Gå til innhold

Kan man gi baby på 11,5mnd paracet 250mg? hun har 40,4 feber!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke fått veid henne i det siste, men vet hun er over 10kg, men 250mg går fra 12kg..

Sambo kom skulle kjøpe paracet men de hadde ikke 125 så kan kjøpte 250. Vet ikke om eg kan gi henne det men hun er nermere 11 kg og har høy feber.

Fortsetter under...

Skrevet

Ring legevakta!

Skrevet

da min stump var 10,5 mnd veide han 12 kg,og de på apoteket sa jeg skulle følge vekt og ikke alder,men det er lurt å ringe legevakten uansett!

Skrevet

skulle si det samme som hun over her, ring legevakta og spør!

Skrevet

Del den på langs. så blir det 125 mg.

funker fint det :-)

Skrevet

Jeg ringte legevakta ang samme problemet, og fikk bare beskjed om å dele tabletten på langs. Gikk så fint så. :)

Annonse

Skrevet

Obs, obs! Jeg er sykepleier, og har lært at man IKKE må dele stikkpiller, for virkestoffene er ikke jevnt fordelt. Dvs. at dere som deler dem kan risikere å gi full dose, eller evt. ingenting i det hele tatt.

Skrevet

Feber nærmere 40,5 er en god grunn til å oppsøke lege/konferere legevakten. Det viktigste med feber hos barn er ikke å få tempraturen ned men finne ut hva årsaken er og evt behandle den. Med 40,5 i feber er det sannsynlig at det er en baktriell inf som kan behandles med antibiotika. God bedering!!

Skrevet

Vet ikke helt hva som er riktig da, for jeg er også sykepleier og har lært at man kan dele stikkpiller på langs. Men ALDRI dele på tvers...

Skrevet

Jeg er også sykepleier, og mitt råd er ikke å høre på oss, for vi lærer så forskjellig. :))))

Ring lege, og forhør deg, og riktig god bedring til tassen! :)

Skrevet

Jeg er også sykepleier, og har også lært at stikkpiler ALDRI må deles. Virkestoffer er ujevnt fordelt i stikkpiller, og om du deler kan du risikere at barnet får alt av virkestoffet. Eller at barnet ikke får noe av virkestoffet.

Legger ved noen linker for å understøtte temaet (hvor det står at man ikke burde dele).

http://www.apotek1.no/raadogtjenester/bruk-av-legemidler/bruk-av-stikkpiller

http://www.felleskatalogen.no/pasientutgave/?mainpage=/pasientutgave/show.do%3Ffilename%3D/content/pkv/P/Pinex_Actavis_84066/89063.html

Skrevet

vår jente hadde en brannskade på hånden (2. grads) , og fikk infeksjon i kroppen. hun ble innlagt på barneklinikken (hun var da 9 mnd). hun hadde 220 i puls og låg der helt rolig, gikk ikke an å få kontakt med henne! det var virkelig skremmende, og hun hadde også feber. da gav de henne 2 stk med 250mg og en med 60 mg litt etterpå... jeg synes det var mye, men legene sa det ikke ga noen skade. når vi kom hjem etter en uke var feberen nede men hun hadde fortsatt vondt på hånden som måtte byttes bandasje på et par ganger. vi fikk beskjed om å gi 250 mg en halvtime før hun skulle skiftes på :)

Skrevet

Tusen takk til alle som har svart.

Jeg følte på meg at jeg skulle gi henne 250, for 125 så ikke ut til å ha den store effekten, men første legen vi gikk til sa vi skulle gå helt etter vekten- da vi kom til til vår egen lege to dager etter sa hun heldigvis at denne lille jenten trengte 250, vi kunne jo tenke oss hvordan det var å ha 40 i feber, du har det ikke godt da! sa hun.

Så hun skrev ut medisiner og nå går det mye mye bedre:)

Så vi skal stole på magefølelsen når d gjelder våre små.

• 1 måned senere...

Annonse

Skrevet

det står på pakningsvedlegget til paracet hvor mange mg som regnes pr kg. ofte stemmer ikke alderen på pakken med hva barnet ditt trenger. mange må over til 250 mg tidligere. det fikk vi erfare da barnets feber ikke ville gå ned med paracet,,og det endte i feberkrampe. hun var ei stor tong jente som skulle ha begynt med 250 mg stikkpiller mange kg tidligere.. ville ikke ha delt en stikkpille. og barnet får ikke overdose paracet av en gang med dobbel dose.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...