Gå til innhold

Spiser seg gjennom natta

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten vår på 12 uker vil helst henge i puppen hver eneste time på natta nå, og har holdt på sånn noen dager. Og nå er jeg bare totalt utslitt. Regner med at han ikke er sulten hver gang han våkner, og bare vil kose, men han spiser jo en del hver gang før han sovner igjen. Og jeg orker ikke å bysse og bære på han til han sover igjen heller (han våkner med en gang vi legger han ned), da kan vi holde på i timesvis. Hadde trodd det ville begynne å bedre seg nå, ikke bli værre, men denne gutten har visst ikke tenkt til å gjøre det enkelt for mamman sin. :-) Vil det løse seg av seg selv, eller må vi prøve å venne han til å spise sjeldnere? Hadde noen kommet i natt og ville ha han, hadde jeg glatt gitt han bort... :-) Vi sliter en del med ammingen på dagen (har mest lyst til å gi opp hele ammingen, men holder ut enn så lenge), så det kan også være at han ikke får i seg nok mat da, men det får da være måte på. :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er førstegangs med en relativt rolig baby (vel, han var mye våken de første ukene, men har stilnet mye nå i en alder av 8 uker). Derfor har jeg ikke så veldig mange tips egentlig, bortsett fra det mest åpenlyse (som du sikkert har prøvd allerede): Bruk smokk.

Vi måtte "lure" smokken i han de første gangene. (Han lå på brystet til faren, og begynte å søke etter brystet på sedvanlig vis, da vi ga han smokken.) Brukte en helt vanlig MaM-smokk fra apoteket (0-3 mnd). Nå elsker han smokken sin og det er et helt utmerket innsovningsmiddel om han er litt urolig.

Ellers kan jeg bare spørre: Hvordan er han når han våkner? Gråter han og føler dere at dere må ta han opp? Hvis han gråter kan det jo være andre ting som plager han som luft i magen. Eller har dere bare følelsen av at han har nærhetsbehov..? Er det luft må dere passe på å rape han godt etter måltidet. Er det nærhet han er ute etter kan dere prøve å "lure" han med en varmeflaske i senga og en gammel t-skjorte/et gammelt putetrekk du har brukt som hodepute. Jeg har ikke flere tips enn dette... Lykke til! :)

(Har det bare vært sånn i en periode, kan det jo være økedøgn som du sikkert vet. Kan jo rett og slett bare gå over etter en stund...)

Skrevet

Takk for svar.

Smokk vil han desverre ikke ta, har prøvd de fleste typer nå uten hell. Det ender som regel med hylskrik. Prøver litt hver dag. Han har hele tiden vært en urolig gutt, men har roa seg de siste ukene. Nå går det hvertfall ann å legge han fra seg noen minutter av gangen på dagtid. Han sover også greit på dagtid. Er ikke økedøgn heller, da han er som vanlig på dagtid. Han har hatt sånne netter hele tiden, men ikke hver natt som nå. Vi samsover vi da. Har ikke orket å ta opp kampen med å få han i egen seng siden vi ammer så ofte. Får lite nok søvn som det er. :-) Han sovner også greit etter at han har fått pupp, men like herlig er det på'n igjen kort tid etterpå. Blir snart sprø av dette, "bestilte" en sovebaby jeg. :-) Og han promper en del da, men virker ikke som han er noe plaget med magen.

Skrevet

Nei, da vet jeg ikke, men det skulle da vel være nok av folk her med gode råd. (Har lest at noen har hatt hell med å legge de i egen seng? Det har dere sikkert prøvd, men kanskje det er en løsning..? Kan hende han sover bedre når han ikke har "nesa i matfatet" hele natta ;)) Uansett: Det er jo bare slik i en periode, da! Lykke til videre! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...