Gå til innhold

Om å "reservere" navn

Anbefalte innlegg

Har ei venninne som i alle år har sagt at barna hennes skal hete "Ole" og "Kari". Hun er ei ganske nær venninne, og jeg har da selvsagt utelukket disse navnene i mine valg. Men; igår var vi sammen, og diskuterte dette med navn. Jeg nevnte at vi hadde tenkt på "Per", og da sier hun at det kunne vi ikke ta for det MÅTTE hun bare ha. For det første er hun ikke gravid engang, og egentlig sikkert ikke på langt nær enda.. Jeg prøvde å være litt standhaftig å si at hun ikke kunne ta alle, og at det var vår topp om dagen - virket ikke HELT som det gikk inn. Vi diskuterte også jentenavn og da sa jeg at Hermine prydet vår topp - men det skulle hun OGSÅ faktisk ha (!!). Da sa jeg at hun kunne ta Hermine hvis jeg fikk "Per", men hun svarte liksom aldri. (Hun er litt vanskelig å lese...)

Hva hadde dere gjort? Husk, dette er en god venninne med sterke meninger, og jeg er litt svakere i mine meninger.. ;)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141274458-om-%C3%A5-reservere-navn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen kan reservere navn! En venninne av meg kommer til å kalle en evt jente Ella neste gang (oppkalling) og det gjør vi også om vi skulle få en jente neste gang (også oppkalling). Slik er det bare! Tåler hun ikke det, er hun kanskje ikke en god venninne.

Jeg hadde ikke diskutert navn med henne (eller andre) og bare fortalt hva barnet skal hete ETTER at det er født. Det har vi alltid gjort med våre, og da slipper man både "reservasjoner" og alle folks meninger om navnevalget. Folk er gjerne litt mer tilbakeholdne når barnet først er født og navnet er gitt ;-)

Hun er sikkert en god venninne, men hun høres ikke ut som en venninne du bør diskutere navn med. Virker jo som alle navnene du nevner skal hun bruke. Hadde ikke holdt meg unna Per eller Hermine, for det var jo du som nevnte dem først. Du visste ikke at de hadde tenkt på Per (noe de kanskje ikke har heller), så det syns jeg faktisk du kan bruke. Det var jo Ole hun hadde holdt av. Hvor mange skal hun holde av?? Ikke sikkert hun får en gutt noen gang for den saks skyld.

Vi har ventet med å si navnene til etter barnet er født. Da vi hadde fått eldste, så ga vi jentealternativet vårt til noen venner. De likte deg veldig godt, og spurte om det var greit at de valgte det til sin jente som ble født like etter vår gutt. Når vi ventet nestemann var ikke dette navnet blandt de vi tenkte mest på, nå ble det jo gutt igjen, men man forandrer litt navnesmak med årene. I tillegg får venner og familie barn, så da er gjerne navnene brukt av andre i mellomtiden.

Hvis hun absolutt må bruke Per, så får dere ha en Per hver :)

Lykke til :)

Hvis jeg alltid hadde sagt at jeg skulle kalle jenta mi for f.x Hannah, og bestevenninna mi aldri hadde omtalt det som hennes favorittnavn, eller i det hele tatt likt det så godt, ville jeg blitt irritert/sur om hun plutselig skulle ''ha'' det navnet. Men selvfølgelig - Man kan ikke nekte venninna si å kalle barnet hennes favorittnavnet ditt, så da får vel heller begge barna hete det samme :) Hun kan hvertfall ikke bli sur på deg! ;o)

Jeg snakket med ei venninne av meg om navn når jeg gikk gravid, og sa at jeg likte navnet Storm. Da sa hun: NEI!! Det får du ikke låv til å kalle ungen din vist det blir gutt! For det skal jeg kalle min unge, om jeg får en lang frem i tid!!!

Nå 2 år etter har jeg en jente, og hun er fortsatt singel. Ser ikke problemet om jeg skulle kalt ungen for Storm, og at hun fikk et barn 10 år etter og kalte han Storm. Og i de alle fleste tilfeller har mannen også noe han skulle sakt. Er ikke sikkert mannen hun finner seg hadde likt det navnet engang.. Haha, også bor vi nå 10 timer unna hverandre, som gjør slike reservasjoner ennda dummere...!

Men, blir nok ingen Storm på meg nei!

Annonse

Dette syns ikke jeg går an altså! Dersom hun var gravid og hadde et absolutt favorittnavn hadde det vært hygglig av deg å ta hensyn til det, men hjelpes, hun kan jo ikke reservere alle navn du sier...

Når det er sagt så hadde jeg blitt kjempesur hvis en venninne kalte barnet sitt det samme som noen av mine barn, nå har jeg en litt gammeldags og lite poppis smak - så det blir neppe et tema, men jeg er av den oppfatning at navnet da er oppbrukt i nærmeste familie/omgangskrets når et barn har fått det. Klart jeg ikke kunne vært like nøye på dette hvis jeg kalte datteren min Milla Mathea, eller et dobbeltnavn i den gaten - det heter jo "alle"...

Hun høres ut som en skikkelig vinglepetrine, og sånne kan man ikke innrette seg etter. Hadde ikke brydd meg om hun så lå på sine knær og bønnfalte deg om å bruke et annet navn, hun kan jo ikke reservere halve navneboka heller. Da blir det litt vanskelig for oss vanlige, dødelige å velge navn.

Takk for tilbakemeldinger, jenter. Godt å se at det ikke bare er jeg som reagerer. Blir litt stressa - for har vært god venninne med henne så lenge jeg kan huske. Men ja - jeg legger navnedebatten (med henne og meg) død en stund nå, og så ser vi når det nærmer seg litt mer.

Takk igjen!

Annonse

Synes du skal være sterkere enn henne i denne situasjonen:)

Si at dere vurderer sterkt et helt annet navn, og se hvordan hun reagerer :) Kanskje det blir hennes nye favoritt, eller at hun forstår at hun er litt "teit".

Som nevnt tidligere var jeg i en situasjon der min venninne vurderte mitt eneste favorittnavn. Selvom jeg ikke har noen garanti for at jeg kommer til å bruke det, ble jeg glad da de fant et annet navn:) Hun fant selv ut at det ble litt feil å kalle sitt barn, noe som vi hadde snakket om at mitt barn skulle hete. Så det var hennes avgjørelse, jeg hadde ikke noe å si bortsett fra litt fortvilte øyne når vi var på temaet. Hehe..

Når det er ett navn man "elsker" synes jeg godt at nære venner/familie kan få ha det for seg selv. Men når det er ukens topp 3 liste (der navnet varierer), synes jeg ikke man skal ta hensyn.

Jeg var litt tøff i trynet og fortalte vennekretsen hva mitt barn skulle hete om jeg fikk en sønn, og håpet at alle skulle tenke litt at det var "mitt". Litt ungdomsskole-prosjekt, men å finne drømmenavnet, er som dere vet, ikke alltid enkelt. Gikk nesten på en smell, og har nå bestemt meg for at jeg ikke nevner jentenavn før jeg er den eneste høygravide i gjengen:)

• 4 uker senere...

Virker som venninnen din er psykopat eller utrolig misunnelig på deg som venter barn.

Bruk navnene slik du selv vil uten å bry deg om henne. Jeg syns forresten ikke det høres ut som hun er noen GOD venn. Du bør ikke la deg påvirke av henne. Stol på deg selv!!!

Lykke til og alt vel :-)

Jeg hadde holdt meg unna Ole og Kari, siden hun alltid har sagt at dette var "hennes" navn. Men hun kan jo ikke ha enerett på alle fine navn i tilfelle hun noen gang blir gravid, så ikke tenk for mye på det, og kall barnet det det passer til!

Jeg er for at man kan reservere navn i den nærmeste kretsen (bestevenner og familie), men ingen kan reservere mange navn. Om du vil reservere Ola, kan du ikke forlange å få Per i tillegg. Det er som en byttehandel, du får ett og jeg får ett. Ett jentenavn og ett guttenavn kan du reservere.

Utenfor den aller nærmeste kretsen er det enten"først til mølla" eller flere med samme navn. Det er ikke et problem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...