Gå til innhold

symfyse-fundus mål 26 + 3? Høyt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på første jordmor kontroll i dag, er 26 + 3 og symfyse-fundus målet var laaangt over det skraverte omr.

Blir henvist til spesialist/ ul for å se om alt ser bra ut, mye fostervann, stor baby, feil termin? Dette er graviditet nr. 2, fikk ei jente i 08, var ikke så stor da. Vanlig å få fortere stor mage ved to tette svangerskap, men jordmor mente hele livmoren, også bredde var VELDIG stor... Tilsvarende to babyer (som jeg vet det ikke er da) eller 1-2 mnd lenger på vei.. Hun kontrollmålte 3 ganger og jeg er ikke overvektig eller noe så lett å kjenne livmoren..

Får se hva de ser på ul, håper bare alt er ok og det bare er sånn jeg er eller noe. Føler meg litt dum for å ikke ha gått til jordmor tidligere, var på kontroll hos lege uke 12 + ordinær ul i uke 20, og nå har man jo ikke noen tidligere livmor-målinger å sammenligne med.. har liksom ikke vært så opphengt i denne graviditeten som med nr 1...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva var målet ditt nå da?

Selv har jeg vært over det grønne feltet nesten hele veien fram til uke 30 ca..

Men etter det har det gjevnet seg ut, så nå er jeg på den røde streken innenfor det grønne feltet (er i uke 36 nå).

Jeg har myye fostervann og en baby som ligger litt over gjennomsnittet:)

Skrevet

Hei

Jeg hadde også høye mål med nr 1. Lå godt ut i det hvite feltet hele veien. Fødte jente til termin 4370 g og 52 cm lang. hodeomkrets var normal, som alt annet. Har ikke fått noen forklaring på hvorfor det var sånn. Ser ut til å bli samme denne gang.

Poenget er: alt kan være helt normalt, men man blir sjekket ekstra for det.

Skrevet

Personlig er jeg litt usikker på hvor mye vekt en skal legge på disse symfyse-fundusmålene. Jeg fikk beskjed om at jeg hadde en for liten livmor i uke 27 i forrige svangerskap og ble vettskremt for det, mens det på ultralyd en dag eller to etterpå viste seg at den faktisk var helt normalt stor, så det spørs om ikke livmor kan legge seg litt forskjellig fra person til person og at jordmor kan bli narret av det når hun måler. Hvis du føler deg frisk og fin skulle jeg tro alt var bra.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...