Gå til innhold

Tips til dere som er kvalme

Anbefalte innlegg

Skrevet

nr 1 kjøp postafen er ikke noe farlig...virker ikke dette så gå til legen og få afipran eller stemetil(gynokologen på gyn pol sa det) det er de som jobber med hyperemmesis pasientene. hun mener at om kvalmen går utover allmentilstanden i lengre tid og du ikke kan jobbe eller være med i de daglige gjøremålene dine så er det bedre og få stoppet det.. og postafen er absolutt ikke farlig.

nr2 bland farris og eplemost/juice da dette gir riktig med sukker og mineraler..på en måte som inntravinøs.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Maysa, u read my mind;) skulle akkurat til å legge inn et innlegg og spørre om afipran kunne brukes mot kvalmen!! Da tror jeg at jeg skal prøve det, orker ikke være kvalm døgnet rundt lenger. Vanskelig med jobb og barn når en går rundt og er såååå uggen hele tiden... Takk;)

Skrevet

Hellu til dere på 1. trimester, besøker dere fra 2 trimester=)

Jeg har hatt hyperemisis for 2 svangerskap nå og vil bare skrive at om kvalmestillende ikke hjelper så oppsøk sykehuset og be de sjekke urinen, for den viser om dere er dehydrerte eller ikke. For er dere dehydrerte så må dere bli lagt inn for væskeoppfylling ( intravinøst). Da kommer dere fortere på beina igjen. Oppsøk legen heller 1 gang for mye! Er mange som kaster opp til og med sitt eget spytt. ( Det gjorde jeg) Følg med på hvor mye væske du klarer få i deg! Minimum 3 liter om dagen! Drikke er viktigere enn mat, men prøv å spis lite, men ofte.

Så får vi håpe dere slipper og slite like mye som jeg har gjort.. uke 23 og fortsatt kvalm...=/

God bedring jenter! Hold ut!

Skrevet

må bare si at afipran er ikke brukt så lenge som prostafen på gravide og for en stud til bake var dette frarådet...det finnes leger som fraråder afipran enda....

prostafen er den kvalmetabletten som en har lengst erfaring med i forbindelse med graviditet....

ellers er eg veldig enig med deg...

har en stort vektap over kort tid kan en danne giftstoffer som er farlig for fosteret...dette er mye verre enn å ta en prostafen:)

Skrevet

Er gravid med nr. 4 nå og JA, Postafen hjelper. Tok tre tabletter daglig i svangerskap 2 og 3. Har også planer om det nå når kvalmen melder seg. Legen min sa det var helt trygt. Da kan man faktisk fungere mer normalt i hverdagen.

Skrevet

ok, kanskje jeg skal prøve postafen istedet til å begynne med, når dere sier det fungerer så bra!!! tror jeg må ut og kjøpe det i morgen ja:)

Skrevet

en bør kontakte lege før en bruker prostafen:)

Skrevet

prostafen tar toppen av kvalmen, en er super kvalm,men klarer å beholde litt mere av det en spiser:)

Skrevet

hei igjen

ja det er slik at postafen tar bare vanlig lett svangerskapskvalme.

har man hyperemessis og ikke hplder på noen ting må man kontakte gyn pol eller fast legen som da videresender ringer deg inn.

det var legen på gyn pol som sa at afiran kan brukes og det er mange som ikke får noe serlig virkning av det fordi det tar ikke sterk kvalme da er stemetil mye bedre.

men husk er veldig viktig og få i seg væske så ta eplemod og farris.

en annen ting er også man klarer og spise litt potetgull(ikke en hel pose..hehe) da dette innholder salt som binder saltet i kroppen og potet som er karbohydrater og det hjelper mot ketoner.

de som skal i ketose i slanking skal ikke spise karbohydrater da de få bra fettforbrenning av ketoner, annbefales ikke med graviditet.

Skrevet

Glemte og skrive at ja jeg vet hva jeg snakker om da jeg og har hatt sterk hypperemessis gravidarum i 2 svangerskap og ble innlagt flere ganger da legene var skeptiske til og gi meg kvalmestillende tidlig då nå skal det brukes forebyggende.

så ja dere er bedre og stoppe det tidliger enne innleggelse.

Skrevet

Da vil jeg bare komme med ett lite tips som har hjulpet meg veldig, som er helt medikamentfritt.

Det er slike armbånd med en kule i som presser på akupunkturpunktet mellom de to senene nedenfor håndleddet!

Jeg har vært råkvalm døgnet rundt nå i flere uker, å fikk endelig kjøpt meg disse båndene (ett på hver arm) å kvalmen avtok kort tid etter, å jeg har ikke kjent noe serlig til den siden! Hvis jeg begynner å kjenne litt, så tar jeg dem på igjen. Går med dem store deler av dagen.

Så hvis man setter dem på helt riktig plass (står detaljert i bruksanvisningen) så er det klinisk dokumentert effekt på svangerskapskvalme!:)

Skrevet

De heter Sea-band, å fåes på apoteket:)

Skrevet

Sea band har hjulpet meg også kjempemasse.

Ellers har jeg hørt et råd om å drikke bringebærbladte, ikke kommet så langt selv ennå.

Skrevet

bringebærbladte tror jeg ikke du skal drikke så mye av ? Sikker på at du ikke mener ingefærte ?? bringebærblader er vel sånn man får tips om å ta når man nærmer seg termin for å modnes ? Eller har jeg helt feil ??

Skrevet

Jo, det er ingefær mot kvalme. Bringebær for å modne livmoren skal man være litt forsikt med så tidlig i svangerskapet... =O)

Skrevet

ingefær og sitron er til hjelp for meg...men lurer på om det er farlig å ha i en teskje honning???

Vet det står advarsel om at barn under 12 mnd.ikke skal ha honning...har det noe å si for oss? Ble litt stressa her på søndag da eg var så kvalm og da drakk eg 2 kopper og med 1 teskje honning oppi....1 time senere begynte eg å blø og deretter bare litt brunlig..har gitt seg nå,så eg kuttet ut honningen til eg visste noe mer. Må jo si det at fra 5. uke hadde eg også blødninger i 2 uker..det uten noe te med honning.

Tror eg prøver forslaget litt lenger oppe om farris og eplemost...høres fornuftig ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...