Mamma til en Prins<3Juli-spire Skrevet 16. januar 2010 #1 Skrevet 16. januar 2010 Jeg har permisjon nå, fikk en gutt 1. okt, 2009 Jeg lurer på om noen av dere har fått ukene til pappaen eller vet hvordan det fungerer? Jeg/vi lurer nemlig på om vi skal få prøve å ordne det slik.. Dette er pga av at mannen min jobber offshore + han går på skole 2 av de 4 ukene han er hjemme. Og da har vi ingen som kan passe lillegutt.. håper på svar fra noen som kansje har litt peiling på dette??
Gjest Skrevet 16. januar 2010 #2 Skrevet 16. januar 2010 nei det går ikke, hvis ikke far kan ta dem så faller de bort. Det at han jobber offshore er ikk enoen grunn til at han ikke kan ta pappapermisjon, ha har krav på det. Skole er heller ingen grunn.
Rampongi Skrevet 16. januar 2010 #3 Skrevet 16. januar 2010 sakset fra Nav.no: Hensikten med fedrekvoten er å få fedre til å ta større del i omsorgen av barnet i de første leveårene. Dersom far ikke benytter disse ukene, faller de bort. Her er linken, det finnes unntak http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Fedrekvote
lykkelig-mamma:-) Skrevet 16. januar 2010 #4 Skrevet 16. januar 2010 Jeg fikk automatisk far sine uker pga at han er student...både denne gang og sist...men hadde han hatt en jobb ved siden av hadde jeg ikke fått dem....
Neijasså... Skrevet 16. januar 2010 #5 Skrevet 16. januar 2010 Nei, du kan ikke overta fars permisjon. Men - han kan ta ut permisjonen når som helst fram til barnet er 3 år, så han bør vel ha muligheten til å ta den ut selv?
Mamma til en Prins<3Juli-spire Skrevet 16. januar 2010 Forfatter #6 Skrevet 16. januar 2010 ja.. men det har seg jo slik at jeg bgynner jo i jobb igjen, og han er enten offshore eller på skolen. Og lillegutt har ikke begynt i barnehagen når jeg begynner i jobb igjen, så vi har ingen til å passe han... Så da er det sikkert ikke mulig at jeg kan få hans uker? huff.. da har vi et problem...
lissiliz❤tassen❤lillesøster Skrevet 16. januar 2010 #7 Skrevet 16. januar 2010 ring eller skriv til nav å hør med de.
Not me, not now, maybe later.. Skrevet 17. januar 2010 #8 Skrevet 17. januar 2010 Jeg ville tatt kontakt med NAV for å høre, forklar situasjonen og be de om å hjelpe med å finne en løsning. Jeg fikk permisjonen til far da vi fikk første barnet vårt for 4 år siden. Far var da student. Alt vi måtte gjøre var å skrive en søknad til NAV hvor vi bad om å få fars uker overført til meg. Det var ikke noe problem i det hele tatt, men jeg har skjønt det slik at de har blitt strengere på dette nå og at det skal mye til før mor får overta fars uker.
lillelarvenaldrimett Skrevet 17. januar 2010 #9 Skrevet 17. januar 2010 Har en mann som er selvstendig næringsdrivende. Han har ingen som kan ta over hans jobb når han er i permisjon, og har ingen mulighet til å være borte i 10 uker. Vi har sendt søknad til NAV om å overføre hans uker til meg men vi fikk avslag. Klagde på avslaget, men hjalp ikke det heller. Blir nok ulønnet ekstrapermisjon på meg. Jeg må ærlig innrømme at jeg blir forbanna på rigide statlige bestemmelser...
Guttemamma75 Skrevet 17. januar 2010 #10 Skrevet 17. januar 2010 HI, det finnes en særregel som gjør at mannen din kan ta ut permisjonen i friukene sine i tillegg til lønna han får.. Da får dere iallefall pengene utbetalt, for overføring av ukene til deg på dette grunnlaget får dere nok IKKE.. De eneste godkjente grunnene til at mor får hele permisjonen inkl fedrekvoten er at mannen ikke har opptjent rett til permisjon (noe din mann har) eller at mannen er så syk at han ikke kan ta seg av barnet (noe din mann ikke er).. Du kan søke og klage så mye du vil, men fedrekvoten får du IKKE.....
Gjest Skrevet 18. januar 2010 #11 Skrevet 18. januar 2010 Far har ikke selvstendig opptjeningsrett, lille M, det er feil. Dersom mor ikke har jobbet mer enn 50% 6 av de siste 10 mnd så får ikke far permisjon heller. Hjelper ikke om far har jobbet 100%. Dessverre
-------- Skrevet 18. januar 2010 #12 Skrevet 18. januar 2010 Jeg fikk far sine uker - uten at vi søkte om det. Jeg har kun en liten stilling i helsevesenet, og hadde ikke jobbet nok til at far fikk sine 10 uker. SÅ i brevet fra NAV stod det at far sine 10 uker føres over til mor.
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 18. januar 2010 #13 Skrevet 18. januar 2010 Det er helt feil at far ikke har selvstendig opptjeningrett, malin-76. Om mor ikke har jobbet, kan hun få engangstønad og far kan ta ut full permisjon med unntak av mors MÅ HA uker opptjent på eget lønnsgrunnlag. Men da MÅ mor jobbe eller studere. http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Foreldrepenger+til+far+ved+f%C3%B8dsel+og+adopsjon
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå