Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt som nettopp har fyllt ett år. Han har alltid vært så utrolig blid og nesten ikke sutrete i det hele tatt. Men det har skjedd noen humørforandringer hos han i det siste. Han er fortsatt blid og glad, men har blitt ganske sutrete. Vil aller helst bare være hos meg. Hvis jeg gjør noe slag av husarbeid vil han helst bæres. Tidligere lekte han greit selv, men nå må jeg helst sitte på gulvet sammen med han. Han bryter fort ut i gråt om han ikke får det som han vil.

Er det andre som har det sånn? Og hva gjør dere med sånn? Begynner man å bli "streng" mot en ettåring og sette tydelige grenser som å ikke ta han opp når han står med beina mine og vil opp? Trenger litt tips her. Jeg vil ikke skjemmme han bort, men dette er første barnet mitt og er litt rådvill.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en gutt på 16 mnd som har vært sånn i perioder. Jeg tar han alltid opp. Med det ønsker jeg å vise han at jeg tar han opp når han vil det, og etterhvert vil han kanskje ikke trenge den bekreftelsen hele tiden. Jeg skjønner ikke helt hva man skal lære dem ved ikke å ta dem opp? At de ikke blir tatt opp når de vil? At de må lære seg å få nei når de trenger oppmerksomhet?

Men det kan være veldig slitsomt! Pass på ryggen, finn gode bærestillinger :)

Skrevet

Vår gutt ble også mer sutrete rundt ett års alder. Det var ikke noe problem å leke alene og sånt, men han ble ganske sint om han ikke fikk det som han ville. Det er nok bare naturlig utvikling av viljestyrke og temperament. De skjønner at de kan påvirke oss til å få viljen sin og begynner å teste grenser. Det lureste er nok bare å ikke gi etter (du kjenner fort igjen trassgråting og når han faktisk er lei seg) og være konsekvent når du har sagt nei. Det er slitsomt mens det står på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...