Gå til innhold

Når fortelle det til barna at man er gravid?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei. Vi er nå i uke 12 og har ikke fortalt det til storebror ennå, han er 7 år. Har mistet tre ganger forrige året og han ble så utrolig lei seg. Han vet bare om første gangen, men utifra reaksjonen så ville vi holde det litt hemmelig.

Men man må gjøre det man syns er riktig for sin familie tror jeg. For noen er det naturlig å fortelle det tidlig.

Jeg fortalte min datter på 3 år i uke 6, da ble jeg veldig dårlig og hun veldig bekymret, da tenkte jeg at det var bedre å si sannheten, at mamma ikke var syk, men hadde en baby i magen og var veldig trøtt. Hun har gått rundt og fortalte det til alle siden.....

Har en på fire og ei på seks, og vi venter med å fortelle til vi har vært på ul i uke 12, og vi vet at alt er bra. Skulle det være noe galt trenger de ikke vite om det. Uansett vil det være lenge nok for dem å vente helt til august med å få et lite søsken, så jo lenger vi greier å holde det hemmelig for dem jo kortere blir ventetiden. (Men når vi går åpent ut til resten skal de selvfølgelig ha fått vite det først.)

Vi venter med å fortelle 7-åringen vår til magen begynner å synes. Har snakket litt med henne generelt om det å få småsøsken, og hun er veldig giret på det, men tenker det kan være OK for henne å ha noe konkret å relatere det hele til. Altså et slags synelig bevis ;) Men det er nok kanskje mest fordi det føles litt sikrere for oss da, slik at vi ikke eventuelt må forklare henne om at det ikke blir beibi likevel. Vi gleder oss veldig til å fortelle henne det!!

Annonse

tusen takk for mange svar :) .. de har små søsken hos sine andre foreldre begge to, så blir ikke nytt for dem og få en søster eller bror.. men blir nytt i den grad at nå må de dele oss som de bor fast hos,

han minste er overbevist om at jeg har baby i magen, har fått litt mage og han er nettopp blitt storebror igjen hos sin far.. så han kjenner vel igjen ting.. tilegg har vi et utrolig forhold jeg og han. men prøve å skjule det litt til, lenge til slutten av august

Vi har fortalt det allerede og han synger sanger om babyen allerede =O)

PS til dere som har mistet så kan det være lurt å fortelle storesøsknene at det ikke var deres skyld at det gikk galt. Barn tar på seg skylden for alt mulig og de trenger ikke fortelle dere at de er lei seg for det... (tips fra en psykologvenn).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...