Tjorven1 Skrevet 14. januar 2010 #1 Skrevet 14. januar 2010 Det er vinter, og jeg ser folk snakker om pulk til babyene sine her. Det skjærer langt inn i hjerteroten.. Jeg trodde "alle" nå viste at det var en samenheng mellom barn som døde av krybbedød etter 5 mnd (90% skjer før 5 mnd) og bruk av pulk. Man skal ikke bruke pulk til barn under 2 år, heter det. Ett vennepar av meg mistet datteren sin på 1 1/2 år i pulk, helt grusomt... Vil bare inforemer de av dere som er uviten om det. Ha en herlig vinter uten pulk for dere med barn under to år.
steinbukk30 Skrevet 14. januar 2010 #2 Skrevet 14. januar 2010 ?? Dette har jeg aldri hørt om. Har du noen linker el til forskning som viser denne sammenhengen??
Kanutten & småen + Lucia Skrevet 14. januar 2010 #3 Skrevet 14. januar 2010 Hva er det du mener? At barna under 2 dør av krybbedød i pulken? Har jeg aldri hørt om. At barn under 6mnd ikke skal i pulk, ja, men ikke under 2år. Og ikke pga av krybbedød... Hvor har du denne infoen fra?
Gjest Skrevet 14. januar 2010 #4 Skrevet 14. januar 2010 Døh, det er mektig klare kjøreregler for barn i pulk!! Klart en kan bruke pulk til barn under 2år, så lenge det blir brukt fornuftig! Vi fikk en "bruksanvisning2 med pulken. Ifh grader, hva vi skulle se etter, hvor lenge den kunne brukes i ulike aldersgrupper, hvor ofte vi måtte sjekke under ulike forhold og når de anbefalte at det ble for kaldt eller for mye vindt til å bruke den! Når et barn på 1,5år forfryser i pulk har de rett og slett gått for lang tid mellom hver gang de har sjekket henne eller de har sjekket henne på feil måte. (I tillegg til at de kan ha gått ut når det ikke var forhold til det) Men det med å ikke gå ut under visse forhold som er for dårlige, er ikke det samme som å ikke bruke det uansett! Jeg ønsker alle gode påsketurer med småttisene i pulk. Det er en herlig glede å oppleve for store og små. Under riktige forhold og med riktig bruk. For ikke å snakke om en god porsjon sunn fornuft
las chicas Skrevet 14. januar 2010 #5 Skrevet 14. januar 2010 fysioterapauten på barsel sa at det ikke var noe problem å ta baby på over 6mnd med i pulk så lenge det ikke er altfor kaldt og at man er flink å kjenne etter om babyen ikke er for varm/kald. hvor heter det at barn under to år ikke skal i pulk? og hvor finner du sammenhengen mellom bruk av pulk og krybbedød? kilder....?
Gjest Skrevet 14. januar 2010 #6 Skrevet 14. januar 2010 Babyer under seks mnd skal vel ikke i pulk ... men under to aar? Krybbedoedforening er en smule hysterisk. Kanskje de sier saant (de sier mye rart ingen andre vaager aa paastaa).
ventejenta Skrevet 14. januar 2010 #7 Skrevet 14. januar 2010 Jeg lurer også på hvor du har dette fra? Alltid hørt at 6 mnd er grensen for å bruke pulk. Nå har jeg også sjekket lub.no og googlet, uten å finne noe om dette. Helsedirektoratet sier 6 mnd. Vi har brukt pulk siden sønnen min var 1 år. Vi er alltid to på turen, og den ene går stort sett hele tiden ved siden av/bak pulken. Vi sjekker temperaturen ofte.
blomstre Skrevet 14. januar 2010 #8 Skrevet 14. januar 2010 http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article527978.ece Alt med måte! Selv har jeg ingen kvaler for å ta med min halvannenåring på vår årlige "søndagstur" i pulk. Vi tar hensyn til kulde og også vind.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 14. januar 2010 #9 Skrevet 14. januar 2010 Fysioterapeuten på min HS anbefalte ikke pulk før minst 1 års alder, dette pga ristingen av kroppen og "umodent" sjelett hos den lille. Når det gjelder slike ting er vel uansett ikke pulk-produsenten den rette å stole på vil jeg tørre å påstå
Mikkemafian Skrevet 14. januar 2010 #10 Skrevet 14. januar 2010 Shit! Det hadde jeg helt glemt!! Min lille på 3 mnd har vært på tur i pulk flere ganger allerede... Ene gangen var det - 8 grader, men det var en kort tur og vi gikk kjempeseint! Hadde med oss toåringen på ski/akebrett... Sjekket henne hvert 5. minutt også.. Skal altså ikke reise ut med henne i morgen, nei.. Hvordan går det an å glemme noe sånt, da... *Skammer seg*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå