Gå til innhold

Gravid i Nederland, Utrecht

MOsl

Anbefalte innlegg

Hei, er det noen gravide i Utrecht området?

Jeg er nå 17 + 0 og skal flytte til Utrecht i slutten av januar. Dvs. jeg kommer til å være litt der og litt her hjemme ettersom jeg har bestemt meg for å føde i Norge. Derfor blir vel de fleste kontroller i Norge, evt. at jeg har annenhver i Nederland og i Norge.

Jeg drar ned sammen med kjæresten min som har fått seg jobb der, men jeg rakk ikke å få meg noen jobb før jeg ble gravid. Så mao, hadde vært morsomt om det var noen andre gravide nordmenn eller andre nasjonaliteter som befant seg i området.

Fortsetter under...

Heisann,

Jeg bor i Amsterdam, ca en halvtime med tog fra Utrecht. Jeg er gravid i uke 18 (termin 15. juni).

He er det vanlig aa gaa til kontroll hos jordmor hver 4. uke, saa jeg vil anbefale deg aa ta kontakt med en jordmor saa snart du flytter. Det kan vaere greit aa ha noen i naerheten om det er noe du lurer paa og for aa sjekke at alt er bra.

Er mannen din nederlandsk eller norsk?

Lykke til med flytting :)

Hei juni_

Ja, Amsterdam er jo ikke så langt unna. Jeg har forresten termin 28.juni, men går med tvillinger så vil nok føde en gang i begynnelsen av juni da man ofte føder tidligere med tvillinger.

Det er nok lurt som du sier å ta kontakt med en nederlandsk jordmor. Da kan jeg ha kontroller hos henne når jeg er i nederland og ellers kontroller på sykehuset i Norge. Blir visst endel sjekker på sykehuset i løpet av svangerskapet når man har flere i magen sies det.

Hører Nederland er store på hjemmefødsler, er det noe du har tenkt til, eller blir det sykehus?

Kjæresten min er norsk. Han har et forskningsprosjekt han skal jobbe på i 2 år, så derfor er det vi drar til nederland. Alle synes jeg er helt gal som reiser fra all hjelpen her hjemme...hehehe... Vel, vel, skal vel fikse den biffen også :)

Har du norsk eller nederlandsk mann? Jobber du i Amsterdam? Vært der lenge?

Heisann

Det er riktig at man kan velge hjemmefoeedsel her, men det er helt opp til en selv. Vi har en datter foedt i 2006 som ble foedt paa sykehus, og jeg kommer ogsaa denne gangen til aa velge sykehusfoedsel.

Fordelen med aa foede her, er at din egen jordmor blir med til sykehuset slik at det er et kjent fjes som tar imot barnet ditt. En faar i tillegg en barnepleier som kommer hjem til en de foerste aatte dagene etter foedsel for aa hjelpe til med stell, husarbeid, etterkontroll med mor og barn osv.

Jeg har nederlandsk mann og har bodd her i snart fem aar. Bor og jobber i Amsterdam og stortrives her.

Hvor lenge vil du faa lov til aa fly med tvillinger i magen?

Juni_

Høres jo veldig bra ut å ha med seg "egen" jordmoren på sykehuset. Da føles det nok litt tryggere. Sånn burde det vært her også. Hørtes også veldig deilig ut med hjelp i begynnelsen. Det må jo være gull verd! I hvertfall når man har to barn som kommer hjem... Nei, sånn er det ikke her gitt.

Jeg fikk beskjed av en lege at så lenge jeg gikk med tvillinger som er et risikosvangerskap så mente hun at jeg burde føde i et land der jeg hadde mitt morsmål - sånn i tilfelle det skulle oppstå noe. Da føler man seg tryggere på at man forstår hva som skjer, og at man kan forklare presist hvordan man har det osv uten for mye kommunikasjonstrøbbel. I nederland snakker man jo bra engelsk og det gjør jo jeg også, så hadde nok ikke vært et stort problem.

Vet ikke helt hva flyselskapene sier om reiseforbud for tvillinger, men satser på at rundt April-tider må jeg holde meg i Norge, men tenkte å høre på riksen hva de mener også når jeg skal dit.

