Gå til innhold

Trenger noen gode råd!!!!!

Anbefalte innlegg

Hei. Eg er tobarns mor og venter den tredje , er i uker 16, og går på prostafen mot kvalmen. Den siste tida har eg vært ekstremt trøtt....vil bare sove og sove. Har vært sykemeldt to uker nå .

Eg vil tilbake i jobb , men kjenne at eg ikkje klarer 100% nå som eg er så ufattelig trøtt. Kan aktiv sykemelding være noe for meg? Noen som har erfaring fra dette?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141295507-trenger-noen-gode-r%C3%A5d/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mange plasser bortimot umulig å få aktiv sykemelding om man er gravid.. Dette fordi det er et tilbud til de med langtissykemelding for å holde kontakten med arbeidslivet. Som gravid er det en naturlig begrensning på hvor lenge man er syk da man jo går over i permisjon etterhvert. Det er et tilbud som også har blitt mye misbrukt av arbeidsgivere da det er veldig gunstig for dem ettersom de får gratis arbeidskraft..

En annen ting mange misforstår er at de tror at de kan gå fra jobb når de vil når man er på aktiv sykemelding.. Det er ikke slik det er ment å gjøres - det skal lages en avtale mellom arbeidsgiver og arbeidstaker ang hvilke oppgaver som skal gjøres og hvilke tider som skal arbeides. Om man er dårlig på morgenen kan man f.eks komme litt senere på dagen og jobbe istedet for å komme tidlig og så dra hjem etter en time..

Høres ut som om gradert sykemelding pluss tilrettelegging kan være det rette for deg.. Nå aner jeg ikke hvilken jobb du har, men hva med å prøve 50% sykemelding og snakke med jobben om tilrettelegging - f,eks at du kan komme senere på jobb og jobbe siste halvdel av dagen så får du sove litt lengre om morgenen?

Snakk med legen og snakk med arbeidsgiver og se om dere ikke sammen kan komme fram til en god løsning som kan fungere for deg. God bedring!

• 2 uker senere...

Heisann,

jeg er gravid i uke 34 -med tvillinger. Går nå i aktiv sykmelding. Syns det er godt å "gjøre nytte for meg", komme meg ut, ha annet enn fødsel å tenke på...

På jobb styrer jeg i stor grad arbeidstider selv, får jobbe med oppgaver som går greit, der det ikke er krise om jeg en dag ikke orker å komme inn...

For meg fungerer dette kjempebra, tenker det er positivt å holde kontakt med jobben lengst mulig, for ikke å bli altfor lenge borte når jeg nå snart går i permisjon...

Er ikke helt enig i innlegget over det, og synes absolutt aktiv sykemelding kan være et alternativ for deg.

Fordelen med aktiv sm er at du går "på toppen" av de andre. Du skriver en avtale med din leder om når du skal jobbe og hvilke arbeidsoppgaver du skal ha, men har absolutt mulighet til å gå hjem dersom du ikke orker mer.

Jeg hadde aktiv sm da jeg var gravid og det fungerte veldig fint for meg. Da kunne jeg styre dagene mine etter formen min, uten og ha dårlig samvittighet ovenfor jobben.

Jeg er inne i min 12. uke med aktiv sykemelding og er superfornøyd. Plages av kvalme / oppkast og trøtthet (begynner nå å nærme meg slutten av svangerskapet), samt ettervirkninger etter alvorlig sykdom. Jobber til vanlig som sykepleier, delvis i stell, men nå har jeg administrative oppgaver (slike som aldri noen har tid til). På denne måten føler jeg meg som en nyttig samfunnsborger til tross for at jeg noen ganger må snu på vei til jobb (pga kvalme/oppkast), noen dager bare MÅ sove og noen dager ikke fungerer fordi jeg har vært oppe og kastet opp utallige ganger natten før.

Legen min var først skeptisk til aktiv sykemelding, men gikk inn for å prøve. Utrolig deilig for meg å kunne delta litt på jobb!

Lykke til!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...