venter meg etter operasjon, om jeg bestemmer meg for å operere. Har de sagt noe om hvor lenge du må knipe før du merker resultat? God bedring til deg og håper såret gror fint!

Så fint med veloverstått og (ifølge kirurgen) vellykket operasjon. Må være fint å være ferdig, selv om resultatet ikke merkes helt enda. Kjipt med mensen da, typisk! Synes du at symptomene har blitt verre nå rett etter operasjonen? Ønsker nemlig å vite hva som venter meg etter operasjon, om jeg bestemmer meg for å operere. Har de sagt noe om hvor lenge du må knipe før du merker resultat? God bedring til deg og håper såret gror fint!

Takk for det!

Tror nok dette kommer til å bli bra. Nå kommer det ikke noe luft ut gjennom skjeden, og det gjorde det jo før. Synes ikke symptomene har blitt noe værre akkurat. Lufta kommer jo forsåvidt bare, men det har den jo gjort hele tida.. Når det gjelder avføring, så er jeg blitt så løs i magen av antibiotika-tablettene at den også bare kommer. men får ikke trykke noe, så er bare glad for at det renner ut egentlig. gruer meg nesten litt til avføringen blir hardere...

Har ikke fått noe mer info enn at jeg kan begynne å knipe etter 3 uker, og så er det kontroll etter 6 uker. Regner med å få vite mer da. :)

Gratulerer!

Husk å følge godt med. Jeg hadde veldig vondt denf første uken, og så etter 8 dager oppdaget jeg at et sting hadde gravd seg helt ut av den ene sårkanten, og jeg måtte inn og sy mer. Jeg tenker egentlig at jeg burde skjønt det litt før, for sååå vondt skal det ikke gjøre i sting.

Og ellers må du passe på å ikke bli hard i magen! Antibiotika gjør deg kanskje løs. Men dersom du bruker sterke smertestillende (sentralstimulerende) så blir man hard i magen etter 3-4 dager. Det ble jeg, og det var ikke noe gøy! Jeg måtte bruke avføringstabletter en en uke for å veie opp for den virkningen.

Det må være fint å bli kvitt fistelen. Håper du merker rask resultat når du begynner å knipe. Det tok i hvertfall lang tid før jeg merket at musklene begynte å bli sterkere. Så er litt redd for å opereres igjen i tilfelle det tar lang tid å bygge opp muskelstyrken igjen. Selv om det kan være verdt bryet hvis alt blir helt fint igjen. Jeg føler spent med din bedringsprosess!

Annonse

Ja, i dag er det 9 døgn siden jeg var ferdig operert. Har hatt lite smerter, det har begynt å klø og det har faktisk gått an å sitte i perioder.

Men ble, grusomt altså, hard i magen i går..... Plutselig - pang - over natta! Var så vondt, så hele lørdagen gikk med til å prøve å få ut den harde proppen som satt der... Og når man ikke skal trykke noe så er jo det helt håpløst...

Heiv innpå et par Fruk&Fiber-tabletter, og utpå kvelden så hadde kroppen fått nok, og måtte bare få det ut. Det kom noen skikkelige tak i tarmen (jeg trykket ikke noe frivillig) og jeg måtte bare henge meg på.... Så, kl 23.30 hadde jeg fått ut det meste, og avføringen var løsere igjen.. HELDIGVIS!

I dag er det helt bløtt, og jeg vil heller ha det sånn!

Jeg bare håper at det ikke er gått opp noe der oppe i tarmen hvor jeg er lappet sammen... Kjenner det stikker litt, men er vanskelig å vite om det er oppe i tarmen eller om det er fordi jeg er sår rundt endetarmsåpningen. (blir sår av å ikke få tørka vekk avføring, og alt blir jo ikke bare borte ved skylling...)

Men siden jeg ikke har fått mer vondt regner jeg med og håper at det ikke har skjedd noe galt der... *krysse fingrene*

Det hadde vært mer rart om det IKKE hadde gjort vondt. bittesmå rifter kan gjøre veldig vondt. Jeg hadde lenge vondt da jeg var på do, men det var ørsmå sprekker som gjorde vondt. Ikke noe svære strukturelle greier.

Uff nei, jeg var skikkelig bekymret der en stund. Men har ikke blitt noe vondere, så regner med at det har gått greit.

Fikk kikket mer på såret i går kveld, for hevelsen i skinka har gått masse ned. Men har fortsatt ikke fått sett helt inn i midten liksom. Tør ikke dra for mye i det enda. Men syntes det så litt rødt ut der inne, og virker som om det "flasser" litt i huden. Men tenker at det er fordi jeg ikke får tørket ordentlig etter å ha skylt sånn at det blir liggende fuktighet der. Ser ut som sånne fingre man får etter å ha bada for lenge.

Men for all del det er jo bare en knapp uke siden operasjonen, så er vel ikke rart det er litt rødt der i midten. Dessuten så skal det være et åpent hull der for drenasje. Skal se mer om noen dager tenkte jeg. Må jo følge litt med...

Ellers fikk jeg operasjonsbeskrivelsen i posten i dag, og de fant tydeligvis to fistler. Eller, en som nok hadde vært fistel som hadde grodd, og ett til litt lenger opp som åpnet seg da de holdt på der. Dette fikk de sydd sammen igjen. Og de hadde fått fjernet arrvev etter revningen og sydd bra sammen igjen. Så litt godt å lese, selv om jeg ikke skjønner alle uttrykk ;)

I morgen skal vi faktisk på barseltreff! Har ei på gruppa som nesten er nabo, så samboeren min følger oss opp, de andre på gruppa hjelper meg mens vi er der, og samboeren min henter oss igjen. :) En super gruppe altså! Fikk tom blomster etter hjemkomsten. :)

HI

(har byttet nick)

Håper du har hatt det fint på barselstreff! Fint at de fikk fikset begge fistler. Hvordan går det med deg nå? Merker du noen forskjell i knipefunksjonen eller er det det samme? Har lest litt på nettet om denne opserasjonen og noen får veldig gode resultater og noen blir værre. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Skal uansett bestille time på sykehuset for å snakke med en kirurg. Jeg vet at de nøler med å operere men TENK om operasjonen gjør at jeg blir 100% igjen?? Er så usikker. Håper virkelig at du får en veldig god bedring, det vil gi meg håp om at det kan gå bra hos meg også.

Hilsen anonym som har fulgt med deg en stund :)

Hei :)

Nå er det 2 uker siden operasjonen, og jeg synes jeg merker forskjell allerede.

- Det kommer ikke luft ut gjennom skjeden, så fistelen er reparert.

- Lufta lekker ikka bare ut gjennom endetarmen sånn som den har gjort tildligere. Virker som om endetarmen kniper mer nå, og at det altså er mer knipefunksjon.

- Kjenner også at tarmen har en mye kraftigere funksjon nå. Før så kjente jeg nesten ikke at tarmen jobbet med å få ut avføring, men nå kjenner jeg det mye bedre. Den jobber mer av seg selv liksom.

Så tror nok jeg får et bra resultat når jeg kan begynne å trene knipeøvelser!

Var innom sykehuset på sjekk i dag, for var usikker på om ting hadde gått opp i såret i huden fordi jeg blødde litt på onsdag kveld. Hadde vært litt mer aktiv; sittet litt mer og vært mer oppe å gått og sånn. (Selv om jeg var forsiktig).

Men alt så bare helt fint ut. Det eneste såret som er åpent er det drenet de lot stå åpent sånn at sårvæske skulle få renne ut. Men det så også helt fint ut, og ville komme til å gro. Aller helst ville han (han var med på operasjonen) at jeg skulle vente med å løfte i 2 uker til, men det går jo ikke siden mannen begynner på jobb igjen mandag 8.... Så rart jeg fikk bare 3 ukers sykmeld og løfteforbud i utgangspunktet.. Jaja, jeg skulle iallefall løfte forsiktig, og med bena samlet. Unngå å sitte på huk og sånne ting som gjør at man må sprike med bena. ;)

Så vi får bare legge til rette slik at jeg slipper å måtte bære sjarmtrollet opp i 2. etg utenom når han skal sove 2 ganger om dagen. Skifte bleier og sånn nede på stua, og heller la ham krabbe til meg på kjøkkenet når vi skal spise og sånn. Så skal vel klare meg hjemme en uke der jeg skal bære minst mulig iallefall, selv om jeg må løfte litt. Men gror vel en del mer på 1 uke håper jeg :)

Skjønner du er usikker mtp operasjon igjen ja. Jeg fikk fortalt at 70% blir bra eller bedre av en sånn operasjon. Og jeg hadde jo ikke noe valg, jeg kunne jo bare bli bedre nesten! Sikkert lurt å snakke med en kirurg ja. Bare pass på å få noen som kan noe om dette..

Lykke til :)

• 2 uker senere...

Så fint at du føler at funksjonen er mye bedre nå! Dette lover godt. Knipeøvelser gjør susen opplever jeg i hvertfall. Håper du snart kan begynne med dem.

Håper såret snart gror igjen og du kan begynne å løfte om ikke så lenge. Jeg har lest andre steder at det kan ta opptil 8 uker for alt å gro, og at 3 uker er altfor lite.

hilsen Anonym

Annonse

Nå har det gått 3 1/2 uke (nesten), og jeg har begynt med knipeøvelser. Skulle det etter 3 uker.

Har også begynt å løfte siden jeg nå er alene hjemme på dag 2. Det går overraskende bra, kjenner ingenting til det der nede heldigvis.

Ble nesten litt "bekymret" da du skrev at det kan ta opptil 8 uker før det gror.... Det betyr jo at jeg isåfall omtrent nesten ikke rekker å bli frisk til jeg skal begynne å jobbe igjen... :( Heldigvis er det ikke vondt, så kan jo sitte og gjøre "normale" ting likevel. Men klart, det er en stor operasjon, så er jo ikke rart om det tar litt tid heller ;) Men stingene sitter fremdeles kjenner jeg, selv om de har forandret seg litt. De ytterste stingene (ut mot skinka, er jo snittet på tvers over perineum) var før ikke "klumpete" liksom. Så bare en rett tråd (blank) i arret. Nå har de liksom blitt litt knute-aktige. Kan det bety at de er i ferd med å dette ut tro??

Jaja, skal på sjekk igjen 4. mars, da er det 7 uker siden operasjonen. Skal bli fint å høre hva de sier da...

Eneste jeg merker som ikke er like moro etter operasjonen, er at den lufta som kommer stort sett ikke er lydløs... :/ Kommer liksom alltid ett lite smell... Det gjorde det ikke alltid før... Håper det forandrer seg litt ja... Er jo kjekt at det ikke alltid høres at man slipper en liksom ;)

Lykke til med ditt eget valg ;)

• 4 uker senere...

I dag var jeg på kontroll etter operasjonen. Tenk, i morgen er det 7 uker siden! Tida går jammen fort!

Såret er grodd, og alt ser bare fint ut! Tilogmed invendig i tarmen ser alt fint ut! Funksjonen er bra, men må trene bekkenbunnen.

Har fått henvisning til fysioterapeut heldigvis.

Har vært litt redd for at det blir "trangt" å ha sex, men kirurgen var inne i skjeden med et par sprikende fingre, så det skal nok gå. Var ganske vondt da hun holdt på der, men det var pga operasjonen. Men vi måtte bare prøve oss fram. Og iallefall siden det var 19 mnd siden vi sist hadde hatt sex! Kom dere i senga fikk jeg beskjed om ;) Hehe.

Vil gi det noen dager til jeg altså, for har vært litt sårt de siste dagene. Har hatt noen sting som har gnagd en del nå, men de ble fjernet i dag heldigvis!

Dessuten tror jeg at jeg skal øve litt på egenhånd først, før jeg slipper mannen til ;)

Men er utrolig godt å være ferdig med det, og at alt nå er bra! Så er det ny kontroll om 1 år :)

Gratulerer med fin og positiv kontroll!

Merker du stor forskjell i kontrollen? Har det blitt som før eller mer som før?

Ønsker deg lykke til med sex. Det går nok bra. Jeg hadde sex 8 uker etter min fødsel og det var ømt/vondt 3 ganger, så gikk det seg til.

Fint om du fortsetter å oppdatere. Jeg skal ha kontroll hos legen om noen måneder, er spent på hva han sier.

hilsen Anonym

Helt som før er det nok ikke, men det var helt normalt å være helt "herpa" i bekkenbunnsmusklene sa hun. Håper at fysioterapien kan hjelpe med å få enda mer kontroll.

Men hun kjente med fingeren at det var trangere i endetarmen, og at det var sånn det skulle være.

Ikke var det problem med et nytt svangerskap heller, men hun skriver i journalen at jeg IKKE skal føde vaginalt igjen, det kan gå galt.

(sprøtt nok, men vi har allerede begynt å snakke om nr 2.... Så kanskje vi prøver til høsten. 2 år er vel en fin aldersforskjell :))

Lykke til med deg også! :)

Jeg håper at bekkenbunnsøvelser vil hjelpe. De hjalp meg veldig i hvertfall! Gratulerer med avgjørelsen å få en til etter hvert. Selvsagt må du ha keisersnitt :) Jeg har imidlertid fått nr. 2, mye jobb men veldig koselig! Skal oppdatere når jeg har vært hos legen, men det tar noen mnd før jeg skal til han. Lykke til videre og jeg skal komme innom av og til for å se etter opdateringer på deg!

Et lite spørsmål til: Hvor lenge vil du si at du var hemmet i dine dagligdagse aktiviteter etter operasjoner? Jeg tenker på å gå lenge, bære babyen, husarbeid, sitte lenge av gangen, at det ikke gjorde vondt? Kan du gå ut lenge uten et toalett tilstede?

Hilsen Anonym

• 2 uker senere...

Heiann, et spm jeg ikke har sett ja ;)

Tja, jeg fikk jo ikke løfte på 3 uker, så kunne ikke være alene med babyen. Han krabbet jo på det tidspunktet, og i løpet av de 3 ukene lærte han også å reise seg opp, så var egentlig lite jeg fikk gjort med ham. Klarte ikke å ha han på fanget heller disse ukene. Han satt aldri rolig, og bevegelse der nede var ikke godt. Altså sånn type hoppe-i-fanget-bevegelser.

Jeg var lite utenfor huset de 3 ukene. Det var så vanvittig glatt her, så jeg turte ikke. Hadde det vært sommer hadde ikke det vært noe problem.

Når det gjelder husarbeid er jeg velsignet med en super mann, som er mye flinkere enn meg der... Jeg gjorde nok det jeg klarte, men jeg var så redd for at noe skulle gå opp, det skjedde nemlig etter fødselen, så vi tok ingen sjanser. Jeg holdt meg egentlig mest i ro.

Jeg satt faktisk ganske greit allerede når jeg reiste hjem fra sykehuset. Til sammenligning satt jeg mer på de 3 ukene enn jeg gjorde på 3 MND etter fødsel, så det kunne ikke være så ille.

Jeg hadde egentlig ikke så vondt jeg. Ble operert en fredag, kom hjem mandag, og brukte vel ikke paracet lenger enn den første uka hjemme tror jeg. Kanskje innimellom hvis jeg skulle noe spesielt.

Det var bare ømt og sårt, og etter 3-3 1/2 uke kjente jeg så og si ingenting.

Det som var mest slitsomt, var at jeg følte meg bundet til huset pga toalett. Skulle ikke knipe eller holde igjen noe, og skulle jo ikke tørke meg. Måtte skylle...Og klapp-tørke. DET var noe slit etter avføring altså... Og man får jo ikke vekk alt ved å skylle, så jeg vet akkurat hvordan det er for babyer å ha sår stump ja...

Begynte vel så smått å tørke litt mer etter ca 4 uker tror jeg. Etter kontrollen 7 uker etter operasjonen tørket jeg som vanlig igjen. Turte ikke det før jeg visste at alt hadde grodd igjen.

Nå er alt så og si ved det normale igjen, men kjenner jeg er nødt til å trene knipefunksjon. Har fått time hos fysioterapeut den 19. april, så det blir bra håper jeg.

Tusen takk for svar Mamma til sjarmtrollet. Leste svaret ditt da du skrev det, men var bortreist og har ikke kunnet svare før nå. Lurer på hvor lenge man ikke kan jobbe fordi man trenger en do i nærheten. 3-4 uker er overkommelig, men om man trenger mange måneder før man kan begynne i jobb, det tror jeg blir værre. Akkurat nå er plagene ikke så aller værst, så det er en vanskelig avgjørelse hvis jeg må være sykemeldt i mange måneder. Lykke til hos fysio! Jeg håper at knipeøvelsene vil hjelpe deg. De hjalp meg i hvertfall veldig mye. Knip knip knip...:)

Hilsen Anonym

Heisann!

Nå er det 10 uker siden min operasjon, og jeg begynner å jobbe igjen rett etter påske. Nå føler jeg meg ikke avhengig av å ha et toalett i nærheten, og det har jeg ikke følt på en god stund nå.

Mulig jeg skrev litt rotete, men når jeg etter 3 uker kunne knipe og holde igjen, så MÅTTE jeg jo ikke gå på do med en gang jeg kjente noe. Kunne nok ha holdt igjen hvis jeg måtte.

Det som var mest slitsomt var det med skylling og tørking. Men det kan ha vært fordi jeg ikke turte å tørke ordentlig, for de sa skylling og klapp-tørking i 3 uker bare. Var bare jeg som holdt på lenger fordi jeg var redd for å tørke vekk noen sting eller var redd det ikke var grodd.

Så jeg tror ikke at du trenger flere mnd sykmelding! Jeg tørket jo som vanlig etter 7 uker, og kunne sikkert begynt før.

Skal knipe, knipe, knipe, for jeg synes nesten at jeg har blitt litt svakere igjen... :( Vært litt sløv på knipinga, men er så vanskelig når jeg ikke vet hvordan jeg skal gjøre det riktig...

Så bra at du kan begynne å jobbe igjen og at det går bra med funksjonen din. Håper fysio vil hjelpe deg å knipe riktig, fint med litt veiledning, selv om det ikke er så vanskelig egentlig. Takk for all infoen og åpenhet rundt dette. Håper å få en time på sykehuset om ikke så lenge for å snakke med kirurgen.

• 4 uker senere...

Hei mammatilsjarmtrollet. Hvordan går det med deg? Har du begynt i jobb igjen? Håper du har fått gode instrukser fra fysioterapeuten. Tenkte jeg skulle komme med en liten oppdatering fra meg. Jeg har vært hos legen og de vil ikke operere meg. Min funksjon har bedret seg betraktelig den siste tiden (det ble værre pga graviditeten, og nå har det blitt bedre igjen). De opererer kun når man har store problemer. Akkurat nå så går det såpass bra med meg at jeg er enig i det legen sier og vil ikke opereres. Jeg håper at jeg vil fortsette å bli enda bedre med tiden. Håper alt er vel med deg og lille sjarmtrollet :)

hilsen Anonym

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...