Anonym bruker Skrevet 14. januar 2010 #1 Skrevet 14. januar 2010 Jeg kjøpte en nydelig, oppbundet duftranke med masse blomster her forleden. Den mistet alle blomstene sine og et par-tre blader rett etter innkjøpet, og jeg leste et sted at de er følsomme for temperaturforandringer (og andre forandringer).. Planten overlevde forøvrig, og er pen også uten blomster, men jeg lurer på om det er greit å få den til å blomstre igjen? Når blomster den evt, og hvor ofte? Må jeg gjødsle, hvordan skal den stå i forhold til lys og sol? osv.... Noen som vet? Den var så vakker med de hvite blomstene sine..
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2010 #2 Skrevet 14. januar 2010 Tror ikke det er så lett å få den til å blomstre igjen. På denne siden står dette om stell: http://www.bogront.no/tema/stueplanter/index.html Beskrivelse: Opprinnelse fra Madagaskar. Har kraftige, mørkegrønne blader og voksaktige blomster. Planten har som navnet tilsier en sterk, liljelignende duft. Plasseres lyst, men unngå direkte sol på vår og sommer. Duftranke tåler ikke trekk når den blomstrer, og trives best ved stuetemperatur. Stell: Tåler ikke å tørke ut, må vannes godt. Fra april til september regelmessig gjødsling, resten av året ingen gjødsel. Dersom du vil ha duftranke til å overvintre, må planten settes lyst ved 15-16 grader om høsten. Settes tilbake til vanlig stuetemperatur i mars, da skal den normalt blomstre igjen i midten av mai.
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2010 #3 Skrevet 14. januar 2010 oi, lyst ved 15-16 grader er vel ikke like lett å få til.... men, takk for svar:-) HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå