Gå til innhold

Vi som ammer store barn og til dere som syns dette er ekkelt.Hvorfor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg opplevde noe veldig sårende og frekt i går da vi diskuterte amming med noen mødre til ungene i klassen til gutten min.

Ei fortalte at hun ammet jenta til hun var 1 år. Så sa jeg ammet gutten min til han var 3 år. Det skulle jeg aldri sagt. Hun blei så sint og skelte meg ut. Syns det var så ekkelt sa hun. Alle de andre mødrene hørte det hun sa jeg syns det var frekt og ubehagelig.Så vi gikk bare hjem.

Jeg er stolt av å ha ammet så lenge.syns ikke det er noe galt.Det er naturlig! I mange andre land ammer de lengre enn hær i Norge.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var helt unødvendig av henne å kommentere dette å i allefall bli sint. Det er IKKE hennes sak. Når det er sagt skal jeg ærlig innrømme at jeg kommer nok aldri til å amme når barna blir så store at di verbalt ber om å få pupp. Men i gjen det er mitt valg og jeg ser på ingen måte ned på di som ammer over den aldere. Det er jo flott du klarte det og du får en spesiell nærhet med barnet som di andre ikke får. Du skal være stolt. Du har all grunn til det. Selv om jeg kommer til å velge anderledes betyr ikke det at det er rett for deg eller noen andre.

Skrevet

Jeg er usikker på hvorfor jeg synes det er ekkelt, faktisk. Det er som en slags instinktiv reaksjon. Kan godt hende at den er farga av fordommer som ligger i underbevisstheten. Jeg vet ikke. Men jeg reagerer når jeg ser at en toåring blir ammet. Det kan jo være fordi jeg ikke er så vant til det.. Jeg har for eksempel mange lesbiske venninner, og reagerer ikke på at de kysser f.eks, noe andre som ikke er like vant til det, kanskje synes er litt ekkelt.

Men for all del: jeg går ikke rundt og skjeller ut folk for at de ammer lenge. Det må være deres valg. Jeg kommer til å gi meg ved ca. 1 år. Da vil jeg ha puppene mine tilbake.Det finnes mange andre måter å oppnå nærhet med barnet sitt på. Og har han arvet mitt immunforsvar, så klarer han seg nok fint uten morsmelk fra 1 års alder.

Skrevet

Jeg syns ikke man skal skjelle ut folk! Hver og en bestemmer da selv!

Det går da an å si sin mening på en ok måte... Huffameg!

Jeg personlig kan ikke skjønne vitsen med å amme et barn så lenge. Greit at de gjør det i Afrika liksom, men der får vel kanskje barna ikke noe annet.. Syns det blir litt som å tviholde på liten baby... Når de passerer året, og begynner å dra i genser og be om det selv, syns jeg det er nok!

Skrevet

Anonym 20:52:

Interessant det du sier. Jeg ammet min eldste til hun var 2 år og har/hadde ingen problemer med det. Søsteren min ammet sin sønn til han var 6 år, og det synes jeg var ekkelt fordi hun gjorde også dette både offentlig og foran familien. Bare hun og gutten, da hadde jeg ikke hatt et problem med det da jeg skjønner det er bra. (Gutten er nå 15 år og har ikke fått varige mén av dette.) En vennine ammet jenten sin i 3,5 år og gutten i 4 år, og det også var jeg ukomfortabel med når det var foran meg (og aldri offentlig ellers). Men å se lesbiske eller homofiler kysse, holde i hånden, osv, dét synes jeg er super-ubehagelig og egentlig ekkelt. Tror kanskje du har noe i det du sier, det er hva vi er vante til.

Selv har jeg tenkt å amme minstemann til h*n er 2 år, muligens lenger om vi har det koselig fortsatt (kun hjemme, ikke offentlig!).

Skrevet

Jeg tror nok at grunnen for mange til at de synes amming av 'store' barn er ekkelt, er at man ubevist begynner å forbinne det (de som ser det som ekkelt, ikke mor eller barn) som noe sexuellt når barnet har passert en vis alder. Dette er selvfølgelig helt missforstått, men vi lever i ett veldig sexualisert samfunn, og for veldig mange er bryst noe sexuellt, uansett.

Jeg synes ikke det å amme en 3åring er spesiellt stort. Men skal man amme en 6åring bør man nok gjøre det hjemme, ikke i offentlighet, rettogslett fordi barn snakker, og selv om mor og barn synes det er det mest naturlige i verden, så er sjansen god for at folk begynner å snakke, og det skal ikke gå utover barnet.

'Vitsen' med å amme barn over 1-2 år har nok ikke så mye med ernæring eller antistoffer å gjøre, men med nærhet og omsorg.

Jeg vil gjerne amme datteren min lenger enn 1 år, men akkurat hvor lenge har jeg ikke tatt stilling til enda, rett og slett fordi man må se an barnet, og om barnet er noe særlig interessert etterhvert. Men lenger enn 2-3 år blir det nok neppe, mest fordi da vil vi nok gjerne begynne å prøve på nestemann.

Forøvrig har folk virkelig ingen rett til å blande seg bort i noe så personlig og intimt som hvor lenge man ammer barna sine.

Skrevet

Når min førstefødte var noen uker gammel ammet jeg han på ett ammerom i england. Der var det an dame som ammet sin ca 2 år gamle sønn. Jeg syntes det var ekkelt og litt for mye "moder jord, lilla skjerf, hippi". Jeg har 4 barn nå. Det er 3 år mellom de 2 eldste, jeg ammet begge samtidig, dvs si at jeg må ha ammet til de var ca 4-kanskje 5 år. De 2 minste ammer jeg enda, nå liker jeg ikke å amme de samtidig, men 4 åringen får fortsatt litt pupp og selvsagt 2 åringen. Det ligger ingenting gjennomtenkt bak ammingen. Det har bare blitt sånn. Baby får og da får en eldre søsken også. Jeg ammer ikke offentlig lenger etter barna har blitt over 15mnd ca. Før gjorde jeg det til de var ca litt over 2, fikk mange stygge kommentarer. Jeg vet ikke hvorfor jeg ammer så lenge. Tror det er fordi det er vane, gjør legging, trøsting, etc enklere. Jeg må faktisk avenne 4 åringen, jeg må nekte han pupp når han vi ha. Han maser om det av og til, får det kanskje annenhver dag. Jeg sier mye nei.

Skrevet

Hey - så moro at vi er flere!

Jeg ammet begge ungene til 17. mai - da var eldste nesten fire og et halvt og yngste litt over to. Nå har jeg ny baby i magen, og en snart-treåring som liker pupp enda, så det ser ut til å bli en ny runde med tandemamming. Gleder meg - det er så magisk å se båndet søsknene får av å ammes sammen!

Skrevet

Jeg synes det er ekkelt fordi vi lever i Norge hvor amming etter ca 1 års alder strengt talt ikke er nødvendig.

Det er vår jobb som foreldre å sette grenser.

Vi skal lære våre barn å overleve i verden. Ikke gjøre de avhengige av oss.

Se på alle andre dyrearter. Finnes ingen andre som ammer såååå lenge.

Det er egoistisk spør du meg.

MEN, det er UANSETT privat. Hva du gjør er din sak, og INGEN har rett til å gi deg huden full for det.

Du bestemmer over deg og ditt barn, og fortjener ikke å bli behandlet slik.

Men du lurte på hvorfor vi "andre" synes det er ekkelt, og nå vet du det...

Skrevet

Barns immunforsvar har faktisk nytte av morsmelk helt til de er syv år. Kilde: Foredrag av Lars Åke Hanson, professor i immunologi. De store primatene, f. eks. dvergsjimpanser, som er de dyra som er mest like oss, ammer i fire-fem år.

Hvorfor er det egoistisk å amme? Er det liksom mammaen som har mest glede av det? Da kjenner du ingen barn som blir langtidsammet - jeg kan love deg at hver eneste en av de liker myyyye bedre å bli ammet enn mammaen liker å amme ;)

Og en liten kommentar til at vi skal lære barna våre å overleve i verden, ikke gjøre de avhengige av oss. Det er jeg veldig, veldig enig med deg i! Det er vår aller, aller viktigste jobb. Men det er litt forskjellige meninger om hvordan man gjør det best mulig. Noen presser ungene til det, andre venter til de er klare til å ta et nytt skritt og støtter de på det. Jeg tilhører siste kategori. Jeg kan ikke se at å presse ungene til noe de ikke er klare for/støte de fra meg bidrar til uavhengighet. Tvert imot bidrar det til en mer "klengete" atferd. Men om jeg venter til de er klare, og støtter de på veien, da går det kjempefint!

Skrevet

Ærlig talt... Vi lever i 2010.

Det finnes andre måter å styrke immunforsvaret på enn å amme en syvåring.

Sunn økologisk mat, tran og en sunn livsstil for å nevne noe...

Barn er barn, og vet ikke alltid sitt eget beste.

Om barnet ditt vil putte søppel fra bakken i munnen lar du han gjøre det da??? Bare fordi de har enda mer lyst på det om du sier nei???????

Bruk sunn fornuft.

Det handler om å sette grenser og styre barn på rett spor.

Man kan få god og fin nærhet med barnet sitt med en flaske melk og en bok i armkroken...

Jeg synes det er egoistisk av mor fordi de gjør det for sin egen kos, eller ikke orker "kampen" med avvenning.

Slutter man i tid, og er flink til å etablere gode måltider med fast føde trenger du ikke nødvendigvis ha en stor unge som drar i puppen.

Har en venninne som selv ble ammet til hun var 5 år, og kunne ALDRI tenke seg å amme sin egen sønn lenger enn 1 år.

Vi er selvfølgelig alle forskjellige, og får heldigvis bestemme selv hva man ønsker er best. Men i et land som Norge er det ikke nødvendig å amme såååååå lenge...

Gro Nylander (ammeeksperten)anbefaler morgen og kveld til ca 2 års alder. Der får vel enda grensen gå.......

Skrevet

Fint at du har løsningen og vet hva som er best for alle barn, da ;)

Det finnes forøvring ingen tran eller økologisk mat som har antistoffer i seg, da. Det har morsmelk :)

Skrevet

Majoriteten av befolkningen i Norge ammes ikke til de er 7 år, og det har jo gått greit...eller??

Du får for all del amme dine dine barn til de er 7 om det passer for dere, men ikke glem at innlegget her heter: "Vi som ammer store barn og til de som synes det er ekkelt. Hvorfor????????????????????

Hun ville vite hvorfor!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Og da svarer jeg på hvorfor JEG synes det er ekkelt å amme barn over 2 år. PUNKTUM.

Skrevet

Tråden heter også vi som ammer store barn ;) Jeg kommer nok ikke til å amme til de er sju år heller, de aller fleste barn vil slutte rundt fireårsalderen når de får styre løpet selv.

Skrevet

Jeg synes personlig at det er ekkelt å amme store barn.

Jeg ammet til ca 10 mnd alder, og det holdt for meg og datteren min. Synes ikke det var vanskelig å slutte heller.

Tror kanskje det å amme store barn er noe for den "eldre generasjonen"

Skrevet

Mulig. De jeg kjenner er unge.

Skrevet

Du må være veldig ung som ikke vet at det er ganske nytt å amme lenge, da mener jeg vår foreldres generasjon ammet ikke særlig lenge. Desuten virker du nedlatende når du skriver eldre generasjonen, ganske hurpete egentlig. Som om oss unge er bedre. Hilsen 24 åring

Skrevet

Hihi, godt svart. Hilsen gamle fjummsi ;)

Skrevet

Og du som skriver hurpete.. Like nedlatende og barnslig spør du meg.

Hva er vitsen med å krangle og være hårsår?? Kan dere ikke akseptere at folk er forskjellige.

Jeg synes ikke det er direkte ekkelt å amme store barn. Det blir feil ord for meg.

Men jeg kan bare ikke skjønne vitsen.

Har spurt både helsesøster og barnelegen hvor lenge de anbefaler meg å amme, og begge svarte at de anbefalte til ca 1 års alder, og at ved den tiden trenger ikke barnet å ammes lenger. Jeg følger rådene jeg får av fagfolket som vet hva de prater om. (Bryr meg ikke om hva en enkelt proffessor her eller der mener...)

Dette har vi pratet om i barselgruppen også. Mange med barn fra før også.

Der er det ingen som kunne tenke seg å amme lenger enn 15 mnd...

Det er nok rett og slett unormalt å amme lenge, og det er sikkert derfor folk reagerer når dere gjør det.. Men synes uansett ikke at folk har rett til å kjefte på andre.

Det er en privatsak hvordan hver enkelt mor oppdrar og mater sine barn.

Jeg er 28 år, og vet ikke om jeg er "den yngre eller eldre generasjonen", men tror kanskje ikke at alder har så mye med saken å gjøre her.....?!

"Hønemor til gutt på 7 mnd"

Skrevet

Ammet til barnet var 6 år, har ikke tatt skade av det?

Amming av store BARN er ekkelt, fordi pupper ER noe seksuelt! Gutter som blir ammet til skolealder får ganske sikkert et noe forkvaklet syn på sine kommene kjæresters pupper! Begynner å tenke på mora si midt i akten når skal suge på nipplene til kjæresten sin! Æsj!

Skrevet

Uff, her var det mange ekle og usaklige kommentarer. (Og betegnende nok er de alle anonyme. Hvorfor ikke stå fra med forakten..?)

Pupper ER noe seksuelt? De er det OGSÅ, for menn, men for barn er de mat og kos. En gutt på 6 år får nok ikke varige seksuelle mén av å suge litt melk av brystene til mora si. (Når jeg var på den alderen sprang jeg rundt og viste tissen min til folk. ;) Man har med andre ord en litt "umoden" form for seksualitet på den tida, som ikke kan sammenlignes med den voksne.)

Og å sammenligne det med å spise søppel fra bakken..? Javel.

Personlig synes jeg også det er litt rart å se store barn som ammes, men det betyr jo slettes ikke at det ikke er det mest "naturlige". Tror man av og til gjør lurt i å spørre seg hvem som egentlig er de mest perverterte i denne debatten... Kanskje det er noe perverst med den overdrevne seksualiseringen i vår moderne kultur, hvor nakne bryster automatisk sidestilles med sex..?

Skrevet

Romeren: Bryst blir brukt til to ting - å gi næring til sine avkom, og til å øke sexnytelsen i akten. Hvis dine pupper ikke er seksuelle, så er det din business.

En unge husker ikke detaljer før den er 3 år. En 6-åring vil huske sine mors bryst meget godt, og det tror jeg ikke er noe sunt!

Jeg kommer aldri til å amme et stort barn, fordi jeg gleder meg til å ha puppene mine for meg selv, og kan bruke de til seksuelle nytelser igjen. Noe jeg ikke får meg til å gjøre np, fordi hjernen min er innstilt på en annen kanal når jeg ammer.

Det er utrolig usaklig å kalle meg pervers når jeg sier at pupper ER seksuelle.

Skal legge inn spørsmål på anonymforum om hvor mange som har med berøring av bryster som en del av seksualarten, så skal du få deg et sjokk hvis du faktisk mener og tror at pupper ikke er seksuelt.

Det har heller ingen ting med samfunnet vårt å gjøre! Det er ikke fordi det er "in" at jeg tenner på å bli kost med på puppene.

Jeg har en gutt som snart skal begynne på skolen, og når jeg sitter og ser på ham nå samtidig som jeg debatterer dette, syns jeg det hadde vært absurd om han skulle kommet bort til meg og spurt om han kunne få seg en slurk av puppen min!

Han har fått smake melka mi siden jeg ammer en baby, men det gjorde han fra flaske, ikke direkte fra kilden.

Hvis jeg skulle gitt ham morsmelk pga antistoffene, hadde jeg i såfall pumpet melken ut og gitt kopp.

Når det gjelder kos og nærhet, får han det i hauger og lass - han trenger da ikke å ligge i armkroken min og sutte på meg?

Hvordan gjør de det egentlig? Står ungen foran, eller legger de seg ned slik babyer gjør..?

ÆSJ. det er min mening.

Skrevet

Jeg kunne latt være å kommentere dette (fordi det strengt tatt ikke er nødvendig), men jeg gjør det likevel:

Jeg har aldri sagt at bryster ikke er seksuelle, det kan alle som vil lese i mitt innlegg, men jeg spørsmålssetter det man kan kanskje kalle en viss OVERseksualisering av disse kroppsdelene. Ta ikke sånn på vei, da!

Skrevet

Ammet sønnen så lenge han ønsket. Fra cirka ett og et halvt år gikk det lengre mellom hver gang han ba om pupp. Var lenge en kosestund om dagen. Etter hvert økte det til et par uker mellom hver gang. Med så lange opphold var jeg overrasket at det fortsatt var melk igjen - men det var det! Tilslutt sluttet han å amme helt av seg selv - tror det var før han var 3 år.

Jeg synes ikke det er ekkelt i det hele tatt.

Skrevet

Det er kanskje bra å amme et barn til det er 7 år, pga immunforsvaret, men ærlig talt! - Skal man sende en melding på mobiltelefonen til 7-åringen og si at han må sykle fort hjem fra skolen for å få puppen sin??

(Om det er riktig at en 7-åring skal ha mobiltelefon, er en annen debatt, men poenget er at mange har det...)

Ser for meg Little Stewie (eller hva det er han heter nå igjen) i MAD-TV. LOL!

Til de er 2-3år går vel fint det - det er de som er enda eldre enn det jeg synes er ekkelt! Selv ønsker jeg som sagt å amme til 2-års alder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...