Det høres jo ut som om du trives godt der når du både har nederlandsk mann og har vært der i 5 år. Bodde nettopp i England i 3 år, så trodde egentlig jeg skulle være hjemme en periode nå, men nå er vi på flyttefot igjen ;) Veldig spennende da. Bare så synd jeg ikke kan få meg en jobb i nederland. Begrenser seg jo litt når man er gravid. Kanskje jeg kan gjøre litt veldedig eller noe, men da må jeg kanskje kunne nederlandsk... Hmmmm..

Hadde du jobbet noe i Nederland før du fikk ditt første barn? Har man som utlending rett på noe fra Nederland? Jeg tør ikke å melde flytting fra Norge for jeg regner med da at jeg står helt på bar bakke. Er også usikker på hvordan det blir i forhold til kjæresten min. Han starter jo den nye jobben 1.februar og da regner jeg med han mister hva han har opparbeidet seg i Norge siden han må melde flytting. Samtidig så rekker han jo ikke å jobbe så lenge i nederland før barna kommer. Tror du han har krav på lønnet pappaperm fordet?

Skjønner at du sikkert ikke har oversikt over alt dette altså, men hvis du vet noe så er jo det fint.

Heisann,

Du ville nok ikke hatt noen problemer med aa foede her da nederlendere snakker bra engelsk og er vant til mange utlendinger.

I litt foerste svangerskap pratet jeg bare engelsk og det var helt uproblematisk.

Samboeren din har nok ikke rett paa noen pappapermisjon. Jeg vil tro han blir noedt til aa ta ut ferie i forbindelse med foedselen.

Dersom du ikke melder flytting vet jeg ikke hva du vil ha rett paa. Jeg ville undersoeke om du faar en helseforsikring i forbindelse med samboeren din sin jobb eller om du maa ha en separat. Dersom du ikke har en helseforsikring vil jeg tro at du ma betale for alle helsetjenester, men dette er jeg ingen ekspert paa.

Jeg meldte flytting med en gang, saa jeg vet ikke hva du vil ha rett paa om du ikke blir sett paa som innbygger. Ta kontakt med ambassaden eller sjoemannskirken - kanskje de vet mer om det.

Annonse

Om jeg meldte flytting hva hadde jeg hatt krav på da? Med tanke på at jeg ikke har arbeidet i Nederland?

Skal sjekke ut det med helseforsikring gjennom jobben til kjæresten min. Det er jo litt greit å vite. Mulig jeg må melde flytting etterhvert, med tanke på at barna må på kontroller på helsestasjon osv.

Ikke så lett å vite hva som er best, gitt :)

Alt bra med svangerskapet til nå forresten? Fin form?

Jeg hadde en periode i begynnelsen med ekstrem kvalme og oppkast. Det var ikke så morsomt, men nå er jeg som ny. Føler meg helt fin og føler jeg har fått tilbake livsgnisten etter at jeg aldri trodde jeg skulle like noen form for mat igjen.

Heisann,

Selv om du melder flytting, har du nok ikke mange krav.

Jeg faar betalt foedselspermisjon men det er fordi jeg er i jobb. Ellers faar vi barnetrygd og det vil nok du ogsaa ha krav paa.

Men om du ikke er i jobb i Norge, stiller det seg jo ikke veldig anderledes. Der vil du vel kun faa engangsstoenad og barnetrygd.

Her vil du uansett maatte ha en helseforsikring, det er paabudt.

Om helsestasjonen er forbundet med forsikringen vet jeg sannelig ikke - det er mulig barn har rett paa helsetjenester uavhengig av foreldrenes bosted og forsikringer men dette vet jeg som sagt ikke.

Det jeg ville tenkt paa, er hvor lenge dere skal vaere her og hvor dere skal flytte etterpaa. Dersom dere kun skal vaere i to aar, er det kanske like greit for deg aa fortsette aa ha norsk bostedsadresse med tanke paa at du da ikke meldes ut av folketrygden. Men da er det en regel med hvor mange dager per aar du faktisk maa vaere i Norge. Dette kan folkeregisteret helt sikkert hjelpe deg med.

Dette svangerskapet har saa langt vaert tungt. Mye oppkast og svimmelhet og jeg har generelt vaert i daarlig form. Er sykemeldt fra jobb og sannsynligheten er ikke stor for at jeg kommer tilbake paa jobb foer jeg skal ut i permisjon. Men, det gaar bra likevel. Det er tross alt ikke saa lenge igjen naa, og jeg gleder meg til vaaren og sommeren. Da er det saa utrolig vakkert her og masse kjekt aa finne paa :)

Forresten: om du skal vaere her to aar eller mer vil jeg absolutt anbefale deg aa ta et spraakkurs naar du flytter. Alt er saa mye enklere naar en snakker spraaket :)

Hei juni_

Tuen takk for svar!

Ja, blir vel mye av det samme som det jeg har krav på i Norge også, men får litt mer enn engangstønaden heldigvis da foreldrepengene vil bli basert på dagpengene jeg får nå. Jobbet i Norge frem til slutten av August, men da ble det ikke aktuelt med videre forlengelse for meg da flere ansatte måtte gå pga. finanskrisa.

Var gravid også i august, men det viste seg å være utenfor livmor og måtte fjerne eggleder, så rakk ikke å få meg jobb igjen før jeg ble gravid på ny. Og plutselig var jeg ikke så veldig attraktiv på jobbmarkedet lenger... Jeg hadde vel vært litt nølende til å ansette en gravid jeg også, så skjønner jo at det ikke er helt den beste situasjonen.

Har ellers tenkt på det samme som du nevner at det er dumt å melde seg ut av folketrygden når vi skal være borte så kort. Har tenkte oss tilbake igjen til Norge når jobben hans er ferdig, så dumt å miste rettigheter i Norge da. Blit litt krunglete da med tanke på at man må være så og så mye i Norge osv., men vi får ta det som det kommer.

Synd å høre at det har vært tungt for deg så langt. Jeg vet alt om det å være kvalm, kaste opp, og være svimmel. Gikk ned endel kilo, og klarte ikke å spise noe særlig og alt smakte forferdelig. Men for meg gikk det jo heldigvis over da. Håper det vil bli bedre etterhvert. Har lest om flere som føler seg bedre fra uke 18-20, så håper det vil gjelde deg. Og som du sier så blir nok alt lettere når våren kommer. Kan tenke meg nederland er fint og idyllisk på denne tiden. Gleder meg til å få oppleve det jeg også. Selv om det blir litt tidlig vår jeg får med meg, da.

Har forresten tenkt på språkkurs. Hører det skal være ganske greit for nordmenn og lære. Hva syns du? Lett/vanskelig?

Hei,

Om foreldrepengene beregnes ut fra dagpengene, ville jeg absolutt beholdt adresse i Norge ja.

Det gikk relativt greit formeg aa forstaa nederlandsk, men aa snakke det noenlunde godt tok mye lenger tid enn jeg hadde forventet. Men jeg ville absolutt lagt litt tid i det. Baade fordilivet ditt vil bli vesentlig lettere naar du i det minste kan forstaa hva som skjer rundt deg uten at noen snakker direkte til deg, og fordi det alltid er et pluss med et ekstra spraak.

Jeg ser samboeren din skal begynne i jobb i begynnelsen av februar - dere er vel travelt opptatt med planlegging og pakking naa da :)

Lykke til :)

Juni_

Tja..hehehe.. vi er vel de to som tar ting mest på sparket... selv om jeg prøver å være litt forberedt. Vi har for eks. ikke noen leilighet enda når vi kommer ned... har søkt på noe gjennom universitetet (I GÅR! Har mast på kjæresten min lenge om å søke) som vi har hørt kan være skikkelig dårlig eller ok - man blir visst bare tildelt noe, så håper vi ikke må dele kjøkken og bad med noen andre :)

Skal uansett ikke bo der så lenge. Får dekket hotell i noen dager og får vi ikke noe med en gang kan vi bo hos en kompis som vi ble kjent med i England. Tilfeldigvis skal han også jobbe for samme professor i et par år uten at vi visste det på forhånd, så han gleder seg masse til vi kommer.

Tenkte å få et overblikk over Utrecht for å se hvor det er fint å bo, og etterhvert leie et lite hus (klart til vi reiser ned etter fødselen) litt utenfor byen i idylliske omgivelser. Høres kanskje ut som en romantiker her. Vil helst også ha en vindmølle i hagen...hehehe, neida, drar den vel ikke sååå langt. Så ordentlig pakking blir det ikke før litt nærmere når vi vet litt mer om hvor vi vil bo.

Drar neste søndag, like etter jeg har vært på ordinær UL, så det blir spennede. Gleder meg! Skal se om ikke det finnes et kurs jeg kan melde meg på for å lære nederlandsk. Greit å ha noe å gjøre mens typen er på jobb. Å kunne et språk til er uansett veldig fordelaktig for videre karriere.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...