Anonym bruker Skrevet 17. januar 2010 #1 Del Skrevet 17. januar 2010 Hei Er det noen av dere som kan hjelpe meg! Jeg er student 2.året og venter mitt første barn. Har jobbet en del i 2009, men lite ved siden av studiene. Jeg blir samboer med barnefaren før babyen kommer. Han jobber fulltid. Er det noen som vet hva jeg kan få i stipend og støtte? Blir permisjon fra studiet høst 10 og vår 11. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141291436-gravid-student-hva-kan-jeg-f%C3%A5-av-st%C3%B8tte/
MamiK Skrevet 18. januar 2010 #2 Del Skrevet 18. januar 2010 Gå inn på lanekassen.no, der kan du lese mer. Kort fortalt: Har du ikke opparbeidet deg noe særlig fra en jobb, er det vanligst å takke ja til en engangsstønad fra NAV på ca 35 000,- Så er det opp til deg å fordele pengene utover det året du har permisjon. Fra lånekassen får du fult lån og stipend - som stipend (altså gratis) i 10 mnd. (Dvs 85 000,- på 1 år). I tillegg får dere barnetrygd som er på rundt 900,- Far får forsørgerstipend om han også er student. Når du er tilbake på skolen får du stønad som før (ev. stipend og lån) og, du får forsørgestipend for barnet. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141291436-gravid-student-hva-kan-jeg-f%C3%A5-av-st%C3%B8tte/#findComment-141295665
L|ndA - 2 små gullgutter! Skrevet 5. februar 2010 #3 Del Skrevet 5. februar 2010 dersom du har tjent over 35 000 så har du rett på foreldrepenger. det vil bli tatt gjennomsnitt av siste lønningene dine, så lurt å jobbe så mye du kan på slutten for å få mest mulig. fra lånekassen får du fødselsstipendet, som er ca 8-9000 i mnd. (samme som vanlig stipend og lån bare alt er stipend) siden far jobber fulltid, og da sannsynligvis tjener over grensen til det lånekassen setter for å få forsørgerstipend får du nok ikke det verken mens du er hjemme med barnet eller når du begynner på skolen igjen. mitt råd: ta 1 års permisjon fra studiene, få foreldrepenger og fødselsstipend. dvs du tar hele permisjonen. hvis far skal ta ut permisjon mister du nemlig fødselsstipendet fra lånekassen. det lønner seg sjelden med mindre du da kan jobbe mye noe som gjerne er vanskelig med en liten baby som vil ha mat hele tiden. når du har fått fødselsstipend og foreldrepenger i 42 uker, kan far ta ut fedrekvoten og du begynnner å jobbe igjen, og feks starter å ta noen fag hjemmefra til dere får barnehageplass og du kan begynne på skolen igjen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141291436-gravid-student-hva-kan-jeg-f%C3%A5-av-st%C3%B8tte/#findComment-141393196
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2010 #4 Del Skrevet 9. februar 2010 Jeg trodde også at det var som du skriver LIndA. Men det stemmer ikke at man får foreldrepenger hvis man har tjent mer enn 35 000. Man må også ha hatt en stilling som er 50% eller mer. Disse to henger sammen, og man må oppfylle begge kriterier. Derfor hjelper det ingenting å jobbe ekstra de siste mnd før fødsel. Jeg har nemlig gjort akkurat dette og fikk et slag i trynet på NAV om at jeg kun har rett på engangsstønad. Fars fedrekvote faller ut så lenge man er student. MEN jeg fikk vite noe som er litt for godt til å være sant fra NAV: at far kan ta over mors permisjon siden mor ikke mottar foeldrepenger fra NAV, kun engangsstønad. Far kan ta ut 37 uker med 100& lønn eller 47 uker med 80% lønn som mor egentlig skulle hatt. (kan tas ut gradert) Men siden jeg skal ta 44 uker permisjon fra studier mottar jeg stipend derfra i denne perioden. Så far må ta sin del permisjon fra NAV (som jeg ikke har opparbeidet meg), etter at jeg begynner studier igjen. -Som betyr at barnet får nyte godt av at foreldrene kan være hjemme myye lengre enn det som er vanlig. Far kan riktignok ikke motta foreldrepenger samtidig som mor mottar penger fra lånekassen, og derfor må far vente med sin permisjon til det første året er gått og jeg studerer igjen. Far kan ta ut disse ukene som han vil frem til barnet er 3 år i samarbeid med arbeidsgiver. Jeg kan virkelig ikke skjønne at dette kan stemme. Men ut fra det jeg har snakket med NAV og lest på nettet så er det sånn. Det ville jo være heeelt supert for den lille!! Og vi sparer både barnet og penger på å slippe barnehage når barnet er 10-11 mnd!! Noen andre som også har hørt dette??? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141291436-gravid-student-hva-kan-jeg-f%C3%A5-av-st%C3%B8tte/#findComment-141408726
<3 Maren <3 Skrevet 9. februar 2010 #5 Del Skrevet 9. februar 2010 Da praktiserer NAV-kontorene veldig forskjellig. Jeg har fått foreldre-penger og har jobbet 40%. Riktignok må man ha jobbet 50% for at fra skal få fedrekvoten, men det står veldig klart på nav sine sider hva som skal til. og det står ingenting om 50% der. Heller ikke når man bruker pengeveilederen og fyller ut. SÅ skjønner ikke helt det.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141291436-gravid-student-hva-kan-jeg-f%C3%A5-av-st%C3%B8tte/#findComment-141410578
L|ndA - 2 små gullgutter! Skrevet 10. februar 2010 #6 Del Skrevet 10. februar 2010 Slenger med på Maren og holder fortsatt på mitt. Har også fått foreldrepenger. dette er min andre så jeg vet hva jeg snakker om. så lenge du har tjent over fribeløpet så har du rett på foreldrepenger, og det vil tas gjennomsnitt av lønningene dine. Men at du over her har fått beskjed av ditt lokale nav kontor av EN person, betyr ikke at det er sånn det er. stå på ditt, ring de ned og få snakket med noen som kan noe. og det kan ta lang tid. råder deg bare til å sende inn skatte og inntektsopplysninger fra arbeidsgiver, og sende inn søknad om foreldrepenger, for da går det til noen høyere i systemet. så får du nok det du har rett på. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141291436-gravid-student-hva-kan-jeg-f%C3%A5-av-st%C3%B8tte/#findComment-141416918
millimams Skrevet 15. februar 2010 #7 Del Skrevet 15. februar 2010 Til anonym Jeg har hørt det samme som deg vedr stillingsprosenten på 50%. Alt under dette gir ikke foreldrepenger. Må si jeg blir utrolig oppgitt når jeg snakker m NAV. Har sikkert ringt dit 50 ganger og svarene avhenger av hvem jeg snakker med. De fleste virker veldig uvitende der og leser rett opp fra nettet. Når det gjelder det andre du skriver spurte jeg nav om dette i dag og fikk et annet svar enn deg. For det første må far starte permisjonen seks uker etter fødsel for så å søke om utsettelse. For det andre er det en individuell søknadsprosess så ikke ta noen gleder på forhånd ang hans permisjon. De kartlegger hvert enkelt tilfelle og man kan også få nei til denne utsettelsen. Og til slutt fikk jeg inntrykk av at dersom du tar ut permisjonen først på 44 uker så er det ikke noe igjen til far? Vi tenkte nemlig det samme som dere- at far skulle gå ut i permisjon etter mor. Da sa hun fra nav " dere får jo ikke pose og sekk" Ahhhhhh- skjønner det fortsatt ikke jeg Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141291436-gravid-student-hva-kan-jeg-f%C3%A5-av-st%C3%B8tte/#findComment-141442589
L|ndA - 2 små gullgutter! Skrevet 16. februar 2010 #8 Del Skrevet 16. februar 2010 nok en gang. har ikke 50 % stilling, første gangen hadde jeg ingen prosentstilling, kun ekstravakter når jeg selv ville. fikk foreldrepenger. denne gangen har jeg 30 % stillling, og jobber ekstra utover dette. får foreldrepenger denne gangen også. det er fedrekvoten som er avhengig av din stilling.du må ikke ha hatt en 50 % stilling, men du må ha jobbet såpass mye at det utgjør 50 % stilling tilsammen. derfor JOBB så mye du orker. har du ikke jobbet nok faller fedrekvoten bort. hvis ikke kan far ta ut sine uker ETTER du har tatt ut dine. fedrekvoten kan taes ut helt frem til barnet er 3 år, men da må det søkes til nav om dette før din permisjon er ferdig. men dette trenger dere ikke bestemme dere for før du sender inn søknaden. innhent skatte og inntektsopplysninger fra arbeidsgiver, og send det sammen med søknad om foreldrepenger til nav. så vil dere få det dere har rett på. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141291436-gravid-student-hva-kan-jeg-f%C3%A5-av-st%C3%B8tte/#findComment-141446372
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2010 #9 Del Skrevet 24. februar 2010 Dette er helt feil! Dette er hentet fra Nav: "Hvem kan få foreldrepenger? Du kan få foreldrepenger dersom du har vært yrkesaktiv og har hatt pensjonsgivende inntekt i minst seks av de ti siste månedene før stønadsperioden tar til. Inntekten på årsbasis må være minst halvparten av grunnbeløpet i folketrygden. Likestilt med arbeid er perioder du har mottatt sykepenger foreldrepenger ved fødsel og adopsjon svangerskapspenger omsorgspenger ved sykdom hos barnet eller den som passer barnet pleie- og opplæringspenger dagpenger under arbeidsløshet Også andre forhold kan likestilles med yrkesaktivitet. Dette kan være lønn fra arbeidsgiver under utdanning ventelønn avtjening av militær- eller siviltjeneste eller obligatorisk sivilforsvarstjeneste Perioder du har mottatt rehabiliterings- eller attføringspenger, regnes ikke med." Her står det helt tydelig at inntekten på årsbasis kun må ha vært minst halvparten av grunnbeløpet og ingenting om at man må ha jobbet 50 %. Derimot står det at mor må ha jobbet 50 % for at FAR skal ha rett på fedrekvote. "Du har rett til fedrekvote når både du og mor har rett til foreldrepenger, og mor i tillegg har opparbeidet seg rett til foreldrepenger i en 50 prosent stilling eller mer. Du kan også opparbeide deg rett til fedrekvote mens mor mottar foreldrepenger." Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141291436-gravid-student-hva-kan-jeg-f%C3%A5-av-st%C3%B8tte/#findComment-141495334
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå