La Perla Skrevet 14. januar 2010 #1 Skrevet 14. januar 2010 Jeg trosser advarslene om at det tiltrekker rotter, ihvertfall til skadedyr-folkene kommer og kjefter fordi jeg helger opp fuglemat. De trenger jo maten nå i kulda, og så er det så utrolig koselig! Jeg har hjemmekontor i dag, men må stadig bort og kikke på pippippene. Det morsomste er jo om det kommer noen litt sjeldne gjester, men stort sett går det i kjøttmeis, blåmeis, trost. spettmeis, rødstrupe og bokfink. Hva mater du med, og hva slags ugler kommer på ditt fuglebrett?
*Kristin25Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒskrållan* Skrevet 14. januar 2010 #2 Skrevet 14. januar 2010 Det er nokk ikke så mange ulgler på mitt fuglebrett;) Men ja, vi mater, bryr meg heller ikke om rotter osv... Synes fuglene skal ha mat når det er snø ute Vi har de mest vanlige fuglene:)
Zitro Skrevet 14. januar 2010 #3 Skrevet 14. januar 2010 Er dårlig med ugler her men altså, men det går i kjøttmeis og dompap virker det som i det meste :-) Forer med solsikkefrø, havre, fuglenek, meiseboller, brød, gulerøter og hjemmelagd fulgemat som er en kombinasjon av alt det over klina sammens med matfett :-) Gulerøttene og havren er mest for rådyrene da som spiser hos meg også :-)
Ugl@ Skrevet 14. januar 2010 #4 Skrevet 14. januar 2010 Jeg skulle gjerne gjort det, men redd det ville blitt en fuglemasakre her med kattene mine ....så småfuglene bør holde seg langt unna min tomt er jeg redd...det er en og annen stakkar som prøver seg på busker med frosne bær som henger igjen, men de får gjerne en trist skjebne pga disse lystmorderene jeg huser :-(
Gjest sug lut Skrevet 14. januar 2010 #5 Skrevet 14. januar 2010 Hah, briefe med småfævveln din, liksom? Jeg er dritsur og vonbroten og har mista trua på fuglene. Hengte opp både meiseboller og frø-rør i oktober, og det var stas da - men etter snøen kom og det virkelig ikke er mat å finne kommer det ikke en eneste liten møkkapippipp, enda maten er der.
Gjest Skrevet 14. januar 2010 #6 Skrevet 14. januar 2010 Jeg mater ikke fuglene. De bør finne mat selv og ikke bli avhengig at jeg mater dem. For hva skjer med fuglene den dagen jeg flytter?
Gjest sug lut Skrevet 14. januar 2010 #7 Skrevet 14. januar 2010 Jeg skal aldri flytte. Likevel vil de ikke spise hos meg.
Zitro Skrevet 14. januar 2010 #8 Skrevet 14. januar 2010 He, he... hva hvis din nærbutikk stenger? Eller ligger begravet under 2 meter snø? Sulter du da ihjel? Eller går du til nærmeste butikk isteden som ikke er steng eller begravet under snø? Nettopp det gjør fuglene også se, dem dør ikke at du slutter å mate eventuelt, nok av folk som gjør det. Forskjell på fugler og løskatter som slår seg mer til ro på et sted dem får mat.
Gjest Skrevet 14. januar 2010 #9 Skrevet 14. januar 2010 Om butikken ligger begravd under snø så gjør nok bilen og veien også det. Og når det er 2mil til neste butikk så.... Uansett så blir det litt tullete å argumentere, og sammenligne, på den måten
prekæs Skrevet 14. januar 2010 #10 Skrevet 14. januar 2010 Jeg mater kun skjærer, kråker og måker. Disse stakkars, diskriminerte fuglene ingen vil mate fordi de er store. De er heller ikke kresne på maten.
Gjest sug lut Skrevet 14. januar 2010 #11 Skrevet 14. januar 2010 Ikke engang skjærene kommer lenger, de som var de griskeste på meisebollene.*furte*
La Perla Skrevet 14. januar 2010 Forfatter #12 Skrevet 14. januar 2010 hehe, jeg skjønte ikke hvorfor dere nevnte UGLER - helt til jeg leste mitt eget innlegg. Gug Lut: det tok en stund før det kom fugler her også. Kan det ha noe å gjøre med hvor og hvordan maten henger? Den bør være i nærheten av noen busker/trær, og ikke for nær bakken.
Gjest sug lut Skrevet 14. januar 2010 #13 Skrevet 14. januar 2010 Gut lut faktisk Fuglene kom ganske raskt, og jeg gleda meg til vinteren og hjemmekontordager. Men så forsvant de bare, etter et par uker. Henger fritt og høyt, helt kattefritt også, og med plenty busker og skog rundt, så jeg satt her barnslig glad og fulgte med på turene til og fra trærne, så lenge det varte. Må være noen som frister med noe annet enn meg, rett og slett.
La Perla Skrevet 14. januar 2010 Forfatter #14 Skrevet 14. januar 2010 Hm mystisk... Du får ta deg en sabotasjerunde i nabolaget etter mørkets frembrudd, og destruere konkurrentenes tilbud. (Og jeg fatter ikke at det er mulig å skrive SÅ mye feil på så liten plass.)
Gjest Skrevet 14. januar 2010 #15 Skrevet 14. januar 2010 Vi har klungernyper som fuglene liker. Dessuten meiseboller, solsikkefrø og nøtteblanding. Og en og annen brødskalk. Her kommer kjøttmeis, blåmeis, bokfink, svarttrost og skjære. Dårlig med ugler.
The Bad Gal Skrevet 14. januar 2010 #16 Skrevet 14. januar 2010 Mater de litt sånn random, har hatt masse snø på verandaen og dermed har jeg ikke kommet meg ut døra der(og når man er fødeklar gidder man bare ikke måke snø i 25 minusgrader) Normalt sett har vi besøk av spurv(eller er det kun på sommern??) , kjøttmeis, hakkespett, skjære og ei og anna kråke. Har ikke sett snurten av en eneste dompapp siden vi flytta hit, enda jeg har fuglenek ute og alt! Hmpf! På sommeren har vi flaggermus også, de spiser eplene våre!
Himmel og hav Skrevet 14. januar 2010 #17 Skrevet 14. januar 2010 Jeg mater til den store gullmedalje ( jeg får det vel neppe...). Jeg har meiseboller, fuglenøtter, villfuglblanding og brødbiter. For det meste har vi kjøttmeis, blåmeis, pilefink, gulspurv, bjørkefink, svarttrost og skjærer, men det sneier også innom ei nøtteskrike, flaggspett, spettmeis og rødstrupe i ny og ne.
Neijasså... Skrevet 14. januar 2010 #18 Skrevet 14. januar 2010 Vi mater stort sett med solsikkefrø, meiseboller og i ny og ne fuglepeanøtter. Legger ut noen skalker brød også hvis vi har brødrester. Går stort sett i blåmeis, kjøttmeis, gråspurv og svartspett (!), i ny og ne en dompap. Rådyrene er også ivrige, særlig på brød og nøtter. Lite som er koseligere enn å starte dagen med 2-3 rådyr i hagen. )
vaskedama+♂ 09 og 11 Skrevet 14. januar 2010 #19 Skrevet 14. januar 2010 Har en hel armada av kjøttmeis her, flyr non stop for nøttene som jeg har hengende ute, kommer til å bli like store som måser de derre småpippipene.. Ellers er det noen svarttrost, spettmeis og en flaggspett som en innom. :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå