Gå til innhold

hvordan kjennes det egentlig ut når "vannet går" ?!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvordan er det egentlig? er det bare "vann" som kommer..eller er det blod og gørr også? og hva om dette skjer på natta? hvordan merker man det? eller om det skjer i butikken? hmmm...

hilsen førstegangs som absolutt ikke har peiling :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er veldig forskjellig hvordan vannet går. Er barnet festet kan det gjerne komme bitte litt av gangen. Det gjorde det med meg. Kom litt og litt. Så satte riene inn for fullt og resten kom i et stort splays (vi var da på sykehuset). Det var da vann rundt meg på gulvet i en dam. Hadde bind på ettersom det kom litt og litt fra før vi dro hjemmefra. Dette bindet var lys, lys rosa og det sa de var rett farge.

Gjennomsnitlig starter flest fødslene på natten og de fleste som jeg har hørt der vannet har gått har de voknet av det om natten. Hos meg startet det også på natten.

Skrevet

Det er forskjellig fra person til person. Som hun over her sier, så kommer det ikke som et stort splæsj dersom hodet er festet.

Hos meg gikk det på natta i uke 35, etter at jeg hadde vært på do, og det rant bare pittelitt. Jeg trodde jeg bare tisset på meg, det hender jo i slutten av svangerskapet. Ringte føden siden jeg var litt i tvil, og de ba meg ta på et bind og se om det kom igjen.

Etter en stund kom det litt når jeg rørte på meg, og så kom det noen dråper med jevne mellomrom. Det luktet litt søtlig, og var svaaaakt rosa- men sånt ser man jo ikke hvis man ikke har bind på.

Når vannet går er det åpent opp i livmoren, og infeksjonsfaren øker. Derfor bør man alltid kontakte føden- så settes man på antibiotika eller andre tiltak mens man venter på at fødselen starter. Gjør den ikke det av seg selv blir man som regel satt igang. Ved veldig prematur vannavgang gjør man det man kan for å stanse en fødsel.

Jeg ble satt igang på ettermiddagen etter vannavgangen, og jenta var ute kl 7.14 dagen etter. :)

Skrevet

Hei :)

Når vannet mitt gikk kjente jeg bare at det rant vann ut av meg. Ingen følelse i magen eller rygg elle noe. Ikke kjentes det ut som jeg tisset på meg heller. Det bare rant masse vann :P Ingen rier før flere timer etter.

Det var klart i begynnelsen men hos meg ble det tjukt og grønt.. det skal ikke være slik. Har hørt det er blankt eller gjerne lyserosa..

Men det er vel forskjellig fra person til person.

Lykke til :) Du merker det nok :)

Skrevet

Begge fødslene mine startet med spontan vannavgang.. du hører på en måte en kneppelyd, så kjenner du det renner lunkent vann ut av deg.. vannet var blankt i mitt tilfelle.

Jeg var hjemme begge ganger, første gangen gikk vannet klokka halv 18.30 på kvelden, andre gangen klokka 5 om natta.. begge gangene hadde jeg sovet på forhånd, og skulle bare stå opp å tisse litt..

Det føles nesten som en skulle hatt tisset på seg, bare at en ikke har noe kontroll over det som skjer som en har når en tisser:)

Skrevet

Det kjennes litt ut som når man tisser på seg, men man greier jo ikke holde igjen da:o)

Fargen var lyserosa.

Her kom det en del seint på kvelden, men måtte settes i gang 36 timer seinere siden jeg bare hadde lite effektive rier.

Han var ute på 6 timer.

Skrevet

Hos meg kom det en foss med vann. Men det var samtidig som jeg hadde ganske vonde rier. Var usikker på om jeg tissa på meg et sekund, fordi jeg kasta opp akkurat i det vannet kom. Det var akkurat som noen stakk hull på en vannballong.

Skrevet

Hei- vannet mitt gikk ikke før riene startet, jordmor tok vannet et par timer før vesle jenta ble født, da hadde jeg hatt rier i mange timer!

det kom bare litt når hun tok hull- med noe som lignet en heklekrok, resten av vannet kom ikke før jenta var ute.

så dette varierer sikkert mye, men på fødselforberedende kurset vi var på sa de at når hodet er festet riktig, blir det nesten som en propp- og vannet bare sildrer forbi.

Skrevet

Jeg våknet om morgenen av at det var vått mellom bena mine (lå på siden og sov). Da jeg snudde meg for å si i fra at jeg trodde vannet var gått (hvilket han ikke trodde på), så kom det en liten foss til. Ja, så kom det på gulvet, i do, i buksa, i bilen og i sykehusbleiene de nærmeste par dagene. Jeg trodde virkelig ikke man kunne ha så mye vann i magen, men det produseres jo nytt fostervann, selv om man har hatt vannavgang, så det er ingen fare. :o) Hos meg var det gjennomsiktig og luktet pussig... vaffelrøre faktisk! Det tok en stund før vi fikk lyst på vafler igjen, kan man si. ;o)

Skrevet

Første gangen, lå jeg og sov, og hørte/merket ingenting før jeg våknet av at jeg måtte på do (som var veldig vanlig at jeg måtte på den tiden). Da jeg resite meg fra senga, bare rant det ut en dam.

Andre gangen "sprakk" hinna under en egentlig falsk rie (hadde hatt det i 20 timer). Det lagde akkurat som en buldrelyd.. Og det gjorde vondt. Jeg stønnet litt fra før av pga rien, men da fosterhinna sprakk, måtte jeg rett og slett rope "au!". hehe... Har aldri hørt at folk har følt det før, men jeg gjorde definitivt det denne gangen.

Skrevet

Det er nok ingen oppskrift på det. Men det skal være vann og ikke blod og gørr!

Første gangen trodde jeg vannet skulle gå i ett eneste splæsj, så da jeg ble våt mens jeg stod på bussen (ja, det var fullt og ingen reiste seg for meg som var høygravid), ja, så trodde jeg at jeg tisset på meg!

Men det sluttet jo aldri å komme vann, bare litt og litt! Skjønte ikke at fødselen var i gang, hadde jo ikke vondt. Men 10 timer senere hadde jeg babyen i armene.

Neste gang hadde jeg sterke rier uten at vannet hadde gått.

Du finner nok ut av det, du også :) Lykke til!

Skrevet

Vannet gikk i starten av fødselen. Ble igangsatt og hadde heftige maserier uten pause en times tid. Hadde akkurat reist meg fra senga da det kom et knepp fra magen, og ut fosset det vann. Samtidig ga de vonde maseriene seg og jeg fikk en liten pause (1 min) før skikkelige rier satte inn. Vannet fortsatte å renne hele fødselen, og barnet ble skyllet ut sammen med en elv av fostervann. Tror det må ha vært snakk om en voldsom produksjon i magen min:)

Skrevet

Hos meg kom det et "knepp" og så begynte det å sildre vann. Skjønte med en gang hva som var i gjære :o)

Skrevet

På meg "veltet" det på en måte bare ut.. kjentes ut som når man blør virklig mye med mensen..

det gikk midt innpå matbutikken... gikk fint det, egentli, babyen hadde bæsjet i vannet, så måtte rett på føden :) litt action e bare gøy..

er artig å se tilbake på den dagen iallefall :)

Skrevet

Vannet mitt gikk på babyshower.

Jeg satt på en stol (semsket av alle ting) og kjente at det rant litt hver gang jeg beveget meg. Trodde jeg tisset på meg, hehe:P

Da jeg reiste meg opp for å gå på do så bare rant det.

Det var vann bortover hele veien til doen.

Kjente egentlig ikke så mye, bare at det rant. Jeg trodde det var tiss, som jeg ikke klarte å stoppe. Men så måtte jeg faktisk på do, og tisset og da skjønte jeg at det var vannet som hadde gått.

Riene kom ca 4-5 timer etter og enda 4-5 timer etter første rien kom, kom jenta:)

Jeg synes det var skikkelig flaut at vannet gikk, foran alle venninnene mine og foreldrene til hun vi var hos. Alle synes det var skikkelig stas, og egentlig var det litt koslig at mine bestevenninner fikk være med på begynnelsen av fødselen:)

Har du lenge igjen av svangerskapet? Lykke til videre:)

Skrevet

Mitt var var litt blodlig, men det var fordi jeg hadde fått blødninger dagen før.

Vannet skal helst være blankt og er du usikker når det først skjer, så lukt på det. Det skal lukte litt søtt..

:)

Skrevet

Jeg skjønte ikke at vannet gikk.

Våknet på natten og trodde jeg hadde tisset på meg.

Når jeg hadde "tisset på meg" for tredje gang på relativt kort tid forsto jeg at det var vannet.

Det kom litt og litt.

Skrevet

Haha! Det lurer jeg på liksom..hilsen Monica Geller.

Skrevet

Første gangen våknet jeg av en sterk kneppelys og vanne gikk da rett etterpå i en stor splasj i sengen og utover gulvet selv om hodet var festet flere uker i forveien.

Så det at det ikke kan gå i en stor splasj når hodet er festet er feil.

Dette skjedde kl.06.00 på morgene og riene stratet 15 min senere.

Andre gangen gikk det akkurat da jeg hilste på jordmoren inne på sykehuset.

Skrevet

Gikk det for deg når du hilste på jordmoren?!?!!?

Snakk om orgasmisk!

Gjest eelis+kian
Skrevet

Jeg hørte og kjente to knepp inni magen, og så sa det splæsj. Det kjentes ut som at det gikk hull på en vannballong mellom bena mine. Da hadde jeg allerede vonde rier, og jeg vrælte at jeg ikke ville at vannet skulle gå, fordi jeg hadde lest på bim at riene ble mye vondere da, hahaha ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...