Anonym bruker Skrevet 16. januar 2010 #1 Skrevet 16. januar 2010 Jeg har akkurat fylt 42 og er 6 uker på vei... Tenkte ikke engang at jeg var gravid, da vårt første ( og eneste) barn er prøverør.. Har vært syk og gikktil legen som kunne fortelle at jeg var gravid! Er nå både overlykkelig og litt redd.. Er det noen andre i samme situasjon der ute?? Tenker hele tiden på at det er høy abort risiko etc...
mamma00 Skrevet 16. januar 2010 #2 Skrevet 16. januar 2010 Gratulerer så mye! Jeg er ikke helt i samme situasjon, men tenkte jeg skulle fortelle at en venninne av meg opplevde det samme som deg. Sønnen var ett år (prøverør) og hun og mannen hadde bestilt Danmarkstur for å forsøke på nr. 2, da hun plutselig testet positivt. Alt gikk iallfall veldig bra for henne, hun var riktignok nesten 40 i stedet for 42 da barnet kom, men forskjellen er ikke så stor synes jeg. Selv blir jeg 41 før termin, med en høyst uventet og uplanlagt (fordi vi hadde gitt opp for lengst) nr. 2. Nr. 1 er 9 år, så vi får nesten 10 år i mellom. Ikke helt den aldersforskjellen vi opprinnelig hadde planlagt, men sånn blir det altså! Synes også mye er skummelt, men er omtrent halvveis nå. Lykke til med graviditeten din. Håper og tror alt går bra. Sjansene er iallfall vel så gode med naturlig befruktning som med prøverør!
robin374 Skrevet 20. januar 2010 #3 Skrevet 20. januar 2010 Gratulerer så mye. Og så gøy at du har fått det uten prøverør. Jeg blir 42 denne måneden og er 15 uker på vei med tvillinger og jeg skjønner all bekymringen din. Men tvillingene mine vokser og har det bra og jeg like så. Og jeg er mindre redd enn jeg var i begynnelsen. Jeg prøver å kose meg over at jeg er gravid og heller prøve å se på det positive men jeg vet at den kan være vanskelig til tiden. Men lykke til videre.
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2010 #4 Skrevet 21. januar 2010 Jeg er straks 41. Har en gutt på 15 år, en gutt på 7 mnd, og er 6 uker gravid igjen Jeg hadde et mye lettere og koseligere svangerskap som godt voksen, enn som 25-åring Gleder meg til å gå et nytt svangerskap i møte, og er overhodet ikke redd for abort, tross alder!!
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2010 #5 Skrevet 24. januar 2010 Gratulerer! Jeg er selv 42, og fikk en sønn en måned etter min 42 års dag. Svangerskapet gikk fint - jobbet helt til permisjonen startet. Fødselen gikk også kjempefint - selv om det var 15 år siden sist.. Nå har jeg fått en perfekt liten prins - og jeg koser meg såå.. Skulle gjerne fått enda en.. Jeg tror om man er i ok form, så har alder ingen betydning for om man får et enkelt svangerskap og fødsel. Jeg tok fostervannsprøve, da risikoen for kromosomavvik øker ganske mye etter man har fylt 40 år. Heldigvis var alt i orden. Lykke til
gravid 67 modell:-)har født Skrevet 26. januar 2010 #6 Skrevet 26. januar 2010 gratulerer så masse!! Jeg er ikke gravid lengre, men fødte en nydelig liten pjokk i november - og fylte 42 noen måneder tidligere. Jeg hadde et fint svangerskap uten noen komplikasjoner, men ble fulgt opp litt ekstra på slutten fordi jeg hadde morkakeløsning i forrige svangerskap - for 17 år siden. Alt var topp med lillegutt da han kom, og vi har storkost oss fra dag 1. Er mye roligere og mer harmonisk nå enn da jeg fødte de andre tidlig i tjueåra. Tillater meg å nyte hver dag sammen med vårt lille bonusbarn. Håper alt går fint med deg, ønsker deg lykke til og gled deg til det som kommer!! klem fra meg
