Anonym bruker Skrevet 14. januar 2010 #1 Skrevet 14. januar 2010 Vår lille pode på 2 år er helt umulig ved middagsbordet. Han klarer ikke å sitte i ro. Går til og fra. Skal ha leker på bordet, noe vi (dum som vi var) lot han gjøre til å begynne med for å få han til å sitte i ro. Han kaster mat og drikke på gulvet og middagsmåltidene er i det store og hele et forferdelig stress. Jeg mener (etter råd fra barnehagen) at vi må ta bøylen tilbake på stolen hans og sette på han sele for en periode. Når han bare har bøyle så reiser han seg opp og står i stolen. I tillegg mener jeg at vi bare er nødt til å fjerne lekene i samme farta. De har jo ikke leker på bordet i barnehagen. Pappa synes at vi skal ta det litt gradvis. Dvs at vi tar på bøylen og evt selen men venter med å fjerne lekene. Hva mener dere? Og hvor lenge kan man forlange at de skal sitte ved bordet? Jeg synes det er greit at han sitter en stund selv om han ikke spiser men han trenger ikke å sitte like lenge som oss.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2010 #2 Skrevet 17. januar 2010 Ingen leker pa bordet. 10 minutter er nok Dette far dere til uten sele. Det er rett og slett ikke lov a reise seg opp i stolen, da setter du ham bare forsiktig men bestemt ned igjen. (som de ville gjort i barnehagen).
morturbo Skrevet 7. februar 2010 #3 Skrevet 7. februar 2010 Jeg har ei jente på 20 mnd som heller ikke klarer å sitte pent ved bordet. I barnehagen er hun den eneste som sitter i sele og det synes jeg egentlig er greit. Skjønner jo at de ikke kan sette en voksen til å passe på kun henne hver gang de skal spise. Hjemme har vi ikke seler, men bruker bøyle. Har funnet ut at hun sitter pent så lenge hun er sulten og vil spise. Er hun ikke sulten er det bare å glemme. Synes egentlig det og er greit, for å tvinge ei lita aktiv tulle til å sitte i ro fordi vi voksne er sulten sjelden går. Må nok vente til de er litt større. Leker er forbudt på kjøkkenbordet vårt, men vi har funnet ut at hun er flinkere til å spise hvis hun får spise med lekebestikket sitt, så jeg lar henne gjøre det. Ikke alle måltider går like greit hos oss, men vi passer veldig på å ikke hisse oss opp. Verken barn eller voksne får rope eller sutre ved matbordet hos oss. Om tulla er høyt og lavt får hun heller gå fra matbordet. Jeg synes det vi gjør fungerer bra hos oss. Håper du fikk noen tips du kan prøve hos dere. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå