Gå til innhold

Skrive på navnet til barnefar eller ikke?

Gjest

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet hva som skjer om man ikke skriver opp navnet på barnefar? Dersom han vet han er far, kan han kreve en DNA-test og evt, samvær? Vil det da svekke min sak hvis jeg ikke skriver ham opp?

Er egentlig ikke så lysten på at han skal ha samvær, i hvertfall ikke alene, med et evt. barn. Han er litt ustabil og drikker en del, så det synes jeg er litt skummelt. Er det noen som har efaringer med dette?

Fortsetter under...

Hei hei, og gratulerer med den lille i magen:) leste også det andre innlegget ditt om tvilen du har, og håper alt ordner seg for deg, og at du iallefall ikke lar deg presse til noe du ikke er konfortabel med. Det er det viktigste.

Tilbake til det du spør om her, så har jeg ikke oppført barnefar i noen papirer, hverken på sykehus eller hos NAV. Han vet han er far, og skal i prinsippet ha kontakt med barnet mitt, men jeg ville ikke ha det offisielt, slik at jeg kunne styre det mer. Det var også greit for han. Han blir jo da ikke trukket noe i bidrag, og betaler meg heller ikke privat. Jeg måtte også søke hos NAV for å få det i registrene at jeg er eneste foreldre. Dette fikk jeg brev om i posten, da alle barn i utgangspunktet har rett på to foreldre. Men jeg opplevde det bare som en formalitet som ikke var noe problem.

Når det gjelder hva som kan skje senere hvis han krever samvær så vet jeg ikke helt, men antar at registrene kan endres, enten ved at du bekrefter han som far, eller at han kan kreve dna osv. Tror ikke det svekker din sak, du har tross alt hatt ansvaret hele tiden, men han kan vel oppnå samværsrett.

Håper dette hjalp deg litt, selv om jeg ikke har alle svarene:)

• 1 måned senere...

hei hei.. gratulerer med liten en i magen..

jeg satt i høst og stusset på det samme.. å har ført han opp, økonomisk sett for deg vil det lønne seg, jeg tenkte litt som så at siden jeg vet det selv, vennene vet hvem han er, osv så for barnet's skyld når det blir eldre og begynner å spørre så vil jeg det skal vite hvor det kommer fra.

men jeg fikk også ett sjema på NAV, som bekrefter at vi ikke bor sammen og at barnet skal bo hos meg, at jeg har aleneomsorg.

å jeg føler det som en trygghet at jeg har fått han te og skrive under på det.

men jeg fikk også bekjed av jordmor at vis det var noen som viste hvem barnefar var, inkludert deg selv var det ikke lenger lov og sette ukjennt far...

Om du vet hvem som er far til barnet så er det ulovlig å ikke oppføre vedkommende som far og om det blir oppdaget så kan du få en liten smekk på fingrene.

Du må huske på at samfunnet er ikke interessert i å skulle betale ut masse penger når du vet hvem som egentlig skal ta denne regningen.

I tillegg så vil barnet ditt miste alle rettigheter til en eventuell farsarv.

• 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

jeg har heller ikke skrevet opp navnet på faren.

mye pga at han vil skåne sine 2 andre barn.

han er over 20 år eldre enn meg og derfor føler jeg det blir HELT feil dersom han skal være far. han vil jo heller ikke ha noe med meg å gjøre.

jeg har termin i februar og jeg er sikker på at jeg klarer meg utmerket godt alene :)

Annonse

Hvis han er utenlansk statsborger og ikke har oppholdstillatelse så vil det økonomisk lønne seg å ikke oppgi han, Og det er riktig at det ikke er lov å ikke oppgi far så lenge man vet hvem far er,men hvem kan bevise at du er sikker i din sak. Du kan jo ha "hatt deg med 1 annen" en gang på samme tidspunkt.

Men moralsk sett og for barnet så er det prinsippielt best å oppføre far men ikke under spesielle omstendigheter som f.eks voldlighet,alkoholmisbruk o.l

Det er aldri for sent å starte en farsskapssak hvis omstendighetene skulle forandre seg. Det sier nav selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...