Mamma til Sofie + 2 i magen! Skrevet 27. januar 2010 #7 Skrevet 27. januar 2010 Hei! Gratulerer! Jeg er 43 år og har en jente på snart 4år og nå venter jeg eneggede tvillinger i febr. Kan ikke si at jeg tenker noe på alder for jeg føler meg ung, men noen må selvfølgelig nevne det og tror jeg har fått hjelp til å bli gravid, men dette er helt spontan graviditet. Hadde en abort i uke 8-9 for litt under 2 år siden og tenkte bare at det var naturlig for det var nok et tegn på at det ikke var liv laga. En av hovedårsakene til at man aborterer er jo kromosomavvik og det er jo et større problem for oss over 40 år, så man må ta med det i risikovurderingen av å bli gravid. Men man må ikke la det overskygge gleden heller. Når man kommer til uke 12 så er den bittelille kroppen ferdiglagd så da er jo abortfaren mye mindre. Jeg tok også fostervannsprøve å syns det var veldig greit å få vite at det stod bra til på det området. Men da kan man alltids finne noe annet å bekymre seg over. Jeg ble litt bekymret da jeg fikk vite at jeg ventet tvillinger for da tenkte jeg at det kom til å bli et mye tøffere svangerskap, men det stemmer ikke. Litt tyngre nå på slutten og det startet litt før denne gangen, men fortsatt er det bare flott å være gravid, så nyt det denne gangen også!! Lykke til! Ikke la redselen for abort overskygge gleden! Nyt det!
God gammel aargang - født Skrevet 10. februar 2010 #8 Skrevet 10. februar 2010 Jeg var førstegangs som 41-åring. Nå har jeg akkurat fylt 43 og venter mitt andre barn i juni. Har i grunnen hatt lette svangerskap til nå, selv om jeg er litt plaget med bekkenløsning. Jeg har ikke sett noen statistikk, men er det egentlig så høy abortrisiko for oss over 40? I begge svangerskap har jeg tatt fostervannsprøve, og det har også gått greit - selv om abortrisikoen der er på 0,5-1 %. Uansett; lykke til og kos deg!
Tobarnsmamma!!! Skrevet 10. februar 2010 #9 Skrevet 10. februar 2010 Du er bra heldig, God, gammel årgang! Jeg fikk min første som 36-åring. Har nå akkurat fylt 42 og har prøvd på nr. to i to år. To aborter har det blitt, måtte først avbryte et svangerskap på grunn av alvorlig kromosomfeil og mistet siden en liten i MA. Håper å bli gravid igjen snart, men er livredd. Ja, abortfaren er større, hos meg er det klart på grunn av alderen at det går galt nå. Men håper å ha flaksen på min side en gang til før det er for sent. Så - vit å sette pris på det, dere som har kommet langt uten trøbbel!
mamma00 Skrevet 11. februar 2010 #10 Skrevet 11. februar 2010 Hei Tobarnsmamma neste år! Jeg skjønner godt at du er redd, for det er jeg også, men det ser absolutt ut til at det kan gå bra med økende alder - også når ting har vært trøblete tidligere. Jeg har riktignok en datter på ni år, men har også to MA og en SA bak meg, den første da jeg var 29 og den siste for tre og et halvt år siden. Frem til det hadde vi prøvd i fire år å få nr. 2, men etterpå ga vi opp å prøve fordi de følelsesmessige påkjenningene var så store. Men så ble jeg altså uventet gravid i høst, og etter alt å dømme sitter den denne gangen - nå er jeg drøye 24 uker på vei og alt ser bra ut. Jeg blir 41 år før termin. Stå på du, det vil helst gå bra neste gang! Lykke til videre med prøvingen.
satser & vesla Skrevet 12. februar 2010 #11 Skrevet 12. februar 2010 Hei. Jeg er også 42 år, førstegangsfødende og har ei nydelig datter på 11 uker som jeg fikk via IVF. Svangerskapet gikk greit med kun normale plager som kvalme og bekkenløsning. Jeg har mistet par ganger og var redd for at det skulle skje igjen. Positive svar fra duotesten beroliget meg og jeg nøt svangerskapet til fulle :-) Det kan gå bra med deg også anonym :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå