Sistah*G07*J09* Skrevet 17. januar 2010 #1 Skrevet 17. januar 2010 Snuppa er bare 2mnd, å jeg har nok med næringsrik melk og ikke hatt noen ammeproblemer. Men jeg fordrar ikke å amme forran noen andre enn nærmeste familie. Går til nød hos mine foreldre/sviger eller hos venninner. Men jeg er slettes ikke komfortabel med det. Har aldri vært komfortabel med noe som har med brystene mine å gjør :/ Har pumpet og gitt på flaske, men det endte bare med at jeg hadde sinnsykt med brystspreng i ett døgn etter. Fordi jeg hadde "hoppet" over 2 puppmåltid. Så synes det var slitsomt. Jeg må jo gi snuppa mat, å vil jo ikke bli sittende inne hjemme hele tiden! Blir gal av dette, vet jo att morsmelk er den beste næringen for snuppa, men har rett og slett lyst til å gå over til morsmelkerstatning. Flere som har det slik?
_Løvemamma_ Skrevet 17. januar 2010 #2 Skrevet 17. januar 2010 Jeg må innrømme at jeg virkelig ikke bryr meg om hvem som er rundt, og drar fram puppen hvor det måtte være når vesla er sulten. Men tenker faktisk mer over det forran familie ol, vet ikke helt hvorfor. Det du jo kan gjøre er å dekke til med ett skjerf, babyteppe, litt stor gulpeklut eller hva du måtte ha for hånden? Heng den fra over skulderen og over brustet, så er det ingen som ser noe som helst. Og bruk ammetopper eller iallefall klær der du slipper å 'kle av deg' så mye for å få ut puppen. Kanskje du blir litt mer konfortabel da? Jeg kjøpte nettopp en ammetopp fra Boob, likte patenten på dem kjempegodt, veldig diskre:)
LS81 Skrevet 17. januar 2010 #3 Skrevet 17. januar 2010 Hei, jeg skjønner godt hva du mener, selv om jeg ikke har et lite anstrengt forhold til det som deg. Må vite hvor jeg skal amme dersom jeg skal ut, må ha en plan klar. Hos foreldre og svigerforeldre gjør det meg ingenting, men liker ikke at noen skal se på babyen når jeg ammer. Hva er det for noe? Puppene er mine! Jeg har sett meg et mål; Fullamming i 4 mnd. Frem til det, skal jeg klare det. Da begynner jeg med grøt og frukt, sakte men sikkert. Og nå har jeg bare en måned igjen
snillemamma1 Skrevet 17. januar 2010 #4 Skrevet 17. januar 2010 Forstår veldig godt hva du mener. Jeg har absolutt ikke noe imot å amme i seg selv, men jeg føler det ubehagelig å kle av meg foran andre for å amme. Egentlig alle andre enn mannen min, men for å ikke være helt usosial ammer jeg selvsagt sammen med andre også. Alle snakker om at det er så praktisk å amme fordi man kan gjøre det hvor som helst og når som helst, men det er jeg ikke enig i. Jeg følte det for å være helt ærlig MYE mer enkelt og praktisk da mitt første barn gikk over til flaske etter noen måneder pga ammetrøbbel. Sikkert som å banne i kjerka, men akkurat slik sett opplevde jeg det som en lettelse selv om jeg var deppa fordi jeg ikke var så vellykket på ammefronten. Jeg ammer nå, fordi det jo er anbefalt osv, men ikke fordi jeg oppfatter det som verken enkelt eller praktisk. :-) Synes det som skrives over her er et godt råd, nemlig å legge over et lite teppe eller lign når du er ute og skal amme. Det hjelper mye. Finnes også noe som heter ammesjal som jeg har kjøpt meg nå på www.kvinneverden.no.
Kengurine Skrevet 17. januar 2010 #5 Skrevet 17. januar 2010 Hei Jeg har et barn på 3mnd. Inntil denne uka har jeg kun ammet "privat", hjemme, hos svigers og nære venner. Hatt til angst for å gi mat hos andre jeg ikke kjenner så godt og på kafe ol. Men det har gått seg til, når jeg har blitt flinkere til å amme. Og da føler jeg meg mer komfortabel også. Men dekker meg selvsagt så godt til som jeg bare kan. Men jeg tror hvertfall det er viktig at du ikke stresser med det, men gjør det event når du er klar. For det vil bare smitte over på babyen også. Det jeg vil fram til er at vi har ikke bare sittet hjemme av den grunn. Propper i masse mat før vi skal noe, gå tur, på besøk, kafe ol. Også har jeg ca kontroll på når det er mat igjen og er hjemme akkurat i tide. Høres kanskje stress ut, men det funker. Dessuten, for vår del, trives babyen godt i vogna, så da har jeg litt mer tid å gå på av tid føler jeg. Ble kanskje litt rotete dette. Men jeg ønsker deg lykke til. Ville bare si at jeg nok har vært i samme båt som deg. (Men at jeg nok ikke kommer til å amme hvorsomhelst, men noen steder i offentligheten.)
Turbotrollet & Lille Sprell♂ Skrevet 17. januar 2010 #6 Skrevet 17. januar 2010 Det er slett ikke noe problem hjemme eller hos svigers. Bare går inn på et annet rom når jeg skal amme og de syns ikke det er noe merkelig. Hvis man må amme ute (og det har jo ofte skjedd), så må man bare finne en bra stilling på babyen slik at man slipper å treffe opp så mye av genseren. Jeg pleier ha ammesinglet, så da slipper man ha magen bar. Og babyen dekker jo puppen likevel og drar heller ikke opp genseren mer enn nødvendig så det er ikke noe problem å amme offentlig, men man må vel bare komme over den første "kneika" med å amme foran andre
oktobermamma2009 Skrevet 17. januar 2010 #7 Skrevet 17. januar 2010 Skjønner hva du mener, jeg syntes det var ekkelt i starten. Men trikset er å gå i vide topper og skjorter som fortsatt dekker bak og på siden, selv om du drar dem litt opp. Så er det bare å lene seg litt forover og "lure" babyen inn til brystet, den dekker jo magen, og så henger skjorta/toppen ned over brystet og stopper ved nesen til babyen. Evt dekke til babyen med et pledd som også dekker litt av deg selv. Lykke til
Vannmann35 Skrevet 17. januar 2010 #8 Skrevet 17. januar 2010 Jeg elsker å amme vesla, MEN - jeg ammer ALDRI foran svigerforeldre, min bror eller svoger f.eks., da går jeg rett og slett inn i et annet rom. Jeg har ikke hatt for vane å blotte puppen foran folk før jeg fikk barn, og har ikke tenkt å gjøre det nå heller! Har jeg ingen mulighet til å gå inn i et annet rom (er på et kjøpesenter f.eks.), så bruker jeg ammesjal, som jeg kjøpte her http://kvinneverden.no/svangerskap/bebe-au-lait.html Det skjermer også flott mot sol og vind. Skal ha det med meg til Egypt nå, der er det ikke akseptert at kvinner ammer offentlig f.eks. Jeg har ellers ingen problemer med å amme foran mor, søster og nære venninner, men foretrekker å amme i et annet rom hvis mulig.
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 17. januar 2010 #9 Skrevet 17. januar 2010 Jeg liker det heller ikke. I begynnelsen var det fordi jeg slet meg ut, og ble dritlei. Hatet amming. Nå går ammingen veldig greit, derimot er jeg mye mindre komfortabel med å amme foran andre. JEg hater puppene mine, hehe. Synes de ser helt jævlie ut. Hvis folk syns tær er ekkelt, så syns jeg pupper er ekkelt. Så jeg gleder meg veldig til å bli ferdig med amming. Det eneste jeg eventuelt måtte like med det, må være at snuppa koser seg sånn når hun spiser.
Tigerpote Skrevet 18. januar 2010 #10 Skrevet 18. januar 2010 Jeg trives med ammingen, men aller helst hjemme i sofaen:) Vi får best til tvillingstillingen, og bruker ammepute pluss en pute under den hjemme. Vi kan få til klassisk stilling nå også, men det er mer træl med det. Og jeg må ha noe under uansett, klarer ikke å gi henne hvis hun "henger". Jeg synes det går relativt greit å flashe puppene foran damer, men liker det ikke foran andre menn enn mannen min!
MiMa09 Skrevet 18. januar 2010 #11 Skrevet 18. januar 2010 Jeg skjønner problemet. Jeg likte det heller ikke men hadde store problemer med å gi mme så lenge jeg hadde melk. Jeg var faktsik nesten glad da melka forholdsvis brått ble borte. Det var litt leit akkurat med det samme, da jeg skjønte at nå var det slutt. Men nå koser både jeg, babyen og pappan med å gi flakse. Guttungen er nesten 6 mnd nå, jeg mista melka da han var 3 mnd, klarte å skvise ut til et måltid i døgnet med pumpe frem til 4 mnd. Fantastisk å være ferdig må jeg si.
maeve er tobarnsmamma<3 Skrevet 18. januar 2010 #12 Skrevet 18. januar 2010 Har det litt slik selv ja..Liker veldig godt å amme altså, men liker meg best når jeg er alene eller kun med samboer. Er jeg på besøk hos svigers går jeg på gjesterommet deres og amemr, det samme når jeg er hos svigerinna mi og familien. Har vi besøk hjemme hos oss går jeg også ofte opp på rommet vært for å gi henne mat. Spørs litt på hvem og hvor mange som er på besøk da, er det bare en venninne så sitter jeg på stua, er jo litt dumt å gå opp og la hun sitte alene på stua:) Men dekker meg litt til da, bruker ofte å ha et teppe e.l. litt sånn forran..Det samme når jeg er hjemme hos familien min, ammer da hvis det kun er foreldrene mine der (men dekker litt til da og..), men er brødrene mine der går jeg på et annet rom. Er jeg ute og må amme prøver jeg å finne et ammerom der jeg kan sitte litt i fred. Slapper bedre av når jeg slipper å sitte med masse folk rundt meg og stresse med å skjule mest mulig, og tror også da at snuppa slapper bedre av da siden jeg slapper av.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå