Gå til innhold

symfysemålo ved tvillinger iforhold til en?? please svar

Nordnr5<3

Anbefalte innlegg

hei hvordan har deres symfysemål vært i begynnelsen av svangerskapet før en ultralyd med to?? innen normalstrek eller?

noen mål ved 14 uker??

bare lurer på om det går ann å ha to i magen ved normalt symfysemål.. syns det er lenge te ultralyd og har en følelse av to sjøl ome tenk det e ikke mulig.. e sikkert bare en..

har tre unger fra før og har vært i strålende form med alle...

denne gangen er jeg 14 uker på vei... er kvalm, svimmel og har fått mye mye større bryster enn i de andre svangerskap og er fremdeles øm i brystene!

det er eneggede tvillinger på farsiden, og tvillinger på min side

Fortsetter under...

Symfysemålet er jo som regel større med to enn en men ingen ville måle symfysen min før uke 20 pga. at det tidligere enn det er så uriktige mål i forhold til varierende faktorer hos mor. (tynn, tykk, hvordan bekkenet er osv..) Ville nok bare ventet i spenning evt. fått privat UL :-) Uansett! Lykke til!

Da legen sjekket størrelsen på livmoren min på kontroll i uke 14 var den tilsvarende uke 19, og på kontroller etter det lå symfysemålet godt over normalsnittet. Det var ikke dermed sånn at man så det spesiellt tidlig på meg, men det har vel med kroppstype og andre faktorer å gjøre. Nå har ingen sjekket symfysemålet mitt siden uke 22, nesten litt skuffende for det hadde vært gøy å se... ;)

Første sjekk av symfysemål på meg var i uke 15 og jeg lå laangt over snittet. Etter SF målet skulle jeg vært ca uke 20 (og selv da hadde jeg vært stor). For meg var det første mistanke om at det kunne være flere en en baby. Fikk UL litt tidligere enn planlagt pga dette.Hadde ingen andre symptomer som vekket mistanken. Kanskje du kan ta en privat UL bare for å sjekke?

Annonse

Når jeg var hos jordmor i uke 15 sa hun at det var litt tidlig å måle enda, men hun gjorde det allikevel. SF målet lå dobbelt så høyt som hos enling gravide, altså var jeg tilsvarende uke 20. Jeg visste fra før at jeg hadde tvillinger da.

Vil bare presisere at jeg så ikke spesielt stor ut selv om SF målet var stort.

Lykke til!

Bare kom til å tenke på det du sa om tvillinger i familien. Det er bare arvelig fra din side, og kun toeggede er arvelig. Eneggede er helt random.

Kjæresten min var tvilling han også (toegget), men moren hadde det man kaller for vanishing twin, hvor hun blødde ca i uke 20 og mistet den ene, mens den andre klarte seg helt fint. Men selv om han var toegget tvilling så kan ikke dette overføres til meg fordi det avhenger av hvor mange egg jeg har sluppet.

takk for alle svar...

jeg har nå bestilt privat ul på fredag...

jeg har forresten lest at toeggede kan alle få.. fordi da er det to egg som blir befruktet..

mens eneggede som regel er arvelig og kun fra farsiden. da er det to egg som deler seg ...

Nå tror jeg nok du har lest noe som er helt feil eller misforstått helt! Toeggede tvilllinger er arvelig ford moren ved eggløsning slipper to egg i steden for et. Eneggede er ikke arvelig, det er en cellemutasjon som gjør at et befruktet egg deler seg på et tidlig stadie etter befruktningen.

Fordi det er moren som slipper to egg har fars gener ingen påvirkning, men han kan være bærer av genet, og dermed bringe tvillinggenet videre til en evnt. datter.

http://www.snl.no/.sml_artikkel/tvillinger her kan du lese litt mer om tvilinger. Lykke til på ultralyd! :D

Den informasjonen du sitter på, stemmer nok ikke.

Selvsagt kan "alle" få toeggede tvillinger - det er jo som andre påpeker her, avhengig av hvor mange egg mor slipper. MEN: I enkelte familier har man en overhyppighet av at kvinnene slipper mange egg hver eggløsning, så sånn sett kan denne overhyppigheten arves.

Eneggede tvillinger er på ingen måte arvelig. Det er en mutasjon som oppstår helt spontant, og det finnes overhode ingen arvelig komponent rundt dette.

Lykke til på ultralyd!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...