Gå til innhold

Ultralyd og blodprøve + ev. fostervannsprøve

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei dere! Jeg har fått innkalling til veiledningstime på Ullevål vedr. ovenstående. Men er det noen som vet om man tar ultralyd og blodprøve samme dagen? Eller er dette KUN en veiledningstime og man må få ny time til ultralyd og blodprøve?

Ble ikke så klok av brevet jeg fikk... ;)

Fortsetter under...

Hei

Hvis du skal inn til fosterdiagnostikk, tar du blodprøve hos din fastlege 4-5 dager før du skal inn til UL.

Det er hva de kaller duotesting.

Om de finner noe avvik på den testen, får du vel tilbud om fostervannsprøve.

Jeg tok duotest med forrige, og var fornøyd med det, skal ta det nå også.

Lykke til

Veiledningstime er for dem som er over 38 år ved termin og du får orientering om diverse syndromer og sannsynligheter. Etter samtalen må du ta stilling til om du ønsker duotest eller fostervannsprøve. Jeg valgte sistnevnte pga all informasjonen jeg fikk i samtalen som skremte meg litt....

Hei !

Samme erfaring som ovenstående. Først veiledningsfilm om valgene man har, så en samtale med rådgiver som forteller nærmere om de 3 syndromene man spesielt ser etter hos eldre gravide.

Valgte (etter anbefaling) duotest. Tok blodprøve da rett etterpå der inne, før vi gikk. Så ble det satt opp time til ultralyd senere.

På ultralyden kunne vi selv se nesebenet (som ikke synes ved Downs), og veskeansamlingen i nakken så bra ut.

Dvs prøvesvarene var fine, og de så da ingen grunn til å gå videre med fostervannsprøve. (Som jo har en viss abortrisiko.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...