Gå til innhold

Hvilke bøker var du glad i da du selv var barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Husker jeg var helt betatt av Enhjørningen og havet :o)

Elyne Mitchells bøker om Sølvhestene leste jeg om igjen og om igjen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bøkene til Disney. Spesielt Tornerose. Hehe leste den om og om og om igjen :) Den er helt utslitt nå! Har en haug av Disneybøker på loftet hos foreldrene mine, og gleder meg til å få de hjem her så datteren min kan få lese i dem:)

Når jeg ble litt større, var jeg veldig glad i Elisabeth-serien og var med i Tuppen & Lillemor-klubben, så leste nesten alle bøkene jeg fikk der :)

Skrevet

Da jeg var ganske liten var jeg med i den Donald Duck bokklubben hvor man den gangen fikk med en kassett med eventyret lest inn. Den finnes enda, men nå får du bok og CD. Jeg har hele samlingen og de bøkene er lest nesten i filler, mange av den er tapet sammen.. Nå leser ungene mine dem :)

Bøker jeg husker spesielt godt fra barneskolen var en serie som het Den lille vampyren, de leste jeg mange ganger. Handlet om en gutt som var kompis med en vampyr om jeg ikke husker helt feil.

På ungdomsskolen var jeg med i flere bokklubber og har en bokhylle full av bøkene i kjelleren. Jeg husker også godt bøkene om Sølvhingsten, har de i hylla de også.

Skrevet

Ååå, Den Vesle Vampyren! *mimre*

Skrevet

Åhh, Den Vesle Vampyren er fin:-)) Og så syntes jeg Mio min Mio, og Brødrene Løvehjerte var grusomt triste, skumle og kjempefine. Var nok mitt første spee møte med livets realiteter, og at ikke alle hadde det like bra som meg:-)

Skrevet

Når jeg var liten elsket jeg Tassen bøkene og boka Den lille larven aldri mett :)

Skrevet

Donald bøkene ble lest mange ganger, husker fortsatt mange av de utenatt.

Pippi og endel astrid lindfgren bøker var morsome.

Knerten, mormor og de åtte ungene ble hyppig lest, og så kjøpt på kassetter.

Så var det to bøker som jeg ikke husker hva het, men var om en katt og på rim. De kunne aldri bli lest for mye.

Skrevet

DA jeg begynte og lese selv;

Gulltopp

Nancy Drew

Iskalde Grøss (eller noe i den dur..Bøker med små "grøss"_noveller)

Den lille vampyren (som var en serie)

Bøker av Roald Dahl ( Heksene, Onkel oscars saueost, Mathilda osv)

Hulebjørnens Klan-trilogien leste jeg i 3/4 klasse:o) Isfolket likeså......Lesehest uten like, men satt ikke hele tiden og leste..Ei Isfolket-bok tok en knapp ettermiddag :o)

Elsker fortsatt bøker og kunne tenkt med ei uke alene i syden med gode trenignmuligheter og hele "Isfolket"-serien med...Har ikke lest den sammenhengende, kronologisk siden den gang :o) DA hadde jeg vært fit for fight og utvilt tenker jeg :o)

Skrevet

ABC Andre Bjerke (om alfabetet),

Jeg er mandelblomst av Jotun, Greta Aune (om ei adoptert jente)

eneste jeg husker i farta..

Gjest irismor
Skrevet

Gulltopp

Ina-bøkene

Bobsey-barna

Fem-bøkene av Enid Blython

Frøken Detektiv

Hardy guttene

Bøkene til Astrid Lindgren, Elsa Beskow og Anne Cat Vestly

Var en lesehest uten like.

Skrevet

vesle vampyren og sølvhingsten, sistnevnte er lest i filler! Men hadde bare den ene da.. Har også en bok med russiske folkeeventyr, fantastiske eventyr! Og de tegningene.. sukk

Fortsatt en lesehest, he he

Skrevet

Da jeg beg å lese selv likte jeg å lese;

Mio min Mio

Brødrene Løvehjerte

Mathilda

Agnes Cecilia

Ronja Røverdatter

Sigurd Dragedreper

Ravnejenta

Skrevet

kaptein sabeltan :)

Skrevet

Tante gummigutta, brødrene Løvehjerte (storfavoritt). Alt av Maria (eller Camilla) Gripe: skyggen ved stenbenken, tordivlen flyr i skumringen, Agnes Cecilia. Anne + Jørgen = sant, mio min mio...Så mange bøker som jeg sikkert ikke husker lenger

Skrevet

Kom på at jeg og elsket Den vesle vampyren:)

Og Anne fra Bjørkely var og helt fantastisk:)

Nancy Drew bøkene mamma har fra hun var liten..

Leste masse da jeg var liten gitt.. Nå leser jeg så og si aldri..:(

Skrevet

Elsket (og elsker) Astrid Lindgrens bøker, og favorittene var nok Madicken og Brødrene Løvehjerte. Ellers leste jeg alle bøkene om Det lille huset på Prærien (staves det sånn, tro?) opptil flere ganger og bøkene om Anne fra Bjørkely.

Da jeg var mindre husker jeg at Albert Åberg var helten, he he - og bøkene om Emma og Thomas.

En bok jeg aldri glemmer, er "farvel Rune" - utrolig trist og satte spor i et lite barnehjerte...

Skrevet

Otto er et nesehorn! Den måtte læreren lese til oss hvert år på barneskolen da vi hadde bokuke =)

Har kjøpt den selv til guttungen, han er bare 3 enda. Men regner med han vil synes den er gøy om noen år =)

Skrevet

Spørs hvor gammel jeg var. Likte Tassen og Albert Åberg da jeg var 3-5 år muligens. Ja, også Thomas og Emma bøkene ;)

Videre elsket jeg Astrid Lindgrend bøkene og Anne Cat Vesly sine bøker.

Deretter Bobseybarna og Nancy Drew (Frøken Detektiv)

Skrevet

Bobsey barna og nancy drew husker jeg at jeg leste. Leste også barns i bakkebygrenda og madicken husker jeg..

Når jeg var enda mindre var det Albert Åberg jeg likte best. Også Donald bøker.

Skrevet

Pippi og kvitten:) Astrid Lindgren, Anne Cath vestly og Roald Dahl bøker. Frøken Detektiv og Kabalmysteriet!

Husker også bla en som grep meg litt i tenårene, en gammel bok som heter Blues....

Skrevet

Må ikke glemme Roald Dahl bøkene:

Mathilda

Heksene

Georgs magiske medisin

osv osv

Ellers likte jeg jo mange av de klassiske eventyrene om askeladden, reve-enka, hans og grethe, den stygge andungen, keiserens nye klær

Karius og baktus

Folk og røvere i kardemommeby

Kunne sikkert ramse opp mye mer

Skrevet

Jeg var veldig glad i bøkene til Elsa Beskov. Tante grønn, tante brun og tante fiolet åsså Putte i blåbær skogen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...