Mommy86 Skrevet 14. januar 2010 #1 Skrevet 14. januar 2010 Hei alle gravide piker. Lurer på når det er normalt å gå til første kontroll? Fant ut at jeg ikke ville bruke fastlegen min ganske fort og ringte helsestasjonen i bydelen jeg hører til. Der lo hun litt av meg fordi jeg hadde ringt så tidlig og hun kunne fortelle meg at de vanligvis ikke tok i mot gravide før i uke 10. Som førstegangsgravid tenkte jeg at det sikkert var normalt, men har i ettertid lest om både kontroller og ul i tidligere uker. Jeg fikk min første time i februar, da er jeg i 13. svangerskapsuke. Burde jeg pushe på for å få komme litt tidligere? Alt kjennes normalt ut (men allikevel; hva vet vel jeg om alt er normalt, dette er første gangen min;)) Hadde satt enormt stor pris på tilbakemeldinger.
missgs *OVERTID* Skrevet 14. januar 2010 #2 Skrevet 14. januar 2010 Jeg hadde ikke første kontroll før i uke 11, igår faktisk Jeg er andregangsfødende og jeg tror ikke jeg hadde kontroll noe tidligere første gangen heller. Mange som velger å gå til privat UL eller privat lege tror jeg, bare for å sjekke at alt er bra eller av ren nysgjerrighet. Dersom manhar risikosvangerskap kan man også få kontroller tidligere og hyppigere tror jeg nok. Men så lenge alt føles bra, du ikke har blødninger/smerter etc, så er nok alt helt fint skal du se Hvor langt på vei er du nå? Lykke til med svangerskapet ditt, du har absolutt en utrolig spennende tid foran deg! Gleder meg også til å bli bedre kjent og høre hvordan det går
Ser@fin@ Skrevet 14. januar 2010 #3 Skrevet 14. januar 2010 Gratulerer så mye. Det er det som er normalt. Da jeg skal til min første time er jeg 12 uker. Vet det kan være lenge å vente, men man får mer utav en time i uke 12 enn f.eks. i uke 8. Men er du bekymret pga blødninger, smerter ol. bør du ta kontakt før. Lykke til. )
Mommy86 Skrevet 14. januar 2010 Forfatter #4 Skrevet 14. januar 2010 Godt å høre:) Er bare i 7.uke. Er nok bare veldig nysgjeriig, spent og litt utålmodig. Gleder meg enormt til hva de neste månedene har i vente. Syns det er vanvittig fascinerende hva som skjer med kroppen, og at kvinner har gjort dette i alle år. Har heldigvis ingen plager, verken kvalme, blødninger e.l. Har hatt noe murringer som kan minne om svake menssmerter...men med alt som skjer i magen nå regner jeg med (og håper) at dette er normalt:) Til missgs: Hvor gammelt har barn nr. 1 blitt nå? Kan tenke meg at du er like spent nå selvom du har opplevd alt en gang tidligere... Uansett, tusen takk for rask tilbakemelding fra dere begge. Nå skal jeg slappe av, stresse ned og bare nyte:) Lykke til til dere!!
Corneliuss Skrevet 14. januar 2010 #5 Skrevet 14. januar 2010 He du! Så arrogante de kan være. Ikke bry deg om det. Hvordan skal man vite når man skal på kontroll uten å ha vært gjennom det før? Og selv vi husker ikke helt fra sist?? Se info under: Info om legebesøk. Når gå til fastlege og når gå til Jordmor? Friske, gravide kvinner får som hovedregel tilbud om 8 kontroller, ultralyd inkludert. Disse kontrollene er omtrent slik fordelt utover svangerskapet: 1. kontroll; uke 8-12 2. ultralydkontroll; uke 17-19 3. kontroll; uke 24 4. kontroll; uke 28 5. kontroll; uke 32 6. kontroll; uke 36 7. kontroll; uke 38 8. kontroll; uke 40 (Dette programmet er laget som en veileder, og ikke som en regel) Du kan selv velge om du ønsker å gå til jordmor eller lege, eller annenhver gang hos hver. NB! Som andre skriver kan du jo alltids betale for ultralyd selv hvis du er nysgjerrig eller ønsker å få litt betryggelse tidlig i svangerskapet. Både Majorstuaklinikken og Byporten legesenter gjør dette (innvendig ultralyd om du går tidlig). Tror det er ca 700 kr på Byporten og ca 1200 kr på Majorstua. Det vil si at er jo litt dyrt så du får vurdere hva du selv føler behov for. =O) Lykke til!
missgs *OVERTID* Skrevet 14. januar 2010 #6 Skrevet 14. januar 2010 Så heldig du er som ikke har noen plager da, det skal du bare være glad for Jeg var sinnsykt kvalm og dårlig med datteren min og kastet opp hele tiden. Denne gangen er jeg også en del kvalm, men ikke værre enn at jeg klarer å få i meg visse matretter og holder det i sjakk Datteren min blir 7 år i februar, så er en stund siden sist. Føles litt som å begynne på nytt igjen egentlig Murringer i magen er helt normalt det også, det er bare livmoren din som vokser og gjør seg klar til alt det fantastiske som skjer og skal skje i kroppen din :) Masse masse lykke til!
Mommy86 Skrevet 14. januar 2010 Forfatter #7 Skrevet 14. januar 2010 Tusen takk alle sammen:) Føler meg faktisk mye mer rolig nå. Godt å ha noen å støtte seg til med alle disse spørsmålene. Tror nok jeg bare venter til den timen jeg har fått med mindre noe uventet skjer... Er selvsagt veldig utålmodig og syns tiden går usedvanlig sakte, men det er vel bare å bli vant til det:) Er nesten så jeg hadde håpet på noen symptomer, gleder meg til magen vokser og jeg kan se og føle det på kroppen at jeg er gravid. Lykke til til dere alle. Hold meg oppdatert på hvordan det går med dere fremover, spennende å følge med på hvordan det går med dere også. En liten klem fra meg:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå