Gå til innhold

Når begynner man egentlig med pute?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare lurer. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det lurer jeg på også :)

Skrevet

Har hørt ved 1 års-alder, men er ikke sikker.

Skrevet

Det er vel anbefalt å begynne å bruke tynn pute veldig tidlig for å hindre avflatning av hodeformen..

Skrevet

Og jeg har hørt at man ikke skal bruke pute i det hele tatt den første tiden. Vet ikke hva som er riktig, og når de kan begynne å bruke pute. Lurt på det selv. Vår gutt ligger på lammeskinn, tror det hjelper på bakhodet.

Skrevet

Det gjør min også:-) Har heller ikke begynt med pute. Forsøker heller å bytte på hodestillingen hans.

Skrevet

vel......jeg har en på 2,5år som enda ikke bruker pute. Men det er mest fordi han sover stortsett på mage, så tar ikke sjansen på at han skal bli liggende med hode ned i puten.

Tror vi begynner med pute, når han får "storgutt" seng til våren engang :)

Skrevet

Jenta mi er 15 mnd og bruker fortsatt ikke pute. Da hun var liten baby føltes det helt feil å legge noe under hodet hennes (babyputa var jo like stor som hele kroppen hennes omtrent;), og etterhvert som hun ble stadig større og mer mobil nedi senga si, føltes det totalt unødvendig og bare "i veien". Nå som hun stort sett sover på magen, og både på kryss og tvers og langs ser jeg heller ikke det store behovet- så enn så lenge har hun det fin-fint på lammeskinn, med sovepose fra H&M og lite babypledd (dyne har vi heller aldri brukt=)

Skrevet

Vi begynte med pute da hun var 2,5 mnd. Det var en liten og ganske flat pute, og vi begynte med den etter anbefaling fra fysioterapaut.

Hun fikk pute for at det skulle bli lettere å plassere hodet hennes i ønsket stilling, for hun var så fryktelig skjev. Hun hadde litt låsninger både her og der som vi gikk til behandling for og hun ble til slutt helt fin. Men vi merket hun sov så mye bedre med puten, så den har vi bare fortsatt med. Den er som sagt ikke så stor og lett som en fjær, men er slik at hun akkurat får et bitte lite søkk å ligge i, og det synes hun er herlig. Nå er hun 11 mnd, og puten fortsetter vi med:)

Skrevet

Vi fikk beskjed på barsel at pute skulle brukes fra nyfødt for å hindre avflating av hodet

Skrevet

Gutten vår er 13 mnd og har ikke brukt pute fra til nå. Ikke noe flatt hode i det hele tatt. Vi har prøvd litt med pute de siste dagene, men han sover jo alle veier i senga så den puta blir ikke ligget særlig mye på. Kan ikke tenke meg at det er noen fare ved å ikke bruke pute, de snur seg jo i løpet av natten og ligger ikke med trykk på samme sted hele tiden.

Skrevet

Det høres litt rart ut spørr du meg, å få beskjed fra barsel at de kan ligge med pute. Det har i alle år blitt sagt, at babyer skal ikke ligge med pute, fordi de skal nettopp ikke ligge høgt med hodet. For meg å legge pute er bare tull, hun ligger alle veier i sengen, hitt og ditt. Så hun blir nok ikke liggende på den. Jeg fikk også en sånn tynn pute fra fysio beg. av samme feil, låsing i nakken. Den likte hun også, men nå er ikke den lengere i bruk.

Jeg har en tantunge som er i dag 6 år, og hun har ikke for lenge siden tatt til seg en pute. Så det varierer nok veldig når de har lyst på pute. Kan aldri se for meg, at det har noe å si uten pute.

Skrevet

hehe, og som vanlig når dette spørsmålet stilles her inne, får man like mange forskjellige svar som personer som svarer! Ikke helt tydelige retningslinjer med andre ord;) Jeg kan ihvertfall opplyse om at flatt bakhode aldri har vært noe problem her i gården, til tross for at hun i sitt 15 mnds lange liv fortsatt aldri har lagt sitt hode på en pute=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...