Mammas lykkebarn Skrevet 16. januar 2010 #1 Skrevet 16. januar 2010 Jeg har melk, men ikke nok til å klare å fullamme. Gir nå 2 flasker pr dag, for å få i lillegutt nok mat. Føler at det minker og minker utover kvelden... Sønnen min er bare 3 uker, så jeg har lyst til å gjøre et forsøk på å få opp melkeproduksjonen...
Julelita Skrevet 17. januar 2010 #2 Skrevet 17. januar 2010 - ta det rolig, stress minst mulig - drikk MASSE melk, minst 3-4 liter om dagen - spis havregrøt - spis generelt sett nok og spis gjerne før du ammer/pumper - pump deg eller la barnet suge på natta, selv om barnet kanskje ikke får så mye i seg da. Dette påvirker produksjonen din masse. - dersom du har pumpe - pump deg om natta (viktig om barnet sover da) og tidlig om morgenen når produksjonen er størst + når barnet får flaske. Det du pumper kan barnet få i flaska i neste måltid. Dette er mine supertips - og jeg synes at alle fungerer. Er overrasket over hvor mye de faktisk virker inn på produksjonen, særlig de fire første. Dersom du ikke har gått til anskaffelse av pumpe enda, vil jeg anbefale en elektrisk. Det trengs en del pumping for å få opp produksjonen, og det vil ta laaaang tid og være veldig slitsomt med en manuell pumpe.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2010 #3 Skrevet 17. januar 2010 Mitt litt uvanlige tipe er øl. Merket det ofte på min produksjon hvis jeg drakk øl en kvell. Nå tenker jeg alkoholfri da såklart. Verd å prøve kansje? Uten alkohol er jo ikke det minste skadelig for barnet
koala Skrevet 17. januar 2010 #4 Skrevet 17. januar 2010 Også viktig med hvile og søvn. Hvis du har flere barn kan jo Mannen eller noen andre ta seg av dem og hus og mat et par-tre dager mens du og babyen bor i sengen. Dere skal sove når dere vil og amme når dere vil det. Få mat på sengen, lese ukeblader eller bøker , surfe på nettet og slappe masse av. Amme gjerne hver time og om småen s over mye kan du enten legge til mens h*n sover eller pumpe ut. Drikk masse vann, saft, melk og te (gjerne ammete men ikke mer enn to-tre kopper) Roiboosh te er veldig bra for melken og babyen. Og spis godt, ingen slankekurer! Gjenta dette så ofte som mulig og når du tror småen får for lite mat. Lurt å pumpe om morgenen for å gi litt ekstra om ungen er utrøstelig om kvelden. Prøv å unngå MM for da ammer man jo mindre og da stimuleres ikke melkeproduksjonen. Om ungen sover om natten bør du amme i 23-tiden før du legger deg og ha på vekkeklokke i 2-3 tiden og amme da også og så i 7-tiden igjen. Da får du 2 nattmåltider på småen som virkelig setter fart på melkemengden. Lykke til! Hilsen trebarnsmamma
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå