Corneliuss Skrevet 17. januar 2010 #1 Skrevet 17. januar 2010 Hei dere! Er det noen av dere med ekstrem svangerskapskvalme som har blitt utredet på sykehuset? Legen min sier at jeg bare må spise jevnt og sove/ holde meg i ro, men formen har bare blitt dårligere (svinger veldig fra ikke klarer noe til at jeg kan tusle litt oppe). Lurer på om jeg er dehydrert og mangler mineraler som holder væsken i kroppen. Burde jeg be om en utredning eller er man døden nær da? Går litt bedre i dag (men er uansett kvalm selvsagt), men i går var jeg helt panisk. Må legge til at jeg er ekstremt slapp, har hvilepuls på ca 100, veldig mye svimmel og føler meg tørr i munn og lepper. Er 4. uken jeg ligger. Har vært kvalm i ca 5,5 - er nå 11 uker på vei.
kinderegget Skrevet 17. januar 2010 #2 Skrevet 17. januar 2010 Jeg var ekstremt kvalm i mitt forrige svangerskap. Jeg ble da lagt inn et par ganger pga dehydrering. Gikk ikke via legen min, men gikk på legevakta. Så lenge du får i deg mat og drikke og klarer å beholde det i magen en stund tror jeg ikke de legger deg inn uten videre. Tegn på dehydrering er at du nesten slutter å gå på do, huden blir tørr og "gammel". Hvis ikke du får i deg noe ville jeg tatt turen til legevakta! De måler urinen for ketoner, er verdiene høye får du intravenøs veske. Du har jo kommet langt da, så det verste er nok snart over:) Lykke til!
ღsommermage2010ღ Skrevet 17. januar 2010 #3 Skrevet 17. januar 2010 Jeg legger ved en link til det som står hos Norsk Helseinformatikk (tidligere Pasienthåndboka). Jeg selv var inne og leste litt om temaet i dag. http://nhi.no/foreldre-og-barn/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/svangerskapskvalme-2667.html Kaster du opp alt eller klarer du å beholde noe mat/ drikke? Har du noen tips til hva som virker? Har ikke klart å holde på noe i helga selv.
maysa 1979 ter 3 okt Skrevet 17. januar 2010 #4 Skrevet 17. januar 2010 hei jeg har hatt hyperemissis gravidarum i 2 av mine svangerskap..når jeg var hos gynokologen sist pga falsk grav test i november så sa hun det at jeg burde ta postafen forebyggende. har du ikke fått kvalmestillende hos legen?...så lenge du klarer og beholde det du får i deg så blir du lagt inn...da klarer man ikke beholde noe. her er noen tips kjøp postafen på apoteket...funker ikke dette så kontatkt lege for og få stemetil var dehun sa på sykehuset.Mange som får afipran men er ogmange dette ikke funker på. bland eplemost/juice og farris da får du i deg sukker og minneraler som kroppen trenger..på en måte som intravinøs. du kan godt også spise litt potetgull da du får i deg salt som binner vannet og potet som er karbohydrater som gjør at ikke keton nivået stiger slik. lykke til
Corneliuss Skrevet 17. januar 2010 Forfatter #5 Skrevet 17. januar 2010 I går klarte jeg ikke å holde på et gram av noe som helst, men i dag har jeg holdt på mesteparten - brekker meg men klarer å slutte før innholdet kommer helt opp. Sitter å spytter og svelger om hverandre. Merker at jeg er slapp, og det bekymrer meg at jeg føler meg dehydrert, men siden jeg er jo litt bedre enn i går? Jeg hadde hyperemeses i forrige svangerskap også, men la da på meg allikevel masse. Eneste som hjalp da var å spise og gikk opp 6 kg i løpet av uke 14 (det skal sies at jeg er tynn fra før: 51 kg og 1,69 m). Er så sliten at jeg griner av ingenting nå - særlig siden jeg kastet opp i alle ni mnd sist, og det derfor er sannsynlig at det samme skjer igjen. Tips til hva jeg får i meg: -Tørst fra Nora eller 40/60 fra Tine (svak juice blandet med vann: tenker at frukten inneholder litt mineraler og vitaminer - Ristet loff (enten bare med litt smør eller pålegg: banan i biter, skinke eller litt Norvegia (men osten går bare når føler meg på topp) - Boller uten noenting fra Deli De Luca (må varme de i mikro noen sek så de er litt myke) - Orker egentlig ikke varm mat men mannen disker opp med gourmetmat om dagen så forsøker å få i meg litt hver dag allikevel - Vann - Appelsinjuice fra Tine (kun den hvite) - Kjeks (Ritz, Kornmo) - Av og til litt lakris - Litt iskald sjokolade (smil: ironisk hva?) Har du noen tips til mat/ drikke?
Corneliuss Skrevet 17. januar 2010 Forfatter #6 Skrevet 17. januar 2010 Tusen takk for tipsene om Stemetil og Afipran. Har prøvd Postafen uten virkning. Spør legen min om det i morgen!
ღsommermage2010ღ Skrevet 18. januar 2010 #7 Skrevet 18. januar 2010 Hvordan går det med deg Corneliuss, har du fått snakket med legen? Takker for tipsene forresten! Prøv også Marie-kjeks. litt youghurt eller suppe, og eplejuice blandet med litt bris.
Corneliuss Skrevet 18. januar 2010 Forfatter #8 Skrevet 18. januar 2010 Hei! Jeg har vært hos legen som konkluderte med at jeg er dehydrert ja. Skal til Ullevål i morgen for å sjekkes av poliklinisk og deretter vurderes videre. Håper at jeg ikke blir lagt inn men kun får intravenøst. Dere som har gjort dette før - går det? Eller må man da legges inn? Legen momlet noe om at det var veldig tøft å få dette fordi hvis man fikk intravenøst så kunne man ikke spise på tre dager mens dette pågikk. Derfor var det liksom best å unngå. Kunne heller få noe kvalmestillende (men det hjelper jo ikke umidlerbart med væsken? Med mindre jeg blir topp med en gang og kan drikke nromalt og ta igjen det jeg har tapt?) Jeg synes det høres rart ut og spurte om det var "mat" i intravenøsten - men han sa da nei. Men skulle ikke spise fordi man skulle avlaste magesystemet? Hvis man er undervektig i svangerskapet - kan vel ikke dette stemme. Blir jo tre dager uten norn form for næring - eller er det "kalorier" tilsatt vannet? Må si at legen sa mye rart som jeg ikke får helt til å stemme. Han spurte også meg om jeg var komfortabel med å vente tre dager før han henviste meg til Ullevål slik at de kunne få svarene på blodprøvene (for Ullevål likte det best). Jeg sa at "det er jo du som er lege" men hvis jeg er dehydrert så er det vel ikke lurt å vente så lenge? Han var tydelig litt usikker og ringte Ullevål for å spørre og da fikk jeg henvisning med en gang. (Veier nå i underkant av 50 kg og er 169 høy). Merkelig? Eller skal det være sånn?
Blåklokka09 Skrevet 18. januar 2010 #9 Skrevet 18. januar 2010 Hei, Har hatt hyperemesis i alle mine tre svangerskap og har vært innlagt alle gangene. Denne siste har vært værst - var innlagt 3 ganger. Er nå i uke 19 og er heldigvis bedre! Det stemmer ikke at du ikke skal spise på 3 dager hvis du får intravenøs væskebehandling. Hvis du klarer å spise samtidig som du får væske tilført, er det kjempebra. Jeg fikk beskjed om at jeg ikke måtte spise, siden fosteret klarer seg bra på det lille den får, men hver gang jeg har fått intravenøs væske har det hjulpet slik at jeg har greid og spise og holde på maten. Jeg tror du må legges inn for å få intravenøs behandling, jeg måtte iallefall det. Men det var en utrolig lettelse å være innlagt, du har noen rundt deg som hjelper deg - og man blir bedre - etterhvert. Klarte hvertfall å håndtere kvalmen når jeg var på sykehuset. Lykke til - vet alt om det du går gjennom nå. En dag blir det bedre!
Corneliuss Skrevet 18. januar 2010 Forfatter #10 Skrevet 18. januar 2010 Takk Blåklokka. Godt å få litt råd - og ja det blir jo bedre! Håper det bare blir snart! =/
utflyttet stavanger dame Skrevet 19. januar 2010 #11 Skrevet 19. januar 2010 eg of va sånn, fikk veske i meg me intravøst på sykehuset og blei bere ette d, komme meg nå, får imeg mad og spyr bare øitt nå, fremdeles veldig kvalm til tider, men går nå bere og bere
maysa 1979 ter 3 okt Skrevet 19. januar 2010 #12 Skrevet 19. januar 2010 hei ville bar si at jeg ønsker deg lykke til og regner med at du er lagt inn på ullevåll nå....jeg har hatt hyperremesis gravidarum ii 2 svangerskap. har blitt lagt inn 2-3 ganger i hvert svangerskap. om man får spise under intavinøs behandling er nok forskjellig fra sykehus tl sykehus med min første fikk jeg ikke spise før ketonnivået var ganske bra...mens med min siste fikk jeg spise fra jeg klarte det ...det tok bare 1 døgn hos meg fra intravinøs behandling ble startet sammen med kvalmestillende piller og sprøyter. så spenned eog se hva de gjør på ullevål. nå i mitt 4 svangerskap så skal jeg til legen i morgen og fikk beskjed på gyn pol av legen der at de anbefalte at jeg skal begynne på kvalmestillende forebyggende..skal snakke med legen om dette i morgen. god bedring og lykke til videre
ღsommermage2010ღ Skrevet 19. januar 2010 #13 Skrevet 19. januar 2010 Jeg vil også bare ønske deg lykke til, godt at du får hjelp og ekstra ro rundt deg nå. Regner med vi hører fra deg når du er hjemme igjen:-)
(¯`°•.¸ 2barnsmamma(¯`°•.¸ Skrevet 19. januar 2010 #14 Skrevet 19. januar 2010 Lykke til!! Håper du får i deg både væske og mat!! ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå