Gå til innhold

Bør man ikke få like god veiledning om flaskemating som om amming på helsestasjonen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når amming av ulike årsaker ikke lar seg gjennomføre må man gi sitt barn morsmelkerstatning. Man har da rett til tilgang på grundig, saklig og oppdatert informasjon som ivaretar sitt flaskebarns sikkerhet og helse. Denne rettigheten mener jeg at norsk helsevesen forsømmer i dag. Synes du, som meg, at man bør få like god veiledning om flaskemating som om amming på norske helsestasjoner? Bli med og signer dette oppropet:

http://www.opprop.no/opprop.php?id=flaskesms

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja jeg er så enig. har en gutt på 2 mnd som jeg ikke kan amme da jeg bruker endel medisiner. Ikke en eneste gang har de bidratt med noen råd på helsestasjon. Jeg har spurt, men de sier bare at jeg må prøve meg fram... og at amming er best. Men amming er ikke best når jeg vet at medisinene i den dosen jeg tar kan føre til hjertestans på babyen min.... åhhh kjenner jeg atter engang klarer å fyre opp meg selv nå...

Skrevet

Bare fyr deg opp, Hege! Vi er mange før deg som har gjort det samme.

Skrevet

Alle vet at amming er bra for babyen, men når man ikke kan eller bør amme skal man ikke bli hetset å føle seg som en elendig mor fordeom. Min lille gutt har bedre av å få MME enn MM, men jeg regner med det blir en flott mann av han en dag uansett. MMEn i dag er så tilnærmet lik MM som overhode mulig og ikke det minste farlig for barna våre. Var heldig som fikk en helsesøter som forstod min situasjon og sa hun syns jeg var flink som holdt ut så lenge. Hun hadde ikke all verden av info om MME men hun sa hun kunne sjekke opp hvis det var noe spesiellt jeg lurte på. Nei dette ammepresset er helt enormt å jeg føle ofte jeg må "forsvare" mitt valg til tross for at ingen egentlig har noe som helst med det å gjøre. Det er mitt valg å min familie og alle di stygge blikka kan di ta å dytte opp en viss plass! Kjenner jeg blir litt hissig av temaet så jeg skal gå å lage en stor flaske MME til den sultne gutten min med verdens beste samvittighet :)

Skrevet

Sign denne. Det er virkelig møkka iriterrende å skulle forsvare seg, hvorfor man ikke ammer. ALLE KAN IKKE AMME. Ja man blir helt gggrrrrr. Jeg har heldigvis med min situasjon fått litt støtte fra HS, men jeg kan ikke si at jeg har fått så mye info. Jeg har nå ikke spurt så masse heller. Det skal jeg ta opp neste gang jeg er på HS, de kunne gitt og vist mye mer om mme.

Skrevet

Jeg har aldri forsvart meg, om hvorfor jeg ikke ammer, har aldri fått noen negative tilbakemeldinger eller noe verken på helsestasjonen eller sykehuset. vi begynte med tillegg etter jeg hadde ammet allerede etter en dag, ammet og ammet med ungen skrek etter mat, ingen klarte å roe han, verken de på sykehuset, meg eller pappaen, så det var faktisk en forståelsesfull jordmor som sa vi kunne prøve med litt mme, hvis jeg ville, og det ville jeg såklart, klarte ikke å høre på babyen min som skrek, han roet seg med en gang han fikk mme, men jeg forsatte og amme han, og gi han mme etterpå hvis han hadde behov for det, dette funket for oss en periode, men etter en stund nektet han puppen, så da ble det bare mme og litt mm på flaske. HS har alltid vært forståelses full, spurte ikke hvorfor jeg ikke ammet, men jeg fortalte historien min på egen intiativt, hun smilte og sa at det gikk like fint med mme, og fortalte meg mye info om flaskemating og mme, og jeg har ringt hun mange ganger når jeg lurer på noe, men jeg vet at ikke alle hs er sånn, har møtt en annen hs (som var vikar når hun hs jeg hadde var syk) hun ville ikke svare meg på spørsmål om mme. så tror det er veldig forsjellig fra hs til hs. :)

Skrevet

Ja helt enig!

Selv har jeg aldri fått noen negative tilbakemeldinger jeg heller på at jeg ikke ammer, synes alle har vært forståelsesfulle og flinke til å oppmuntre meg når samvittigheten tynget meg værst. Men: har aldri fått noe info om flaskemating heller. Så jeg har lest meg til alt selv. Takk og lov for dette forumet og flaskeposten.

Skrevet

Det er godt at det finnes noen solstråler med forhold til mme på både hs og mellom folk ellers. Min historie begynte også litt sånn som din, jeg ammet, men barnet ble desverre aldri mett. På sykehuset fikk jeg aldri "revs" for at jeg ikke ammet, det var heller mye forståelse. Nå skal det legges til, at jeg har jo en skrekk historie ang. fødselen. Det har også gjort at jeg rett og slett ikke fikk ammet sånn som jeg ville og så innerlig ønsket.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...